Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ändrad spårvid, ökad överstyrning eller understyrnig
2203 besök totalt
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
i en tråd från körteknik läste jag om en pega som överstyrd.
det stod att den var spacrad i bak.

jag hävdar att om man spacrar den bak som kommer lasförskjutningen belasta bakdäcken mer då de kommer längre ut.

jag är med på att om man ökar spårvidden runt om så öker man greppet..

men det jag är inne på är just när man ökar sppåvidden bak bara.. förhållnadet mellan fram och bak. vad säger ni..

jag vill ha fler åsikter. (förhoppningsvid åkiskter som är på min linje men jag kanske har nått nått om bakfoten.)

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

spårvidd
öka fram = går mot överstyrning eller minska understyrning
öka bak = går mot understyrning eller minska överstyrning

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4750



fuling skrev:
öka bak = går mot understyrning eller minska överstyrning


Stämmer enligt mina erfarenheter. Jag körde med 13mm/sida bak för att se lite bättre ut vid korvkön. Och jag upplevde att bilen understyde lite mer.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nu böjar det bli riktigt rörigt , se
http://www.bodinchassiteknik.se/teknik.htm

citat från åvanstående sida:
-----------------------------------------------------------------------------------
Ökar man spårvidderna fram och bak så minskar viktförskjutningen från innerhjul till ytterhjul vid kurvtagning.
Detta innebär att man kan öka farten i kurvan.

om man däremot ökar spårvidden i endast en ände så kommer den änden att ta emot en större andel av
viktförskjutningen och därmed tappa fäste.

Ökad spårvidd fram ger alltså understyrning och ökad spårvidd bak ger överstyrning.
Detta kan verka kontroversiellt men är egentligen fullt logiskt.

Slutsats 1:
Eftersom en bredare bil utgör större luftmotstånd så bör det alltså vara bäst att hålla samma yttermått över hjulen,
fram som bak. Det ger smalast möjliga bil och bredast möjliga spårvidd.

Slutsats 2:
Undvik att balansera bilens väghållning genom att ändra spårvidd fram eller bak.
------------------------------------------------------------------------------

_________________
Johan Sjölinder
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Detta kan lätt ses på Ferrari F50 som skall vara mkt understyrd i sitt uppförande( allt är relativt). Spårvidden är bredare fram än bak pga av att man inte ville få en så twichig bil med 500 plus hp bak utan tracktion control. Annat kul exempel är Citroen SM vilken skall vara understyrningens fader, bahh, snyggt dock.


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Det har diskuterats tidigare..

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5596

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Allmänt banåkaforum
ändrad spårvid, ökad överstyrning eller understyrnig
2203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande