Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Caterham -01 Superlight 2001 | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 94317 besök totalt |
Efter ett antal år var MSCC tillbaka på Ljungbyhed för en körning i Klubbmästerskapen
Torrt väder är ju inte fel vid asfaltåkning så det tackar vi för Vinden var lite kylig på förmiddagen men det blev varmare uppåt dagen Banan var lite förändrad sedan sist vi åkte men som tidigare en snabb bana Hustrun ringde mig då jag hade 2 mil kvar till Ljungbyhed från Malmö, hon undrade om jag behövde Overallen, den hängde på räcket hemma, bara och vända och köra hem till Oxie och hämta den Anlände ca 09.40 i stället för 08.15, missade första åket Min åkning gick som vanligt sådär min första åkning var trevande, med en Bromspedal som tog längre och längre ner Andra åket gick bättre men fortfarande en Bromspedal som var nära golvet, avbröt för dagen, lite chansartat att sitta och pumpa på bromsen Har ingen aning om mina tider men nån pallplats blev det inte, jag hamnade INTE sist bland A-bilarna Tror att min bästa tid låg på 1.10 medan de snabbaste åkte kring 1.4 Kul åkning med bättre flyt på slutet MSCC kollegan Hans Aulin körde itu något i sin Rovermotor i hans Elsie så vi tryckte upp Elisen på mitt släp, så körde jag Caterhamen hem på egna hjul, inget problem med bromsen vid vanlig körning, felet vid varma bromsar är säkert bromsvätskan jag har inte bytt den på några år, dags nu inför SSM 4-6 Juli på Knutstorp, årets höjdpunkt Ha det bäst alla / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Torsdagen 3 juli
Anlände till Ring Knutstorp kl 15.30 i strålande väder Rullar in efter en kollega och finner en plats för min Caterham Jag har inget tält så bilen får stå under bar himmel, vädret skulle ju bli bra Hans Egonsson kommer senare med tält så jag knör in bilen under hans tält vilket visar sig vara bra för det kom regn på natten Jag åkte hem till Oxie på kvällen för att vara tillbaka på fredag morgon inte så vansinnigt tidigt då vår fria träning var på eftermiddagen, två stycken Fredag Första åket var mer för att känna på bilen och skrubba in nya däck, tiderna hamnade för min del på mediokra höga 1.12 tider Andra åket gick lite fortare 1.10 tider Vädret var HETT, jag kämpade med nya hjälmen och hybridskyddet som legat i garderoben hemma i snart 2 år, j---a bökigt då jag måste klättra i bilen uppifrån genom buren, måste ha hjälmen uppe på hjässan då jag sätter på bältena som skall ligga rätt i skyddet som är avsett för 2 tums axelband men jag har 3 tums, dessutom måste jag i nya hjälmen knö in glasögonen sist då dessa inte går att ha på då hjälmen trycks på plats HETT skugga söktes hela tiden Vätska gick i mängd jag tror jag drack 8 halvlitersflaskor vatten på fredagen Gärde Wesslau bjöd frikostigt på gulaschsoppa, bulle och dryck framåt kvällen Soppan var fantastiskt god med det där rätta stinget och två tallrikar samt nån bulle slank ner, kall lättöl var också helt rätt, jag tackar sponsorn för detta initiativ Lördag Tidsträning på eftermiddagen Bilen går kanon, lite olja, bränsle sen är det bara o åk Tiden hamnade på 1.08.5 som jag blev helt nöjd med, tiden är INTE konkurenskraftig nog för att slåss med värstingarna i klassen (ca 1.05) Jag blev helnöjd trots detta Gärde Wesslau bjöd frikostigt på goda baguetter med olika pålägg och kall dryck, tack igen Verkar som maten var den för mig dominerande behållningen av helgen men det som toppade allt är stämningen, gemenskapen kring en (dyr) hobby men f-n så roligt På kvällen var det underhållning med en trio musiker som inte gick av för hackor, beställ musik och den levererades, otroligt duktiga musiker som levererade INTE Lasse Stefans utan Pop o Rock från 60-talet 0ch framåt KANON, tack Robin Körde hem sent till Oxie nykter o fin, vilket jag alltid är då det tävlas Söndag Race Race 1 Fick till en rätt bra start, lite stökigt som vanligt men ingen krasch eller så Håller min position i stort genom hela Racet, Stackars Joachim Osbeck som så småningom hamnar i dödens (eller vad det kallas på travspråk) dvs bakom en viss Metz, Joachim talar om Metzfaktorn när jag åker i Roadsport A/B Joacim och jag åker olika klasser, jag lite långsam i A och Osbeck rätt snabb i B Bättrar på min tid till 1.08.3 i Racet startar och går i mål som 9-10a Race 2 Fick till en bra start även här startar 10a och kommer i mål på samma position Däcken behövde inte värmas, lufttemperaturen räckte, lite stökigare race Summa ett kanon SSM, som vanligt / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
_________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
MSCC KM3 backtävlingen i Minnesberg
Kort Rapport Steg upp 06.00, redan varmt i luften Anlände vid 8 och upptäckte att kamerorna låg hemma FULL fart hem igen Ingen frukost med denna gång Vi åkte banan sakta för att få en hum om hur de två chikanerna stod placerade Förarmöte sen var vi igång Första chikanen hade fått en kon alldeles felplacerad då jag åkte första åket så jag nästan kröp igenom denna, det visade sig att en kon placerats alldeles galet efter en pååkning, tävlingsledningen beslöt att stryka första åket för alla Sedan flöt det på och det blev varmare och varmare uppåt dagen Ibland gjorde jag ett bra åk ibland startade jag på trean eller puttade i fel växel senare i backen Några åk blev jag rätt nöjd med Anders Edlund krossade oss andra med ett kanonåk och strax efter kom Patrik Rydh 3 tior efter De första fem Roadsport A bilarna låg inom 2 sekunder med Edlunds 24.545 som snabbast Måste nämna att Hans Aulin hade blivit 2a i Roadsport A men han åker i B, suveränt åkt Vi tackar funktionärerna för ett tufft arbete att färdigställa banan med alla tunga 6 pack däck, avspärrningar, banläggning och inte minst tidtagningsutrustningen, ca 1km kabel skall läggas ut, samt flaggvakter Vi tackar även de två ungdomar som fixade lunch, korv eller burgare och bröd/dricka / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
_________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Då är du redo för premiären. |
||
Lite småpul kvar
Olja o Filter Kolla bromsbelägg Byta några däck Kolla ringtryck Montera ny kamera mm / Bengt _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Glöm inte de två kokta äggen |
||
Litt tidigt att boliera dem redan Magnus men bra du sa det, måste fora hynsen så det blir nåra
/ Bengt _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
MSCC KM 2 Ljungbyhed
Om det inte hade blåst, så hade vi haft en super dag, inget regn, sol ibland samt gott käk Banan är snabb och kördes i år utan chikan, sluthastighet på rakan kan uttryckas som FORT Många gillar att åka där bilen kan sträcka ut och där man kan göra misstag utan att hamna i räcken mm Min egen åkning gick bra men inte tillräckligt fort som vanligt för min del på denna bana Min bil går kanon år efter år Funktionärerna skall ha en eloge för att stå i blåsten hela dan, tävlingsledning mfl likaså Cateringen, som fixas av Hedbergs skall ha allt beröm, bra också att sitta inne och äta i denna blåst Bilder från depån som vanligt från min kamera Kolla MSCC.SE _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Nära till SSM nu, får väl ta ner bilen från släpet och byta Olja och filter
Brått nu / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
MSCC KM4 Sturup 20150830
Ytterligare en perfekt Racingdag med MSCC denna gång på Sturup Raceway utanför Malmö Hämtade Caterhamen i Malmö lördag kväll och åkte ut till Sturup ca 07.00 söndag morgon Fanns redan mycket folk på plats då jag anlände, besiktningen klarades av i ett huj av Edvin och Niklas Numera får vi poäng både för snabbaste tidsträning och ett race Min tidsträning gick sådär och jag fick avstå stint 2 då en av mina gaswirar skar dvs fastnade i höljet, åka bana med full gas var inget jag var sugen på, bort med den skurna wiren, räcker ju med en Race startposition 9 totalt i racet med både Roadsport A och B samt en utom tävlan Starten gick och det blev en kollision längre fram i ledet Omstart och jag fick till en hyfsad start, kom imål som nr 4 men en av bilarna åkte utom tävlan så en tredjeplats i Roadsport A gav ytterligare en tennmugg till samlingen Måste tacka alla funktionärerna för ett utmärkt jobb, för dagen var Johan Roxlin tävlingsledare Återstår SPVM 10-13 sept på Falkenberg Classic samt KM 5 på Knutstorp 20 September / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
SPVM Finalåkning på Falkenberg Clasic 2015
Roadsport A-B Vinnare Race 1: Henric Månsson Vinnare Race 2: Henric Månsson Tight Race 1: 0.176 sekunder till 2an Kent "smörgåsnisse" Hellqvist Race 2 blev marginalen till Kent 4.561 sekunder 48.328 blev snabbaste tiden för dagen satt av Anders Edlund, Race 2 Torrt fint väder ända in i det sista för denna Racehelg tillsammans med RHK och Ginetta För egen del hade jag varit glad om all körning hade kunnat klaras av på två dagar, om man vill ha ut maximalt av helgen måste man vara på plats redan på torsdagen, vilket jag och hustrun var Vi brukar bo hos Anna-Lena på Stall stum, som ligger ett stenkast från banan, har gjort så en 5-6 år Träning kl 09.00 på fredagen, bilen tankad och klar redan på torsdagskvällen, då jag inte har tält, husvagn eller husbil så får jag hålla tillgodo med ett bås nere vid banan Båsen är rätt stora så vi kan dela det på fyra mindre bilar vilket vi gjorde även i år Träningstiderna blev i paritet med de långsammare Roadsport C bilarnas tider ca 55 sekunder Kval gick bra men fortfarande tider runt 55 sekunder Race ett: Efter ett otroligt hattande vid linup på banan så gick en rörig start, fanns för mig ingen chans att klippa någon positioner Hamnade ihop med två BMW M3 bilar den ena en svart B-bil och en Gul A-bil Lyckades efter mycket fightande ta mig förbi först den svarta med Gunnar Östlund vid ratten, en sympatisk killa med många rattvarv i nävarna, efter ett tag kunde jag passera den gula M3an med Simon Olsson vid ratten Avståndet bak ökades trots att bägge M3orna hade snabbare varvtider än jag Raec 2: Fick startpositionen efter de bägge M3orna då de hade bättre tider från Race 1 Den gula stack iväg lite efter en rörig start med bil som blev stående i escapen Gunnar fick hålla tillgodo med placeringen efter mig i mål, han hade häng på mig alla 15 varven, Gunnar åkte fortare i de kurvigare partierna och min trogna Zetecmotor såg till att jag kunde skapa lucka på de rakare partierna Varv efter varv, Gunnar kom nära när jag blev varvad av en vit porsche men jag lyckade hålla undan Tråkigt nog så är det ju så att när man ska försvara en placering så blir framåtåkandet lidande så bla den gula M3an kom i mål ca 20 sekunder före mig Bilen går bra som vanligt men aningen långsammare för varje år, frågan är om det är bilen eller jag som blir tröttare för varje år, jag var 53 då jag satte mig i en Caterham och har nu tävlat 6-8 race varje år i 13 år Om jag kan åka lika länge som Erik Berger, detta fenomen (inga likheter med mig) så har jag 25 år till att åka Race Jag gick ut som sista A-bil och höll positionen ända in i mål!! / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
MSCC KM5 Knutstorp Ring Final
Roadsport A och B Vaknade av att hustrun undrade om jag inte skulle upp tidigt (05.30) Jag hade råkat ställa in väckaren på Onsdag så den hade klart inte ringt Upp ur slafen, ner med frukosten, sätta på ägg och fika som skall med, in i duschen och iväg in till garaget i Malmö (bostaden finns i oxie) Föragenomgången var 08.45 så den missade jag, fick en egen genomgång Bilen av släpet och packades ur, Micke besiktigade, missade testen (på dyblöt bana) Kval (på dyblöt bana) fick nytt personligt sämsta tid och fick sista startpositionen Race 1: Upptorkande bana, startade som nr 15 och kom i mål som nr 8 mycket nöjd Race 2: Ännu mer upptorkande bana med som jag tyckte kanonbett Får helt fritt framför mig på gridden, Bell drog ett kardankors och Edlund fick gå i dèpå med nåt löst hjul Starten går och jag får till en kanonstart, går runt Ronny Pettersson kurvan som bil 3, har lite häng ett kvartsvarv Får Hans Aulin som bogseringspartner i stort sett hela loppet, han smiter förbi en gång vid en varvning men jag har mycket mer pulver än hans B-Elis så jag tar tillbaka min placering Edlund kommer i kapp och förbi under racet 1a Henric Månsson med en fantastisk 1.04 tid i A 2a Dag löfqvist 1.05 3a Anders Edlund 1.04 4a Bengt Metz på årsbästa 1.08 Ett KM som blev roligare och roligare Slutställningen kommer senare / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Bilen besiktigad på Valdemarsro i Malmö för 14e gången, även denna gång utan anmärkning / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
En tur runt huset då dom gör ett "alternativt" bromsprov
Dom har även behövt ringa in en "mindre" besiktningsman ibland, du vet att min bil stiger man in i uppifrån pga buren jag har / Bengt Met z _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Bilen Vagnboksbesiktigad och klar för 2016
Bilen till salu Bil, släp, reservmotor och massor med delar 325000 ev inbyte av Roadsport c miata eller förslag Bytesvärde 40-70 tusen / Bengt Metz 0706548597 bengt.metz@tele2.se Säljes annons på Rejsa https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Caterham -01 Superlight 2001 | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 94317 besök totalt |