Kinnekulle Ring - Sida 1
Den svaga men snabba svängen under bron är blind, dvs du ser inte utgången och var du vill hamna när du redan en bra bit innan bron måste bestämma din fart in i kurvan (2). Väljer du lite för hög fart så kommer asfalten inte räcka till något hundratal meter senare när du driftar ut mot högerkanten (4).

Du följer helst högerkanten redan från (1) eller lite senare och svänger in precis där curbsen börjar (2). Det finns extra asfalt ute till höger innan (2) som vissa använder lite grann av. Därefter inget konstigt förutom att det är en anings svacka i asfalten omkring apex (3) som du kan utnyttja genom att svänga lite extra tack vare det aningens bättre grep du får just där.

Sen är det bara låta bilen löpa ut mot högerkanten en bra bit ner längs rakan (4). Om det går lite för fort och du känner att asfalten inte kommer att räcka till så gäller för de flesta bilar: släpp inte gasen! I och för sig, om du gör det så är du inte den första och inte den sista att göra det, men du kommer med all sannolikhet att bli omkörd av din egen bakvagn... Vad man kan göra - som ryggmärgen tyvärr sätter sig emot - är att inte tveka med gasfoten över huvud taget men svänga betydligt mer med ratten. Då får du ner farten genom att framhjulen kommer kasa mer och därigenom bromsa. Men det kommer inte kännas naturligt att hålla ner gasen. Så även om du bestämt dig att göra på det här sättet så räkna inte med att din gasfot lyder dig, den kommer nog släppa vad du än säger...

Vill bara avsluta med lite om utrycket "hålla fullt under bron". Egentligen håller alla fullt under bron, det är innan bron man bromsar om man har en snabbare bil.... Hursomhelst, med långsammare bilar med bra väggrepp så kommer man inte upp i för hög hastighet ens efter hela rakan och då kan man alltså hålla fullt hela rakan inklusive under bron. Men de flesta kommer upp i för höga farter och måste bromsa innan (2) för att sen gasa genom kurvan. Med r-däck ligger gränsen beroende på bil mellan 150-170 som ingångshastighet i partiet mellan (2) och (3) för att sen naturligtvis öka ut på den följande rakan. Gå till nästa
Ta inte beskrivningen och skissen som någon absolut slutgiltig sanning! Olika bilar och olika körstilar ger olika spårval!
Diskutera, ifrågasätt och kom med alternativa förslag i forumet!
Jag har lagt ner mycket tid på ban- och spårvalsskisserna. Kopiera INTE dessa. Hör av dig om du vill låna dem till något!