Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Kommentarstråd till officiella meddelande från SLC | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 75686 besök totalt |
Här får ni kommentera fritt på meddelanden från SLC från officiella tråden som är låst.
|
||||||||
EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
näe det är rätt..... grupp 2 kör som det står i resultatlistan.... med varken avdrag eller påförda varv. grupp 1 så Lägger jag TILL 10 varv på en 5h tävling på mantorp...... Grupp 3 så DRAR jag av 10 varv på mantorp på 5h....... läsförståelse håkan, läsförståelse .... (retas bara lite ) |
||||||||
Det kan vi göra.
Kanon att det blev tydliga regler! grupp 1.... bilar med minimum 9 kg/per hästkraft och strikt efter reglementet inklusive realistiskt försäljingsvärde på max 15.000 och original motor till kaross. grupp 2..... bilar med minimum 6 kg/per hästkraft och mindre avsteg från reglementet och bytt motor i kaross med realistiskt försäljningspris på 25.000 i tävlingsskick Men det vart inte särskilt kanon för oss... Vikta på ca:250kg och sätta i glasrutor eller lätta 180kg (då är det nog ingen 5-papp längre) huummmm.... Lägga i förgasarmotorn som ligger och skräpar i verkstan då blir det 122hk och vikten stämmer men då har vi bytt till en motor som satt i 75an 2år tidigare då blir det bytt motor . _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
OM du byter till 122hk motorn som satt i 75an tidigare så ska du inte få ngn nackdel av det. men annars så går du ju in i grupp2 som dom flesta andra...... Och kör utan bs på samma sätt som du ändå gjort dom senaste tävlingarna...... för jag räknar med att dom flesta befintliga bilarna från dom senaste tävlingarna ändå hamnar i grupp2..... när man tittar på effekt/vikt |
||||||||
ja la till hur vi bedömmer vikten....
dvs raceklar bil utan förare.... så vi ska kunna väga er närsomhelt även under tävling och bilen ska aldrig underskrida angett vikt i bilanmälan..... |
||||||||
EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Varför ha en speciell ruta för plastrutor i anmälan? den ingår väll vid den allmänna värderingen av bilen nu när vi har vikt/effekt och pris?
Det var ju bara exempel på vad som kunde ge bullshitpoäng vid 5000:-gräns. Nu är det kanske inte går in i priset på 15.000:-nivån men kan ingå i priset på tex. 25.000:-nivån om övriga bilen är billig. Eller ska det vara det enda som specifikt och alltid ger bullshitpoäng? Varför inte då lägga in ruta för bytt motor, bytt insprut, bytt till plastskärmar, bytt till plasthuv osv.. Då det givetvis kommer att dyka upp framöver med dessa regler. Känns lite konstigt det där med plastrutor men det kanske är meningen? _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
det kan jag säkert..... men jag tänkte mera låna upp en riktig racingvåg.... vid några tillfällen... Och helt enkelt köra slumpinkörning på den..... det kommer ta ca 30 sekunder och det kan vi göra under race innan bilen tankar. |
||||||||
mera bara få lite mera info.... inte för att det har någon betydelse nu... men kanske i framtiden... men bättre att samla in info nu från början.... men du har en poäng med dom andra sakerna med.... jag ska nog lägga till det..... får jobba lite till |
||||||||
EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
jag har hört nånstans annat ställe..... att det är en faktor på ca 1.36 på det..... men osäker på det, så får kolla upp det lite mera... men det är motoreffekt som siffrorna bygger på och inte bakhjulshästar...... sen har jag ett sätt att kontrollera att det finns ett någorlunda överensstämmande med angett vikt kontra hästar... eftersom hastighet över start och mållinjen definitivt har ett samband med hk/vikt..... Och det är jättelätt att ta med min photocellsutrustning och mäta farten under tävling.... Och en bil som anger hk/vikt förhållande till över 9kg/hk kan aldrig gå fortare än en bil som angett hk/vikt förhållande till 6Kg...... typ så lättkontrollerat iaf mot omgivningen..... sen om NI alla ljuger för mig... tja då är det ju iaf lika för alla |
||||||||
EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
vi vet..... men samma förfarande kör dom med i F1... Och där väger dom förarna efter tävling..... men så misstänksamma behöver vi inte vara...... 10kg upp eller ner gör ju ingen större skillnad i realiteten för den här biltypen...... Och om du anger 70Kg som vikt så blir vi klart misstänksamma....... Och blir vi det så får vi helt enkelt kontrollväga dig...... skulle väl tippa på att 90% av 5papp förarna väger mellan 80-100 kg..... |
||||||||
EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Tänk efter lite mer för det finns säkert mer man kan byta som lådor, montera diffbroms osv. (vår har diffbroms orginal men lådan som sitter i har ingen får vi bullshit avdrag då? ). Angående vikt/effekt så blir vi omkörda så plastrutorna nästan ramlar ur på rakan i dag av bilar som går in i grupp 2 så ska vi raca måste vi göra något åt det eller klassa ner oss till grupp 1 där vår bil numer hör hemma efter över 120timmars långlopp och bara rep av det som gått sönder.... _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Kompletterar med ställbara hjulupphängningar, stötdämpare, kulleder mm i hjulupphängningar som inte är orginal osv.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
1,36 är mellan kw och hk. tror det ligger i närheten av 1,25 för bakhjulsdrivet och 1,15-1,2 på framhjulsdrivet. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Allmänt banåkaforum Kommentarstråd till officiella meddelande från SLC | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 75686 besök totalt |