Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4539 totalt) |
Sitter och funderar lite som vanligt och dagens fundering är om det går att montera en Gaz dämpare liggandes
![]() Har sökt på deras hemsida men det står inget om max monteringsvinkel. Någon som vet? _________________ Per Wahlqvist |
||
om det är tvårörs oljedämpare funkar de inte liggande. Nu beror det på detaljer i konstruktionen, men en tumregel brukar vara max 45° lutning. Dock anar jag att GAZ kan funka i flackare lutningar, men har svårt att tro att de ska fungera så väsentligt annorlunda än andra fabrikat att de kan monteras horisontellt.
om det är enrörs gastrycksdämpare, däremot, så kan de monteras hursomhelst om de inte har någon oortodox reglering som bygger på gravitation. Har dock för mig att GAZ inte har gasdämpare? Nu ska man ta sån här info ordentligt vid källan innan man går 'sta och bygger, men jag tycker att det låter konstigt om de ska kunna vändas hursom, så jag ville svara ändå. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Edit:
Har ringt och enligt Roadsteg så går det att montera dämparen i vilken vinkel som helst bara kraften trycker vinkelrätt trotts att det är en oljedämpare. Han skulle kanske skriva dit infon på deras hemsida. Det står ingt på Gaz egna sida om detta heller. _________________ Per Wahlqvist |
||
Vilken modell pratar vi om? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Frågor och svar från Gaz. Inväntar slutgiltigt svar men det verkar möjligt, och nej ingen email är hemlig
![]() OK This are the numbers on the four testraports : 1540307/8/9/10 and dated to 15th Nov 2006. The shock model is 130/090. Per >From: "Enquiries@gazshocks.com" >Reply-To: "Enquiries@gazshocks.com" >To: "Per Wahlqvist" >Subject: Re: Mounting angle >Date: Wed, 25 Jul 2007 06:45:43 +0100 > >Per, > Yes you can but you must tell us at the time of manufacturing so we >can make sure that all of the air has been bled out. > >Regards, > Mark >----- original Message ----- >From: "Per Wahlqvist" >To: >Sent: Tuesday, July 24, 2007 8:38 PM >Subject: Mounting angle > > > > Hello > > I would like to know if it's possible to mount your dampers in a >horizontal > > position. > > If not, what's the maximum mounting angle? > > > > Regards Per > > > > _________________________________________________________________ > > Sommarens klädmode på MSN http://salongk.msn.se/ > > > > > > > > _________________ Per Wahlqvist |
||
Jag tolkar deras svar som att man måste beställa dämparen för liggande montage för att de vid monteringen skall kunna vidta åtgärder mot luft i dämparen. Har man inte sagt till om det från början kan man alltså inte montera dämparna liggande.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Självklart har du rätt ![]() Ibland är man bra seg i kolan närman läser. Men borde dom inte kolla alla dämpare så noga ![]() _________________ Per Wahlqvist |
||
Jo, jag är också förvånad över att de luftar dämparna fullständigt endast på beställning. Om kvarvarande luft är dåligt för liggande montage kan det inte vara särskilt bra för stående montage heller föreställer jag mig.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Fick ett mail från Roadster nu på morgonen där dom skrev att det inte var något problem att montera liggande (skrev dit innan det till Gaz) så jag vidarebefodrade infon jag fått från Gaz fabriken. Dubbla budskap men jag kör på det som fabriken skriver då dom borde ju veta ![]() _________________ Per Wahlqvist |
||
och sista från Gaz
![]() Hi Per, We should have been informed that the dampers would be used in the horizontal position when they were ordered. You will have to return them for modification, they will cost £10.00 each plus carriage. Min kommer nog att vara svagt vinklade, ca 20 grader uppåt så det borde nog funka utan modifikation _________________ Per Wahlqvist |
||
Det sannolika är väl att om man låter en liten luftbubbla vara kvar på vätskesidan av isolatorn mellan olja och gas så gör det inget så länge luftbubblan får vara högst upp. När man lägger eller vänder på dämparen så kan denna bubbla hamna i ventilen och då dämpar det just inget alls. Det de gör extra för det här fallet är alltså säkerställer att ingen luft blir kvar på oljesidan i dämparen.
Det var å andra sidan billigt att fixa det för 10 pund styck tycker jag. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Min motivering att skriva är helt och hållet att jag kanske kan bidra till att dämpare inte felmonteras.
En skiss (inte så värst illustrativ, men den bästa jag hade) av en liknande dämpare (?): ![]() [Staniforth, Competition Car Suspension, 3rd ed, 1999, ISBN 1 85960 644 X] Nu hör det till saken att jag säljer liknande dämpare då & då, men jag hoppas att det är OK att jag gör inlägg ändå. Gasvolymen (luft eller kvävgas, milt trycksatt eller inte trycksatt) behöver inte vara sådär jättestor för att en tvårörs dämpare ska fungera, men den behöver en gasbuffert för att inte den inträngande kolvstången ska trycka ut olja genom tätningarna. En 'basic' tvårörs dämpare har sina ventiler i kolven och det yttre röret tjänstgör bara som kompressibel gasbuffert vilken tar upp interna volymen av kolvstången vid kompression. Volymen inne i dämparen blir ju mindre när man trycker in en kolvstång i den... (Penske och numera även Öhlins löser det med en genomgående kolvstång, men det behöver vi inte bry oss om just nu) Nu resonerar jag utifrån 'det andra dämparfabrikatatet', men jag tror att GAZ också tillämpar ett liknande koncept. Detta kan alltså var helt fel antaget. En liten, men ack så viktig, detalj är överströmningsventilen mellan yttre och inre rör mellan texterna 'High Pressure Seal' och 'Pressure Tube' i figuren samt avsaknaden av ventiler i kolven. Vid kompression passerar alltså oljan från det inre röret via ett (eller egentligen två, beroende på tryck) bottenmunstycke(n) till det yttre röret och gasen kommuniceras till det inre röret igen, dock under ett högre tryck eftersom kolvstången tagit upp volym. Det finns alltså alltid en viss gasvolym (ibland hör man termen lågtrycks gasdämpare, vilket bara betyder att man trycksatt gasen, luft eller oftast kväve, i en tvårörs dämpare litegrann) som naturligtvis strävar att flyta ovanpå hydrauloljan och vars enda uppgift är att kompensera för kolvstångens volym. Jag skulle inte rekommendera någon som använder 'det andra dämparfabrikatet' att lägga dämparna horisontellt i något fall. Det funkar säkert när tätningarna är nya och man inte svänger. En horisontell motering tvärs är lika med 45° 'åt fel håll' vid 1 G lateralacceleration. Vad som då händer är att gasbufferten 'flyter upp' till bottenventilerna på ena sidan och sabbar dämpningen. I vissa fall fungerar 'det andra dämparfabrikatet' utmärkt i flackare lutningar, beroende på tillämpning. På Peugeot-bakvagnar longditudinellt 30° eller mindre pga att de inte accelererar så bra i allmänhet... ![]() Sidledes skulle jag dock inte rekommendera flackare än 45°. Men, som sagt, jag är inte helt säker (bara ganska) på att GAZ kör samma princip. Känner bara att jag måste delge vad jag tror så att det inte felmonteras några dämpare utan att man kunnat ställa rätt frågor. Med risk för att få på skallen... ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
oj, vad svamligt det blev...
![]() 'Upp och ner' är alltså helt uteslutet för tvårörsdämparna av 'det andra dämparfabrikatet' och, jag skulle vilja påstå, alla andra kända tvårörsdämpare. För 'gasdämpare', enrörs, deCarbon eller vad de kan kallas är det dock en annan sak, de kan i allmänhet orienteras hur som helst i bilen. Finns exempel på ställbara gasdämpare som mår mer eller mindre bra beroende på orientering och orienteringen bör alltid specas. 'Det andra dämparfabrikatet' erbjuder förresten även gasdämpare, så att det inte bara förknippas med tvårörs... ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4539 totalt) |