Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK1 GTI -83 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (67080 totalt) |
Hej alla Rejsa människor.
jag får väl börja presentera mig Joel heter jag och bor tidsvis i Kalmar när jag inte är ute o jobbar i resten av världen. Jag jobbar som Driftsättare för Siemens Gasturbiner och reser mycket... till min banåkar bil nu då Min golf mk1 GTI är min första bil jag köpte direkt efter avklarad Lumpen år 2005 sen har den hängt med och utvecklats i etapper... den har dock numera fått stå i förvaring de senaste 4åren då jag pluggat och ett motorras kom ivägen... golfen har haft diverse konstellationer av motorer senast innan ras var golf 2 1,8l 16v KR med Keihin 41mm FCR gasare (för jäkla härlig motor gick som ett as).... nu är det ju tänkt att bilen skall utvecklas dock har jag inte hittat något bra garage i kalmar där det går o bygga bra... bilen ifråga! nu till en fråga. jag tänkte höra med er om ni har någon erfarenhet av olika 4wd växellådors hållbarhet? kravet är att det skall vara inline alltså kardan fram och bak. jag har kollat lite på BMW 525ix men har hört mycket skit om dem sen föll funderingarna på skyline men där är det väl någon slags aktiv styrning av drivningen... nu funderar jag på BMW X5 eller X3 där ligger nog max vad en låda få kosta enligt mig också X3 finns som 6växlad vilket lockar lite men kom gärna med förslag Audi och liknande med utgående axlar i lådan går bort då det inte går att flytta bak motorn tillräckligt då sen ska det kopplas ihop med en saab T5 motor är det tänkt och en effekt runt 400-500HK Maktrak eller Quafie eller liknande går fet bort då över 100loppor inte ryms i min budget då min pengasjö har dåligt tillflöde _________________ Joel Jakobsson |
||||
Tackar ... efter mycket surfande idag så blir det nog en skyline låda iallafall verkar gå o fixa det där med elektroniken väldigt enkelt med en PWM pot... nu ska jag bara hitta en vettig o handla... nu ska jag bara hitta ett bra garage och Sen är det bara att sätta kapen i bilen . . . _________________ Joel Jakobsson |
||||
Tjena mittbena
Trodde ärligt inte du hade bilen kvar. KUL som fasen att den får ett nytt liv. Och vilka planer sedan. Kommer bli awesome Vad för motor är tanken? Quattrodrivlina från passat 98-03? Haldex kanske från en VAG-bil med rakställd motor? Keep it in the family! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Tjena lillen jodå bilen har jag kvar den kommer nog aldrig att säljas om det inte händer något katastrofalt hehe... Motor verkar bli en saab motor som jag har då jag har en saab 9-3 som jag byggt motor i men ingen vill köpa bilen så då behåller jag motorn tänkte jag... växellådan blir nog Nissan skyline med lite hemmabyggen sen diffar det får vi sa vad som kan passa dålig koll på utväxlingen på skyline lådor/diffar så kanske två bmw diffar där det finns mer drevsatser att tillgå... _________________ Joel Jakobsson |
||||
Då kan vi ju kalla oss märkes kolegor mk1 + saab
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Joakim Carlsson |
||||
ja jag såg det nu kan ju bli kul då kan man ju dela lite erfarenheter kanske... är riktigt sugen på o komma hem ifrån öknen nu så man kan börja bygga lite hehe _________________ Joel Jakobsson |
||||
Hur går det med denna? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Uppade ju tråden i dag _________________ Joakim Carlsson |
||||
hej hopp gott nytt år alla... jag sitter just nu på site i Tjeckien där jag firade nyår och jobb på samma gång så så mycket meck har inte hunnits med som sagt det kommer skyndas långsamt med detta projekt...
Jag har dock hunnit införskaffa mig en Skyline R32 GTR växellåda som skalla vara i gott skick förrutom synkring på 4ans vxl... sen skaffade jag också två diffar ifrån ford scorpio 2,9l där en numera får leva sitt liv upponer hädanefter... Nu lite OT men var på ett sjukt häftigt och lite kusligt ställe utanför prag häromdagen ett skellet museum... _________________ Joel Jakobsson |
||||
jodå jag håller på lite i tysthet eller allt går lite långsamt när man aldrig är hemma i sverige tyvärr... jag köpte ju två sådanahär diffar då ifrån ford scorpio 2.9l en till o ha i fram o en till bak... det vi pratade om på det andra forumet vad tror du räcker det med 239mm skivor till bak? eller skall man kolla efter en annan lösning... tänkte mig att ha runt 300mm fram så det går o få på 16" det blir någon slags egen brygga där bak med diff fäste och dubbla a-armar... för fram har jag kolla lite på subarus framnav och bärarmar för o få styrarmarna på rätt håll och ändå kunna behålla mcpherson benen... _________________ Joel Jakobsson |
||||
Så det blir rakställd motor då eftersom du vill ha styrarmen framåt?
Ja jo det kan nog räcka med orginal storlek på bakbromsar åxå. Men iaf jag tycker det är klent som fasen både på min VR6 Synrco och på Jetta Syncron. Det är ju 239mm orginal där men dock mindre kolvdiameter. Jag har tänkt prova med 280mm ventilerad bak. Jag vill ju kunna använda vänsterbroms och det är det på tok för klent orginal iaf. Sedan om jag då uppgraderar drivlinan så räcker det inte. Då har jag nu 288mm fram. Men det beror ju mycket på hur man använder bilen. Jag har då absolut inget facit _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
uummm jag kom o tänka på att jag har ju en saab 9-3 jag skall ta motorn ifrån o det är ju 288mm bromsar på den och samma bultmönster som subaru vilket kan vara bra o ha hehe...
man får anpassa spindeln lite bara för dubbla a-armar men det går nog i fräsen lite hehe... jo det blir rakställd motor med Nissan skyline R32 GTR awd låda som jag har införskaffat och den skall anpassas mot saabmotorn inom en snar framtid... vill hem o börja meka lite nu men det dröjer tre veckor innan det är dags hehe edit:det var ju inte alls samma bultmönster p**s jaja det får borras om då!!! _________________ Joel Jakobsson |
||||
Nu har jag kollat lite angående en lämplig bakvagnsbrygga och funderar på om inte en ifrån Audi A4 Quattro kunde vara något för mig ser ganska kompakt ut och i ett paket...
kom gärna med input... jag var inne på o bygga något eget men det känns lite som o gå över ån... _________________ Joel Jakobsson |
||||
tänkte göra en update på statusen på bygget... just nu sitter jag i Nigeria på jobb så nu händer inte så mycket men precis innan jag åkte lyckades jag hitta ett bra garage och började riva allt...
Skyline r32 GTR låda är införskaffad samt två diffar från ford scorpio 2,9L, bakvagnsbrygga från en Audi A4 Quattro -05 finns också i gömmorna. framvagn funderar jag på Subaru Impreza grejer dock har jag inte bestämt mig än... _________________ Joel Jakobsson |
||||
jag tänkte ta av lite I mitten på bakvagnen så den inte blir så bred hehe eller får jag skaffa ännu värre breddare _________________ Joel Jakobsson |
||||
Är nog svårt på en Golf Mk I. De är ju en liten bil redan från början. Ja de hade jag tänkt smalna lite först åxå. Men eftersom denna bil är aningen bredare så breddade jag framvagnen först. Och sedan får jag bredda bilen lite över skärmarna istället. Lätt......mmnää , men kanske snyggt sen. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK1 GTI -83 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (67080 totalt) |