Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
DV Stativ för bilen "Do it your self"
2890 besök totalt
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579


Trådstartare
Hej!

Det börjar närma sig våträffen och jag har tänkt att filma och fota en del i sammband med körningen. Funderat en del på hur infästningen för DV kameran ska anordnas. Efter en del tankar föll det på sugpropps alternativet som ger en flexibel använding såväl invändig som utvändigt. Sagt och gjort inhandlades en sugklocka på biltema alá 49:- . Efter inköpet modefierades infästningen med två kul-leder som jag hade liggandes hemma. Borrande upp en slitz i handtaget varefter kul-leden monterades i handtaget. Verkar sitta stabilt som attans, testade idag på passagerarrutan och verkar sitta stabilt.
Bifogar en del bilder samt filmer på hur min konstruktionslösning blev.



Film
http://www.youtube.com/watch?v=4sS2RdcJubw


Mvh /Martin

_________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18669



No offence men hur ofta är rutorna i en bil lodräta? Dom lutar alltid inåt, en hel del.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579


Trådstartare
MaZ skrev:
No offence men hur ofta är rutorna i en bil lodräta? Dom lutar alltid inåt, en hel del.


Lungt men min på min 944 är dessa plana. Tanken är även att kunna placera denna på karossen med.
Finns många plana ytor där..och en del sköna vinklar. Återkommer med "in real life" test.
/Martin

_________________
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Det finns sådana "glasmästarhandtag" som är ledade vid sugkoppen.
Där har ni fästet till alla rutor och plåtytor.

Bäst är nog om ni skaffar 3 punktsfästet.
Kanske eventuellt inte är så jättekul att se kameran i backspegeln när den studsar
omkring och blir till stoft.

Tänk på en plexibit framför linsen.
Alltför många har knäckt linsen med stenskott.


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12884



MaZ skrev:
No offence men hur ofta är rutorna i en bil lodräta? Dom lutar alltid inåt, en hel del.

Pontiacens sidorutor är välvda, men hade man satt det där fästet horisontellt hade det nog funkat ypperligt bra. Eller så gör man som Franzén säger och skaffar en med ledade infästningar.

Kul idé tycker jag, kan man sätta micen i avgassystemet?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18669



jag menade inte plan, jag menade lutande. den övre sugkoppen kommer sitta typ 3-5cm längre in i bilen än den nedre och då kommer hela kameran luta. Ser ut som om det blir svårt att kompensera kameralutning just i den riktningen iom att den slår i gummikoppsgrejen då.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Man kan göra som jag gjorde med samma fäste: Värm mittendelen på vakuumfästet med varmluftspistol tills den blir mjuk. Montera den i bil och låt svalna. Hux, flux har du ett fäste som passar exakt till din ruta .

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579


Trådstartare
Cyberdennis skrev:
Man kan göra som jag gjorde med samma fäste: Värm mittendelen på vakuumfästet med varmluftspistol tills den blir mjuk. Montera den i bil och låt svalna. Hux, flux har du ett fäste som passar exakt till din ruta .



Thax kanontips thumbs up

En lite rapport
å äntligen lite trial&error.

Var ute idag och testade en del olika placeringar vilket kan skådas på följande testfilm

http://www.youtube.com/watch?v=GBQXq_Snlfo

Men det blir nog åter till ritbordet för att få en riktigt skysst och rak vinkel, det blev som ngn förutspått en ngt snedd bild vilket jag tror att jag kan lösa med hjälp av ytterligare en kuled som gör att kameran kommer mer horisontellt.
Men vibrationsproblemen är det nog inga problem.
/Martin

_________________
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Varför inte prova med en "bulletcam" istället !?

Dom är mkt smidigare att montera på bilens utsida & ger enormt mkt fler variations möjligheter då dom är så små så man kan montera dom istort sett hur & var som helst.

Dessutom så riskerar man ju inte dne dyra DV kameran ifall olyckan är framme & se det jag ser som den största fördelen, man väcker inte en massa onödig uppmärksamhet.
Tror säkerligen att polisen kan ha en del att säga om en videokamera monterad på utsidan av en bil i trafiken.


_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Hakan
Örserum
Här sen Nov 2005
Inlägg: 81



Kul lösning Martin!
Blir snart en Getaway in Jönköping?



Mvh Håkan

_________________
Håkan Bergkvist
Toyota GT86
Citera
Bilder o videos
DV Stativ för bilen "Do it your self"
2890 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande