Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2203 besök totalt |
i en tråd från körteknik läste jag om en pega som överstyrd.
det stod att den var spacrad i bak. jag hävdar att om man spacrar den bak som kommer lasförskjutningen belasta bakdäcken mer då de kommer längre ut. jag är med på att om man ökar spårvidden runt om så öker man greppet.. men det jag är inne på är just när man ökar sppåvidden bak bara.. förhållnadet mellan fram och bak. vad säger ni.. jag vill ha fler åsikter. (förhoppningsvid åkiskter som är på min linje ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Stämmer enligt mina erfarenheter. Jag körde med 13mm/sida bak för att se lite bättre ut vid korvkön. Och jag upplevde att bilen understyde lite mer. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Nu böjar det bli riktigt rörigt
![]() http://www.bodinchassiteknik.se/tekn citat från åvanstående sida: ----------------------------------------------------------------------------------- Ökar man spårvidderna fram och bak så minskar viktförskjutningen från innerhjul till ytterhjul vid kurvtagning. Detta innebär att man kan öka farten i kurvan. om man däremot ökar spårvidden i endast en ände så kommer den änden att ta emot en större andel av viktförskjutningen och därmed tappa fäste. Ökad spårvidd fram ger alltså understyrning och ökad spårvidd bak ger överstyrning. Detta kan verka kontroversiellt men är egentligen fullt logiskt. Slutsats 1: Eftersom en bredare bil utgör större luftmotstånd så bör det alltså vara bäst att hålla samma yttermått över hjulen, fram som bak. Det ger smalast möjliga bil och bredast möjliga spårvidd. Slutsats 2: Undvik att balansera bilens väghållning genom att ändra spårvidd fram eller bak. ------------------------------------------------------------------------------ _________________ Johan Sjölinder |
||
Detta kan lätt ses på Ferrari F50 som skall vara mkt understyrd i sitt uppförande( allt är relativt). Spårvidden är bredare fram än bak pga av att man inte ville få en så twichig bil med 500 plus hp bak utan tracktion control. Annat kul exempel är Citroen SM vilken skall vara understyrningens fader, bahh, snyggt dock.
![]() _________________ Joakim Adolfson |
||
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2203 besök totalt |