Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
S: Rattdistanser - 35mm och 80mm
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4248 totalt)
transatlantic
Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Jag har tillverkat ett antal rattdistanser för Momo/OMP/Sparco m fl tillbehörsrattar med 6/70 mm delning. Passar givetvis alla bilmärken så länge de har en ratt som sitter fast i rattnavet med sex skruvar på en diameter av 70 mm.

ofta hamnar ratten för långt bort från kroppen när man vill vara en aktiv förare. På vissa Porsche 911 är det så illa att det knappt går att få in fingrarna mellan panelen och ratten.

Med en distans monterad mellan ratten och rattnavet kan man enkelt flytta ratten närmare kroppen. Den mindre distansen (35 mm) monteras på ett par minuter, den större distansen tar 15 minuter att montera.

M/35: 35 mm hög, 85 mm i ytterdiameter med "bultdelning" 6/70 mm. Pris SEK 550: - inkl frakt och skruvförband.

M/80: 80 mm hög, 85 mm i ytterdiameter med "bultdelning" 6/70 mm. Pris SEK 850: - inkl frakt och skruvförband.

Tillverkade i aluminiumkvalité SS 4212-06 med skruvförband i kvalité 12.9 samt lackerade i matt svart.

Använd e-post i första hand för beställningar och förfrågningar, kornsjo@shell.linux.se eller telefon 070-5756737.

Mer info och bilder på http://www.shell.linux.se/kornsjo

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag skulle gärna få "tebax" min standardratt med airbag o allt i M3'an.... Men det går inte väl?

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Magnus Thomé skrev:
Jag skulle gärna få "tebax" min standardratt med airbag o allt i M3'an.... Men det går inte väl?

det går nog men OJ vad dyrt det blev

Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Allt går, men det är en fråga om hur mycket pengar man vill lägga ut och hur länge man kan tänka sig att vänta.

Men det skulle bli en ganska tung och komplicerad (=dyr) historia. Man vill inte fuska med ratten, följderna av att göra detta kan nog de flesta föreställa sig som katastrofala.

Magnus: Skaffa en extra "styrutrustning" för banan som du skruvar dit när du känner för det. Om det inte är själva airbagen du är ute efter förstås...

Forshaga
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:

Posta lite bilder på hur ratten är uppbyggd.........jag har förlängt en del rattar.......

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

transatlantic skrev:

Magnus: Skaffa en extra "styrutrustning" för banan som du skruvar dit när du känner för det. Om det inte är själva airbagen du är ute efter förstås...

Kändes som klart enklaste alternativet om man vill ha ratten närmare sig när man ska rejsa runt lite!

Airbagen kan inte va såå viktig på banan ändå...

Föressten.. Kan vara intresserad av en rattdistans, måste provsitta bilen lite mer och se hur det står till..
Annars kan man ju köpa en för att det är bra att ha =)
Vad blir priset utan frakt?
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Magnus Thomé skrev:

Frågan är väl hur pass bra det är att flytta en airbag närmre ansiktet? De brukar väl vara tajmade för ett visst (iof ungefärligt) avstånd?

mvh/Ragnar

Stockholm
Här sen Mar 2003

Ragnar skrev:
Magnus Thomé skrev:

Frågan är väl hur pass bra det är att flytta en airbag närmre ansiktet? De brukar väl vara tajmade för ett visst (iof ungefärligt) avstånd?

mvh/Ragnar

Jo, men det hindrar ju inte korta tjejer från att sitta med nästippen mot ratten. Det lär ju kännas när den löser ut och i pannan kan man se vilket bilmärke de kör...

Det är kul att köra fort.
Citera
transatlantic
Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Gustav: Frakten går på 50: -, så det är bara att dra bort det från priset om du hämtar i Övik eller Umeå. Alltså blir priset utan frakt SEK 500: - respektive SEK 800: -.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ragnar skrev:
Magnus Thomé skrev:

mvh/Ragnar

Jag ska inte sitta närmare ratten, jag vill sitta längre bak. Men jag låter det nog vara som det är. Det funkar ju.

Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Nu finns det fler bilder på hemsidan som beskriver hur det hela fungerar...

http://www.shell.linux.se/kornsjo

Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Fortfarande aktuellt...

Stockholm
Här sen Dec 2002

transatlantic skrev:
Man vill inte fuska med ratten, följderna av att göra detta kan nog de flesta föreställa sig som katastrofala.

Jag kanske tänker baklänges, men flyttar man ratten närmre vill nog jag ha en förlängning som inte är så stark (med ~20mm alu gods exempelvis...). Du behöver inte så starkt för att klara styrkrafterna, och om nånting händer, då skulle jag vilja att förlängen gick sönder. Eller?

transatlantic
Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Westfield: Förstår jag dig rätt om du menar att du vill ha en ratt som lossnar från sin infästning vid eventuellt tillbud? Intressant tanke i så fall, jag har aldrig tänkt i de banorna men det kanske skulle vara till fördel vid en olycka. En rattdistans varken försämrar eller förbättrar "chansen" till att ratten lossnar om den (och ratten) monteras rätt.

Vad jag menar när jag säger att man inte ska fuska med rattens infästning generellt, är att tanken på att ratten lossnar (eller tappar funktion) under färd skrämmer i alla fall mig...

Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Westfield skrev:

Jag kanske tänker baklänges, men flyttar man ratten närmre vill nog jag ha en förlängning som inte är så stark (med ~20mm alu gods exempelvis...). Du behöver inte så starkt för att klara styrkrafterna, och om nånting händer, då skulle jag vilja att förlängen gick sönder. Eller?

Jag förstår inte varför.... rattstången är ju fortfarande kollapsbar trots distansen, eller hur? Så varför skulle man behöva en kollapsbar distans?

Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Det är riktigt gka. De flesta tillbehörsrattar (och tillhörande nav) har inbyggda "krockzoner" som ska göra ratten lite mer flexibel om den utsätts för våld, exempelvis om man har oturen att träffa den med huvudet eller kroppen i övrigt. Självfallet försvinner inte den egenskapen med monteringen av en distans!

Dessutom har de flesta bilar sedan 70-talet någon form av kollapsande styrstång. På hemmabyggen är det kanske mer kritiskt då man inte alltid har möjlighet att montera "säkerhetsfrämjande konstruktioner"...

Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Trådstartare
(h)upp...

Sundbyberg
Här sen Jan 2004

Vet du om det passar Luisi nav? 6 skruvar är det iaf men om det är 70mm vet jag ej...
Isåfall är jag kanske intresserad av en 35mm spacer.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Freddan skrev:
Vet du om det passar Luisi nav? 6 skruvar är det iaf men om det är 70mm vet jag ej...
Isåfall är jag kanske intresserad av en 35mm spacer.

Har ett luisinav med sparcoratt, så passar spacern till ratten och ratten till navet bör det väll inte vara något problem?
Citera
SÄLJES
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4248 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande