Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (10118 totalt) |
Det verkar som om det används lite av varje ute i garagen. Någon som har bra el. dåliga erfarenheter av någon sorts plast?
De plaster som jag kollar på i dagsläget är: Polyuretanelastromer (PUR) - Flexibelt slitstarkt och nötningsbeständigt. - Förekommer i olika hårdheter (shore 85,95,99) - Mellanting mellan gummi och plast - Handelsnamn: Vulkollan, Adiprene Acetalplast (POM) - Hård formstabil termoplast med bra glid/mekaniska egenskaper. - Kortspånigt och lättarbetat. - Handelsnamn: Delrin (POM-H), Hostaform (POM-C) oilon - Baserat på gjutpolyamid med microskopiska oljedroppar i materialet. - Enastående slitstyrka och mycket låg friktion samt goda mekaniska egenskaper. - 7ggr lättare än stål Allt enligt Teknisk Plast i Partille. De rekommenderade dessutom oilon för att svarva bussningar. Försäljaren körde tydligen själv dragracing och hade oilon bussningar i chassit. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Jag rekomenderar också oilon.
![]() oilon är också extremt lättarbetat. Korta spånor och viker inte undan när du skär det. Det finns en hel del skrivet om detta om du kikar här tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Finns mer om man ändrar sökorden lite. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
Anton, var det inte oilon som diskuterades när vi diskuterade bussningsplaster?
Isf var det oilon som var så hääärligt dyrt ... Kan man få tag i "spillbitar" via jobbet eller kompis spelar priset mindre roll iofs ![]() EDIT : Eller var det Robalon vi snackade om då? Åhh alla dessa Xxxxlon-er ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
http://www.linatex.dk verkar ju ha 1meterstänger iaf (50mm minsta diametern, det blir lite svarvspånor
![]() http://www.linatex.dk/index.php?id=6 Vad de kostar att få hem är ju en annan femma. Men det borde fungera med ett "posterrör". MOS2, Vax eller olja? http://ironbill.se listar 100mm stång med 50mm diameter för 114:- inkl moms och frakt. Om oilon kostar ungefär samma (förmodligen inte) så kostar ju en meter en tusenlapp ungefär. |
||
oilon är förmodligen dyrt i förhållande till vad det är, speciellt när man handlar som privatperson..
Själv har jag aldrig sett en prislista som är ställd mot privatpersoner och heller aldrig en prislista som är ställd mot företag generellt utan rabattavtal osv.. Det lilla jag använt har liksom inte kostat något.. ![]() ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
Det är väl samma visa med plastmaterial som allt annat, konsumentanpassat i små färgglada påsar ger fantasipriser
![]() om det skulle bli aktuellt så blir det väl att smita ner till instrumentverkstan här på jobbet (men de jobbar mest i Akryl/Polykarbonat och PTFE). orginalgummi räcker långt än så länge (Polybush är inte så dyrt det heller (kraftigt beroende på hur billigt/enkelt det är att fixa material & svarvning)). |
||
Köper ett företag teknisk plast i någon form så är ju redan kontakten med företaget skapad. Kanske kan man ju då smila in sig hos inköparen och kanske lägga en order på andra varor än vad som normalt står på följesedeln.. Kanske kan leverantören tom skriva något annat på följesedeln...
![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
Jag fick pris på 1m 50mm rundstav oilon för 332:- + moms idag. Säljer egentligen inte till privatpersoner men kunde göra ett undantag. Billigt? I think not. Behöver ungefär 1.3m och de säljs på 1m stavar.
Dia. 45mm var dyrare då man inte kan gjuta under 50mm utan man måste svarva ner den till mindre dimensioner. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Det var väl inte så enormt dyrt (med frakt eller hämtpris?)?
Vad kommer hylsorna att kosta dig förresten? |
||
Det är hämtpris. Företaget ligger i Partille. Hylsorna har jag inte kollat på ännu. Är det någon som har tips på vart man kan köpa hylsor/rör i rostfritt så vore jag tacksam. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Det priset du fått får nog anses vara riktigt bra i samanhanget.
![]() om du köper två bitar så kan du vara ganska säker på att få spillet sålt hyffsat enkelt.. ![]() Ämnesrör i rostfritt (2333?) kanske kan bytas mot billigare svartstål som sedan ytbehandlas eller kanske helt enkelt målas för lagom rostskydd. Det känns iaf som att det skulle dra ned kostnaden radikalt jämfört med rostfritt. _________________ /Anton Lillsund |
||
Nej, så ruskigt dyrt är det väl inte men med tanke på att man ska ha hylsor också + allt jobb (20+ bussningar) så är alternativet med färdiga bussningar ganska lockande. Både ekonomiskt och tidsmässigt. Men då blir det ju inte lika bra som om man gör dom själv iofs.
![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Äh, du ska ju bara producera 1,5kg svarvspånor för 22 bussningar (26 om du ska göra till kränghämmarna också).
![]() Det blir väl en tusenlapp+ i material + jobb jämfört med 3å5 för Polybush. Känns lite hugget som stucket beroende på hur lätt du har att fixa bearbetningen (en minisvarv du kan låna och sätta på köksbordet kanske?) ![]() Det är ju inget som skulle löna sig att sälja iaf (men att göra själv är en bättre känsla). |
||
Jo, det är ju alltid roligare att göra själv. Visst spar man en slant också (om man får det rätt första gången ![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
En minisvarv skulle jag personligen säga att den inte orkar med att skrota bort det material som ska bort..
eller ja, orkar gör den väl, men vilken tid det skulle ta.. ![]() ![]() ![]() ![]() Att få håll på en riktig support några timmar är absolut att föredra. Som ett litet exempel så har jag lite bilder från de bussningar jag gjorde till två bärarmar till en BMW E30. Som referens så är bussningshållaren är cirka 60 mm innerdiameter.. ![]() ![]() ![]() Det är alltså ingen märkvärdig vikt som skrotats bort.. _________________ /Anton Lillsund |
||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ja, det var ju en ordentlig klump du utgick ifrån! RIKTIGT så mycket hoppas jag inte behöva svarva upp. Man kanske kan sälja tillbaka överblivet material igen? ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Prisskillnaden för rostfritt istället för vanligt stål kanske är en femtiolapp eller hundring, ytbehandling kommer nog kosta några hundringar. Och måla skavs bort ganska omgående på sådana delar. Vill man slippa göra om det året efter är det rostfritt som gäller. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (10118 totalt) |