Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum dogbox. kan nån förklara?? | 4 besök senaste veckan (23312 totalt) |
kan nån som verkligen kan och vet in i sista skruv förklara exakt hur en dogbox funkar.
med koppling, utan koppling, service, olja, växla upp, växla ner. dogbox för gata, skogen hur funkar det exakt vad ska man tänka på när man kör dogbox??? skriv allt du vet.. mvh kalle _________________ Kalle Hederstedt |
||||
http://www.mrtrally.com.au/performan _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Växlar utan koppling, men H-mönster.
Service beroende på vad det är för bil, volvo kan du köra flera säsonger, clio grupp N 50 mil ss mellan genomgångarna. Drevsatser köper du lämpligt av www.sellholm.com tex. _________________ Daniel Steiner |
||||
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Alltså.. det finns väll koppling till dogboxlådorna med och man sparar väll en del på att använda kopplingen..
Det finns väll med både sned och rakskurna drev.. Man skall väll försöka växla så fort man kan med dogbox för att spara på dogringarna?.. För det hugger väll bara till mellan klackarna(som sitter på dreven) och dogringarna? Sen är dreven i samma hastighet.. Om jag uppfattat det rätt Synkradelådor är väll tvärt om.. Om inte synkringarna hinner få dreven i samma fart så skrapar det. |
||||
Javisst har man koppling, jag menade att man inte behöver använda den när man kör. Behöver man inte med vanliga låda heller men det är svårare. _________________ Daniel Steiner |
||||
Lådan som sitter i min formelbil rekomenderar hewland att man kör utan att koppla. Givetvis med varvmatchning. Men att matcha varven är mycket enkelt eftersom det är så tätstegat. Bara ett litet gassläpp och i med nästa växel. (Är man lite coolare är jag så använder man varvstoppet och kan hålla full gas hela tiden). Dogringarna hugger i så det gäller att ha bra snärt när man växlar så att de greppar i ordentligt och inte hugger på kanten. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
okey,
jag har köpt mig en sellholms dogbox rakskuret låda till min nissan gti-r. vet att det kommer sjunga lite men ska man åka bekvämt så får man handla merca el nån beemer. ska ju bygga bus bil den ska ju rulla som gatbil, så med koppling så skonar man lådan, den tar alltså inge stryk alls?? men om man ska rejsa lite så e det bara att släppa gasen lite, hur lite?? räcker det med ett snabbt släpp?? måste man koppla när man växlar ner, typ motorbromsar?? vad ska det va för olja på den?? hur ofta behöver man serva den??, kommer nog använda koppling mest. sellholm tar 60000kr för drevsatsen vet jag. hm vad var det mer?, kommer inte på mer, har ni nå tips skriv in dom.. mvh kalle _________________ Kalle Hederstedt |
||||
Du gör som när du växlar utan koppling med vanliga låda väl. Släpper till när du växlar upp bara. Fördelen är att man kan bromsa med vänsterfoten. Men jag är osäker på om man ska dutta gas när man växlar ner eller ej. Hur som helst så var bestämd. Angående olja så ringer du sellholm, de säljer olja själv tom. _________________ Daniel Steiner |
||||
Jag hoppas du inte ska ha den som bruksbil Folk kommer vända sig på gatan och undra vad du har för fel på din bil när du växlar, det smäller ordentligt. Jag har aldrig provat på dogs på gatan, men det är nog ingen direkt njutning. Ett snabbt släpp räcker där du växlar. Beror givetvis på svänghjul/drevning, varvmatchning är bra. Innan synkringar fanns så var man tvungen att dubbeltrampa för att matcha varvet, det funkar fortarande. Jag brukar koppla vid nedväxling/motorbroms. Och att dutta är absolut nödvändigt. Hur länge dogsen kommer att hålla har jag igen aning om. Men om du kör mer än 2000mil stadskörning utan att byta ringar blir jag förvånad. Hoppas lådan är lättmekad _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Det viiiiner väll en del med rakskuret oxå... Men fördelarna är ju om man har råd.. |
||||
Vad är fördelarna med en rakskuren dogbox-låda på en bruksbil? Eller gatbil öht? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
*asgarv* Funkar ju vid kiosken iaf... |
||||
om jag köpt denna tingest och inte fått svar på mina frågor vid köpet hade jag varit mer än kritisk till leverantören. Men du kanske köpte begagnat... Öronproppar rekomenderas för längre resor än 10 minuter. Att sen köpa ngt överhuvudtaget innan man har grundläggande koll på "varför och hurför" är för mig lite men det är en annan fråga... |
||||
Riktigt så extremt är det inte om man kan hantera den.
Lite dubbekoppla vid nedväxling, och ett allmänt distinkt hanterande så går det relativt smärtfritt. I en gatbil med lite ljudisolerande material kvar så låter det heller inte överdrivet högt (beror väldeliga på vad den sitter i, och drevens profil kan jag tänka mig). Jag är ruggigt nöjd med min doglåda, det är nästan så att man har svårt för synkade lådor när man vant sig. /J - ville ha en så elak låda som det bara gick att få tag i...så skruvar jag lådor själv med... |
||||
hm.
jag har inte köpt den än, bara sagt att jag ska ha den. ville veta vad folk tyckte om sånna lådor därför är jag här. verkar som alla har delade åsikter. alltså jag ska ju använda bilen men inte så mycket, typ 2-3mån om året. det ska ju bli en bus bil. är det dumt av mig att handla den????? är det typ inte bland det kraftfullaste man kan köpa?? orginallådorna på dessa bilar går sönder direkt typ, efter lite trim. känns som jag e till baks till igen.. är det ingen fördel att köpa en sån låda??? ska man handla en helikal skuren modell istället utan dog???? vanlig synkad fast modell stark?? fanken är det ingen som kan säga köp den, det e det starkaste du kan få tag på!!!!! en till fråga bara,, om man alltid använder koppling slits lådan ändå, typ doggarna??? gaa , vad jobbigt det blev nu igen.. _________________ Kalle Hederstedt |
||||
Är det en busbil som är till nöjeskörning - köp.
Jag kör min med koppling i alla fall, ljudet som uppstår när man skjuvar i växeln under full attack utan ger mig kalla kårar då jag vet hur det fungerar inne i lådan. Många vill påstå att det är snällare mot dogringarna att köra utan koppling, förutsatt att dogring och doggarna på drevet går i kontakt omedelbart utan glapp - och jag är skeptisk till att just detta händer... Till och med med min sinterkoppling så är det inte omedelbart grepp, så jag inbillar mig att det går betydligt snällare till när ingreppet sker med koppling än utan. För risken med glapp vid växling mellan dogring och drev är enligt min enfaldiga uppfattning lika stor med koppling som utan. Jag säger i alla fall KÖÖÖÖP. Akta dig för PAR Engineerings dog bara, den verkar särdeles varierande i kvalitet. PPG lirar (sitter i min bil)...och vill man handla lite dyrare, men åtnjuta service på hemmaplan så är det Sellholm som ligger närmast till hands. /J |
||||
Då var det lite klarare och jag missuppfattade dig nog lite.
Hobbyvapen = banleksak = köp! Vill man ha "det bästa" på hemmaplan vänder man sig till Tractive. Mkt bra lådor till en vettig prisbild...vilket är en hög sådan när det gäller just denna produkt. |
||||
yesss
vad gott nu känns det bättre, nu blir det 100% köp. är det nån här som åkt på sellholms dog?? vet inte vad drevsatsen heter bara vad den kostar typ 60000kr på sellholm, han som jag köper hela lådan av ville ha 30000 så det e ju ok. kanon skick åxå. vet att han e ärlig så det e ingen blåsning. han såg min snyftande växellåds ras historia. å ringde. han har en 1 plats i det blå sen. tack alla som svarat, verkar va ett seriöst forum.. tack boys.. _________________ Kalle Hederstedt |
||||
Allmänt banåkaforum dogbox. kan nån förklara?? | 4 besök senaste veckan (23312 totalt) |