Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
SÄLJES S: Porsche 964/911 Carrera 2 /RSR/CUP Ny RS motor! | 1, 2 >> 18401 besök totalt |
Porsche 911/964 Carrera C2R/RS/RSR 1991 (2005-2008).
Tja! OK, nu denna vecka (fram till 8/7) är det frittfram att lägga bud på denna fantastiska bil. Den levereras med komplett genomgången RS motor M64/03 (genomgångna toppar, matchade ventilfädrar etc etc). Ange om budet är med eller utan Magnesiumfälgarna. Jag tar beslut om vilka bud jag accepterar under kommande veckan och kontaktar de budgivare som jag anser vara rimliga i sina bud. MVH Daniel Saxlid Unleash the boxer hell! =============================================================== Denna generation 911 Carrera (964) erbjuder bland annat kort hjulbas och mycket tilltalande mekanisk kommunikation. Körglädje i sin mest raffinerade form-helt enkelt. 300PS/360Nm med dynotest. Helt underbart ljud! Godkänd och inreggad av SBP med bur 08-03-26. Vikt, endast 1120kg med bur. 0-100km/h 4.2sec Top hastighet 290km/h Inga kostnader besparade. Aldrig tävlingskörd-just färdigställd! Snabbare än de flesta RS och Turbo varianter. En modern klassiker i nyskick. Bilen har endast provkörts/mappats/sedan färdigställandet. Denna mycket unika bil ser ut som vilken standard 964 Carrera 2 / Carrera RS som helst, men är ett mycket delikat och skoningslöst banverktyg. Bakrund: Det startade med inspiration från Jürgen Barths kompromisslösa Carrera 4 Lightweight. Men av olika skäl fortsatte projektet som tvåhjulsdrivet. Idén har sedan utvecklats till att resultatet skall vara en bil som är mycket snabb och effektiv på bana men vacker och stilren att se på. Allt kompatibelt med Porsche och FIAs höga prestanda, kvalitet och säkerhetskrav. Konstruktionen: Vi utgick från en Carrera 2 av 1991års modell med full servicebok som bas. Bilen har sedan förädlats med hjälp av specialkompetens från flera kontinenter, huvudsakligen från Tyskland och USA, som noga sammanställt konstruktionen. Bilen är byggd med det bästa Porsche Motorsport /RS/RSR -delarna, så länge dessa funnits tillgängliga. Vissa delar är dock specialkonstruerade för just detta exemplar, exempelvis differentialspärren som har byggts med friktionsskivor med extra lång livslängd. Resultatet: Denna C2R är klar att njutas på sommriga landsvägar och/eller i banornas snäva chikaner samt på kraftsugande rakor. Där i liggen hela visionen med denna bil att med elegans och flärd leverera låga varvtider på vilken bana som helst. Det har tagit 4 år av visualiserande och utveckalande av den underbara kör maskinen, där inga kostnader har sparats varesig när det gäller Kevlar (kolfiber) eller magnesium. Säljes endast på grund utav flytt till annan kontinent. Daniel Saxlid, Göteborg 2008-04-28 Flera bilder finns på: http://www.porsche.nu/albums/view.ht Chassie: Dämpare / Fjädrar: Cargraphic / H&R Coilovers i "Track" setting (dubbelfjäder) - ca 20% fastare chassie än 92års Cup tävlingsbilar - uniballs bak mot trailing arms - uniballs mot kaross bak - camberplates fram - delikat ställbara "spring plates" bak (ovanligt) Övrigt chassie: - Porsche 964RS ställbar krängare fram 24mm med 964RS droplinks - Porsche 964RS ställbar krängare bak 19mm med nya droplinks - Polyurethane bustningar på krängarna - Polyurethane bustningar i A-bärarmarna fram - Aluminium fjäderbenstag fram - Porsche 964RS Styrstag både innre och yttre - Porsche 993 Styräxel stöd "Brace" Bromsar-framaxel: - Porsche 993 TwinTurbo 3.6 ok (Big Red) - Porsche 993 TwinTurbo borrade / ventilerade 322x 32mm skivor - Pagid "blå" klossar Bromsar-bakaxel: - Porsche/Brembo kraftigare ok än TwinTurbo 3.6 hade bak (Big Red) - Special 320x 32mm borrade / ventilerade skivor / alumhubs (sparar vikt) - Pagid "blå" klossar Porsche 993 TwinTurbo 3.6 bromstrycks reduceringsventil Kaross: - Cargraphic kolfiber downforce AERo "lip" +10kg Downforce - Cargraphic kolfiber downforce splitter + 8kg Downforce - Porsche Motorsport/CargraphicCarbon/Kevlar huv - Porsche Motorsport framhuvs hållare i aluminium - Porsche Motorsport / Cargraphic Carbon/Kevlar dörrar med extra säkerhets förstärkning - Cargraphic Carbon/Kevlar flyglar - Sidorutor i Polycarbonat (Lexan) med fungerande manuella fönster vevar - Porsche 964 RS manuella fönsterhissar - Porsche original 964 Turbo / Cupspeglar - Porsche Motorsport 964 Cup ABS mount - Porsche Motorsport 964 Cup bogserögla fram - Special RSR 3.8 luftinlässe naturligtvis inkopplade - Porsche Motorsport 964 RS FIA Killswitch INT /EXT manuvrering - Special Superlättat batteri - Special lättad EurORS stötfångar mittdel bak -Superlättade huvudljus linser i Macrolon Motor: - Cargraphic symetriska headers med dubbla sportkatalysatorer ett helt underbart ljud! - Cargraphic MAF "Hetfilms" luftmätning 300PS@ 6000rpm 360Nm@5300rpm Bromsdiagram från 2008-04-17 - Cargraphic specialmjukvara för dessa symetriska headers + sportkatalysatorer - Porsche Motorsport 993 RSR solida motorfästen (Magnesium) - Porsche Motorsport 993 RSR transmision mount (Delrin) - Special förstärkt motorfäste Transmission: - Specialbyggd 993 RSR Diffspärr 45/65 med friktions skivor - dessa skivor har bättre livslängd än Porsche Motorsports - Porsche 6 växlad låda G50/21 - Porsche 964RS Shortshift - Porsche Motorsport 993 RSR tryckplatta - Porsche Motorsport 996 GT3 lamell - Special lättat svänghjul (5.5kg) Interiör- förarplats: - Porsche 993RS / OMP moccaratt (93mm offset) - OMP 60mm Rattdistans - Porsche 993RS växelspak - Recaro Profi SPG förarstol (FIA godkänd) - Recaro 964 Cup offset konsoler - 60mm mot mitten (FIA godkända) (12.9 bult) - Recaro ställbart underrede (FIA godkänt) (12.9 bult) - Porsche 964 RS förlängt 3punkts bältes lås - Schroth (röda) 6 punkts bälten - 3tum/2tum (FIA godkända) - Schroth bältesankare (FIA godkända) - Porsche 964 RS röda 3 punkts bälten Interiör- Passagerarplats: - Recaro Profi SPG passagerarstol (FIA godkänd) - Recaro konsoler (FIA godkänd) (12.9 bult) - Recaro ställbart underreden (FIA godkänd) (12.9 bult) - Schroth (röda) 6 punkts bälten - 3tum/2tum (FIA godkända) - Schroth bältesankare (FIA godkända) - Porsche 964 RS röda 3 punkts bälten - Heigo full racebur (FIA godkänd) med 12.9 bult - Porsche 993RS lättvikts dörrsidor - Special lättade interiör mattor (mattorna väger totalt 2.5kg) - Brandsläckare Allmänt: - Porsche 964 RS Cup 17" Magnesium original fälgar. Dessa ovanliga fälgar sparar ca 11kg ofjädrad vikt - Två kompletta uppsättningar Bridgestone RE540 R-däck - Godkänd vid besiktning 080326 - Skattad och klar - Xtralätt varningstriangel! _________________ Daniel Saxlid |
||||||||
_________________ Daniel Saxlid |
||||||||
Recaro Cup consolerna är 60mm inflyttade mot mitten av bilen för bättreviktfördelning.
Dessutom kommer man mera "rakt på" ratten. Det behövs då en ny lösning för 3P låset -då det annars kommer i kläm mot mitttunneln. MVH _________________ Daniel Saxlid |
||||||||
En liten tabell för prestanda jämförande (kg per hästkraft) :
Modell Index 964 C2 5.40 kg/PS 964 RS 4.73 kg/PS (utan bur) 964 Turbo 3.3 4.59 kg/PS 964 RS/Cup M001 4.55 kg/PS 964 Cup 4.30 kg/PS (utan bränsle) 993 3.8RS 4.23 kg/PS 964 Turbo 3.6 4.08 kg/PS 997 S 4.00 kg/PS 996 GT3 3.83 kg/PS 964 3.8RS/RSR 3.80 kg/PS (utan bränsle) 993 TT 3.67 kg/PS 996 GT3RS 3.66 kg/PS 996 Turbo 3.66 kg/PS 964 C2R 3.66 kg/PS (med bur) _________________ Daniel Saxlid |
||||||||
Hej Mattias,
>Den är tuff! Thanks. >Är detta torrvikt eller tjänstevikt? Bilen är vägd med alla oljor + ca 8kg soppa inklusive fullbur och diffspärr. Tävlingbilar anges som bekant oftast utan någon soppa (se tabellen) men jag har jämfört med DIN tomvikt som de gatbilarna i tabellen. T.ex de av Porsche angivna 1350kg (DIN tomvikt) för 964 C2 manuell, är med alla vätskor + ca 10liter soppa, utan förare. Dessutom är dessa 1350 kg utan extra utrustning som t.ex AC, farthållare. Således väger C2R:en, med bur, mer än 200kg mindre än en standard C2. Dessutom anser jag mig vara konservativ med effekt och vridmoment siffrorna. Den här bilen är helt enkelt snabb. MVH _________________ Daniel Saxlid |
||||||||
_________________ Daniel Saxlid |
||||||||
Nytt pris: 399.000sek
Det nya priset är utan: - De på bilderna visade 17" original Cup 1 Magnesium fälgarna - Utan 8 stycken Bridgestone RE 540S R-däck (varav: 4st helt nya/4st i fint skick) - Utan service paketet med rotorer och fördelardosor etc Detta paket kan dock köpas till för ytterligare 25.000sek. MVH Daniel Saxlid _________________ Daniel Saxlid |
||||||||
Tack för alla PM, mail och telefonsamtal.
För att svara på lite återkommande frågor: #1 Bilen är byggd och projekterad av bland annat vinnare av AMLS (American Le Mans Series), noggranna tyska Porsche Zentrum mekaniker (om det nu finns något annat än noggranna tyskar på Porsche Zentrum, he-he) samt etablerade Svenska Porsche optimerare. #2 Bilen fungerar fint och civiliserat på gatan så länge man inte kör ner i stora hål- då känns det nog en del. #3 Trots att bilen är låg går den väldigt sällan "på grund" (mig har det inte hänt någon gång och Göteborg har knappast ett problemfritt vägnät med sina 80meter blålera som "grund"). Dels är det troligtvis den korta hjulbasen och dels den flata undersidan gör att man inte fastnar på farthindrena. #4 Avgassystemet håller sig med godmarginal inom både TüV/ bilprovningens marginaler. (SBPs besiktningsman ville dock ta en bild på avgassystemet som han ville hänga över sängen) Det är ett ljud med mycket "kontakt" utan att vara påträngande. Man hör att motorn trivs med symmeriska headers systemet. Den enda distraktionen är, möjligtvis, att det ger en ståpäls som reagens högsta njutning vid höga varv/full belastning. Katalysator bypass rör medföljer och -antar jag- förhöjer njutningen och/eller ordningsmaktens intresse. #5 Chassiet ger en fast och fin vägkänsla och svarar fint på alla miljöer allt ifrån vardagskörning till effektiv banåka. Broskarvar och "potholes" är inget kul för någon bil, och märks även i denna vagn! #6 Kopplingen är inte varesig svårdoserad eller trögtrampad. Möjligtvis manlig. Inget problem heller med det lättade svänghjulet, inte ens i stadstrafik eller liknande seg trafikmiljö. #7 Servicekostnader, 964an är från tiden då Porsches kvalitetsfilosofi var dubbel styrke marginal. Exempelvis om motorn levererar 250PS så skall växellådan klara 500PS och så vidare. (Konstruktionen på detta exemplar med headers och transmission är förberedd upp till minst 400 PS) #8 You never get a second chance to make a first impression... Ryktet till trots är 964an enkel att serva. Har man bara tar tid och har rätt dokumentation. 964an är olyckligt missförstadd pga ett par tidiga fel som uppdaterades för sent av Porsche och innan dessa hann få genomslag så började efterföljaren 993 säljas - vilket gjorde att 964:an aldrig fick tid på sig att återupprätta sitt rykte. Således verkar det som att det dåliga ryktet -helt ofötjänt i mitt tycke- lever kvar, än i dag. För vilka 964or har kvar det berycktade fakbriks monterade dubbel svänghjulet idag? När såg man senast en 964:a utan ventilation från fördelarlocken? # Kvittona på prestanda delarna för runt 400.000sek finns sparade. Samt till alla nydelar finns emballage/påsar/askar/lådor sparade. MVH _________________ Daniel Saxlid |
||||||||
Med just denna bil så har förarens erfarenhet med svansmotor bilar stor inverkan för bantider. Med andra ord så går denna bilen inte så fort med en usel chaffis och ruskigt fort med rätt person bakom ratten. UPP för en mkt väl preppad 964a. _________________ Johannes Ericson ///M |
||||||||
Vilket svar! Som med alla bilar i hela världen då! Ska nog skriva det i min säljesannons med! oj, nu kritisera jag en Porsche - glömde att man inte får det... |
||||||||
>Pär Hylander:
>Hur snabb? >Knutstorp >Falkenberg >Anderstorp Tack för din fråga och jag önskar att jag visste svaret! Bilen är som sagt just färdigställd och har inte bankörts. Kalla mig kyckling, men jag vill inte äventyra något i detta läge. Dessutom är allt så nytt och fint på den! Så snabba varav tider får bli den potentiella nye ägarens uppgift att ta reda på. Men vi som kört bilen hitentills är minst sagt nöjda med prestandan. >GT3 CS >Med just denna bil så har förarens erfarenhet med svansmotor bilar stor inverkan för bantider. Med andra >ord så går denna bilen inte så fort med en usel chaffis och ruskigt fort med rätt person bakom ratten. Både ja och nej - mest ja, men lite nej i allafall! Jag måste säga att bilen är mycket lättkörd tills det går riktigt- riktigt fort. Då kan möjligtvis den manliga viktfördelningen göra sig påmind. Men som sagt, jag är överraskad hur lätt tillgängligt allt känns. Jag upplever att lastväxel verkan är mindre när det är ett så fast och fint chassie. Diffspärren håller stabilitet vid inbromsning. De kraftfulla bromsarna i proportion till den låga vikten gör att retardation endast är ett nöje! (IOFS bara för att man vet att man kommer att släppa lös ursinnig boxerkraft inom kort...he-he). >UPP för en mkt väl preppad 964a. Tackar! MVH _________________ Daniel Saxlid |
||||||||
Garva Du men jag antar att Du aldrig kört en 964a, tidigare 911a eller någon annan svansmotor bil!? För att förtydliga mig så skulle jag kanske ha sagt; Med andra ord så går denna bilen inte så fort med chaffis som inte har någon erfarenhet av svansmotor bilar men ruskigt fort med en person bakom ratten som har denna erfarenhet. Så vad är en snabb bantid? Visst, teorin är ju den samma med alla bilar men tro mig, en svansmotor bil är inte lika lätta att köra fort som en front eller mittmotor bil och just därför gör svansmotor efarenhet stor skillnad när det börjar gå undan. Sedan undrar jag varför man inte får kritisera Porschar? Men det kan Du ju svar på via PM så vi inte förstör till salu tråden! _________________ Johannes Ericson ///M |
||||||||
>Fredrik Åberg
>Har bilen AC? (Luftkonditionering, alltså) Tack för din fråga Fredrik, Att komma ner så mycket i vikt som vi har gjort är nog omöjligt med A/C systemet installerat. Fönstrena är dock ner vevbara. Ventilationen med fläkt fungerar perfekt för både immborttagning och personkylning. Så låt oss säga att både förare -och eventuell vikt förstörande passagerare- samt motor är lyftkylda! Allmänt sett så är bilen fullt brukbar till vardags med Larm, Centrallås, Immobilizer och ventilation etc. >Roger Gustafsson >Som med alla bilar i hela världen då! >Johannes Ericson >just därför gör svansmotor efarenhet stor skillnad när det börjar gå undan. Allt handlar och tycke, smak och behov (inbillat behov eller ej). Det är troligen därför det görs olika bilmodeller av olika biltillverkare, för att tillgodo se dessa variationer. Jag nöjer mig med att konstatera att 911an vunnit i rally och racing. En vinnande karriär i över 40år. Bra eller dålig så är 911an i allafall bevisligen en vinnare, villket torde vara svårt att betvivla. 964an i annonsen är dessutom ett extremt trevligt exemplar, som gladeligen lever upp till 911ans fina vinnar tradition. Ciao, _________________ Daniel Saxlid |
||||||||
SÄLJES S: Porsche 964/911 Carrera 2 /RSR/CUP Ny RS motor! | 1, 2 >> 18401 besök totalt |