| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
|
21 besök idag (390055 totalt) |
|
Ja, bromsarna är nog lite för jämna egentligen. Ska ta mindre bak, men nu har jag ju bytt till ok med lite större kolvar och så vet jag inte om jag har rätt bromskraftregulator monterad.
Finns ett gäng olika, men det är svårt att hitta fräscha grejer. Den jag har nu läcker lite bromsvätska märkte jag efter bes, så jag måste byta till en som är tät. Gjorde en tankförstrypning så det bara går att tanka blyfri bensin. Svetsade fast en plåtbit med lite mindre hål i påfyllningsröret.
Det går att ta loss övre delen av påfyllningen, så jag lyckades utan att garaget, bilen och jag själv sprängdes i luften!
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Så här ser den nya bromskraftregulatorn ut. Kommer från en Rekord E 2,2 sedan.
Inte världens bästa bild, men det är kopplat så här: Anslutningarna längst ner går till framkretsen, sitter nog nån tryckkännande ventil där. Bakkretsen går från huvudcylindern in i regulatorn och sen från toppen av regulatorn och vidare bak. Det går att skruva av ett "lock" där bakkretsen går ut, där innanför sitter reduceringsventilen med fjädern och de grejerna.
Förmodligen är det för högt bryttryck på den här också, men den håller tätt och det är det viktigaste just nu. Får klura lite på om det går att justera den på nåt vis, hade isär den och gjorde rent och det sitter en fjäder, nån kulventil och lite brickor inuti. Kanske går att byta fjädern eller schimsa den på nåt vis. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Testade bromsarna i en riktig trafiksituation idag, bromsade ganska hårt för en gångtrafikant som klev ut i gatan långt från närmsta övergångställe.
Det låste upp bak, iofs med kalla R-däck och knappt 10 grader i luften. Nu vet jag ju iallafall att det är fel bryttryck på regulatorn, men jag hinner inte fixa med det just nu. För tillfället är jag nöjd med att det håller tätt och fungerar. Åkte till märkesverkstaden Holmgrens bil och gjorde en hjulinställning, de var de enda i Jönköping som hade hjulvinklar till Commodore B i sin datamaskinlasermojäng. Nu står ratten rakt när man kör rakt fram och bilen känns ganska lika i uppträdande när man svänger höger eller vänster. Caster stog lite åt skogen sen jag bytte bussningar, 4,5 grader på vänster och 2,6 grader på höger. Justerades till moderata -2,15 grader på båda hjulen, men det finns justermån till -5 grader om man vill. Rejsigt värre
Camber blev lite sådär, har en glapp spindelled så vi lämnade det som det var så länge. Det blev -0,48 grader på vänster och -1, 30 grader på höger. Även där finns det plats för mer schims, så det går säkert att få -3 grader om man vågar. Toe ställdes helt neutralt, 0 grader när man kör och 0,50 grader statiskt. Känns helt ok att köra bilen, lite nervös är den fortfarande men det får man väl skylla på dåliga vägar och fel ET på fälgarna. Kör med 7x15 ET20 nu, original är det 6x14 ET41. Bakaxeln kan man inte ställa in på riktiga bilar, men den var lite krokig och satt inte helt rakt i karossen. Hade inte väntat mig nåt annat heller, det felar under 0,5 grader på både camber och toe och det känns inte konstigt när man kör. En grej som är lite lustig är att bilen har lite slagsida bak, ska testa att skifta plats på fjädrarna och se om det hjälper. De kan ha blivit olika långa när jag sänkte bilen. Annars sitter fjäderskålarna på olika höjd i karossen, inte helt omöjligt eftersom det är mycket gammal rostlagning där. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Har kört en del med bilen nu och har märkt av ganska kraftiga vibrationer runt 50 km/h och även runt 90-100.
Kröp under och kollade lite, det visade sig vara ett knutkors som börjar ge upp. Det är en ganska billig lösning på gamla oplar med smält plast som låsning för lagerkopparna, verkar som om nån har varit och pillat på knutkorset innan mig så låsningen är trasig. Lämnade in kardanstången på Jönköpings motorrenovering så får de byta hela medbringaren till en med ett friskt kors. Har även haft lite opålitlig laddning, laddlampan lyser inte men jag ser på voltmätaren om det laddar. Bytte både kol och regulator, men lampan lyser fortfarande inte med tändningen påslagen. Det laddade iaf när jag provstartade, så antingen är lampan trasig eller så får den ingen ström när motorn står still. Det är en Nippon Denso generator från en Suzuki Swift, kopplad efter det här schemat. http://www.autoshop101.com/forms/h8. Gjorde lite finjobb idag också, planfräste mina spjällhus och en insugsfläns.
Det är lite fel c/c mått mellan spjällhusen och flänsen, ska ordna lite rörstumpar mellan för att ta upp felet. Behövs även lite distans för att få dit ett par muttrar.
Detta lilla sidoprojekt kommer nog att ta hela sommaren, det ska ju svetsas nån gång också och det får jag lämna bort. Sen kommer allt småpill med att få spjällaxlar och länkage att funka, lär nog bli ganska pilligt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Kunde inte låta bli att riva isär bilen lite till när den ändå står på bockarna.
Skruvade dit coiloversen fram. Plockade länkarmarna från Rekorden, därav färgen.
Bak blev det Biltema Rallygasdämpare som jag haft liggande ett bra tag. Målade dem svarta eftersom den gamla gula färgen blivit brun...
Ska leta reda på några andra bakfjädrar också, de som sitter där nu är nog lite väl mjuka. Fjäderkonstanter och sånt kan man ju räkna på, eller så letar man reda på nåt som känns hårdare och slänger dit.
||||||
|
Re:
Helt rätt Anders, släng på något hårdare och ut o kör nu! Är länkarmarna förstärkta sen Rekorden eller hur blev de? _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Hittade inga hårdare fjädrar i gömmorna, så det får funka med de som sitter på nu. Har man tur kanske det kan bli lite hjullyft fram...
Länkarmarna fram är de förstärkta som jag fixade till Rekorden efter den lilla fadäsen i Emmaboda. Jag är mer orolig för själva karossen på den här, den känns lite mjukare på nåt vis. Kanske bara är nojjig, på söndag ska den hårdköras rejält i konbana för första gången. Ska bli intressant att känna hur den beter sig, har ju fortfarande skinnsätena i bilen så jag lär nog ha fullt upp att hålla mig kvar i stolen.
||||||
|
Bra tips! Skinnsätena är sköna att åka långt i men de har inget vidare sidostöd.
Jag funderar lite på att leta reda på några lite sportigare stolar med ordentligt sidostöd, men fortfarande med fällbart ryggstöd. Typ några Recaro eller liknande från nån standardbil. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Hämtade kardanstången från balansering idag och allt verkar lira bra efter provkörning.
Knutkorsen är numera låsta med svetsloppor, så de kan inte vandra isär längre. Enligt killen som balanserade så är det ganska vanligt på kors med plastlåsning att plasten vittrar sönder efter många års trogen tjänst, och det var väl vad som hade hänt här. Generatorn laddar 13,8 volt, men lampan tänds inte när man slår på tändningen. Själva lampan fungerar, och det kommer ström till den från tändningslåset. Jag testade att koppla loss kabeln som går från lampan till generatorn och jordade den med tändningen på, då tänds lampan. Kopplar man ihop den med generatorn så lyser den inte. Antigen är det nåt fel i generatorn fortfarande eller så har jag kopplat fel på nåt vis. Får väl hoppas att det funkar ett tag nu så får jag felsöka vidare senare. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Det gick bra i helgen, generatorn laddade hela tiden men lampan lyser fortfarande inte.
Resten av det mekaniska verkar funka bra, motorn skramlar och går som vanligt, växellåda och bakaxel verkar hålla ihop också. En liten bild från starten i konbanan på Uråsa.
Tyvärr råkade jag ut för backspegelras på hemvägen.
Vet inte om jag ska sälja bilen billigt eller skrota den. Går det att laga sånt här? Tråkigt när sånt här händer så tidigt på säsongen...
||||||
|
Beställde en ställbar bromsreducering, monterade den bredvid huvudbromscylindern. Inkopplad på bakkretsen.
Ska lufta bromsarna för sista gången den här sommaren hoppas jag, sen får jag ge mig ut och provbromsa och justera tills det känns bra. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Körde lite med Attitude i helgen, vi hyrde Eksjö trafikövningsplats.
Commodore med slagsida.
Bilskrället höll ihop hela dagen, det gick utmärkt att köra både dit och hem för egen maskin. Den drack ca 30 liter bensin, 0 liter vatten och 0 liter olja. Stabilt. Bromsarna känns bra nu, inga läskiga kast med bakvagnen men det låser upp på innerhjulet bak om man går på lite för hårt med trailbraking in i böjarna. Skruvade lite på stötdämparna fram också, körde på läge 6 av 24 och det kändes ganska välbalanserat. Kanske ska gå upp ett par snäpp till, eller skruva dit en hårdare krängare fram. Sen funderar jag på att höja bilen lite i fram, kollar man på bilden så niger den ganska mycket. Kan nog vara bra att ändra rollcenter lite grann, om inte annat så för att testa hur den känns. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Idag blir det en bild på de senaste tre dagarnas arbete.
En styck sittastillstol.
Hur kan det ta tre dagar att montera en stol i bilen undrar ni säkert? Jo, det kan ta sin lilla tid tydligen. Först vill jag ha kvar justeringen så det blir lättare att komma in och ut ur bilen. Version ett gjordes av originalskenorna och några bitar fyrkantprofil. Men det blev för högt, slog huvudet i taket. Fram med kapen och trixa lite, stolen kom ner ett par cm men jag satt fortfarande för högt. Hjälm hade bara funkat med takluckan öppen och huvudet vinklat lite åt sidan. Dag ett var slut. Dag två: Fram med kapen igen och slakta en reservstol med trasig klädsel. Fundera, borra och svetsa så satt stolen på plats igen. Fortfarande för högt, ungefär tillbaka till samma höjd som det var med originalstolen. Dag två var slut. Idag tog jag beslutet att skippa justeringen, borrade ur några punktsvetsar ur originalskenorna och skruvade fast det som blev över på stolen. Iom detta så försvann justeringen. Nu sitter jag som jag vill ha det i höjdled, längsled blev också bra. Det går att vika handleden över ratten när man sitter i stolen och vänsterbenet är lite böjt när kopplingen är nertryckt som det ska vara. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Tillverkade en proffsig avskärmning till kylaren idag.
Vissa lyxar till det med aluminiumplåt eller kolfiber, jag kör med vanlig polykarbonat. Får väl se om det gör nån skillnad, när man kör i lite fart blir aldrig motorn särskilt varm, men när man står still en stund så kan den krypa upp lite i temp. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Termostaten är en 82 graders har jag för mig, vad mätaren visar i verkliga grader är svårt att säga.
Första strecket över blått brukar den ligga på när jag kör, termogivaren till fläkten slår till vid 92 grader tror jag. Då står tempmätaren lite över första strecket. Får kolla termostaten, jag bytte till en kallare när jag skruvade ihop motorn. Det sitter 92 graders termostat i de här spisarna original, men med en sån tyckte jag att den gick varm lite för lätt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
Cool bil, angående dämparna inte kollat hela tråden men ställbara bak åxå?? borde du inte göra bilen ändå hårdare fram eftersom du driver bak, mina rekomenderade inställningar på mina dämpare FWD är 10 av 28 fram och 14 av 28 bak, du borde väl ändå ligga på läge 12 fram på din?? _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Bak är det inte ställbart ännu, kör med kapade originalfjädrar och gamla Biltema Rallygasdämpare. Jag har ställbara dämpare till bak också, men de kräver lite mer ingrepp i bilen för att de ska passa. Får ta det i vinter tror jag, vill hellre köra än skruva just nu. Jag testar mig fram med inställningen fram, får väl prova att gå på hårdare under morgondagen på Kinnekulle. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
|
21 besök idag (390055 totalt) |