Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Monteringstips båge Porsche 924/944/968
2763 besök totalt
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329


Trådstartare
Jag köpte en Heigo skyddsbåge till min 944.
Meningen var att få en som inte krävde åverkan på bilen eller att skära den i bitar för att montera...
Något som inte gick så bra, trots att det skulle vara att bara bulta i.

Någon här som monterat en båge/bur från Heigo i sin 924/944/968 och vet hur man får förstärkningsplåtarna på insidan "lådan" omedelbart bakom dörrarna?
UTAN att skära upp bilen!

Jag har däremot accepterat att jag måste borra hål för bultarna för detta blir bättre tror jag.
Alternativet är att montera endast med självgängande skruv i karossen, vilket jag inte kommer att göra.

_________________
/Mathias
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



eeh lådan ? inget man kan nå genom "gallret" i b-stolpen

_________________
Jörgen Andersson
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Man brukar svetsa dit en typ 6mm tjock platta som man gängar för att dra bultarna till huvudbågen
Tror att 6mm är min mått men är inte säker, lyssna med en besiktnings man

_________________
Andreas Zolnir
Citera
bjola
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12



Hej Mathias,

vad jag förstår frågar du hur man kan sätta förstärkningsplåtarna innuti balkarna? Normalt svetsar man förstärkningsplåten ovanpå balken. Den är till för att få en stor anliggningsyta mot balken så att bågen inte sjunker in i balken vid en eventuell rullning. Innan man monterar plattorna gör man hål i balken så att muttrarna på undersidan av förstärkningsplåten går ner i balken och så att förstärkningsplattan ligger an mot plåten, sen svetsar man fast den.

Men jag kanske fattade fel hur du menade

mvh/björn larsson

_________________
Björn Larsson
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329


Trådstartare
bjola skrev:
Hej Mathias,

vad jag förstår frågar du hur man kan sätta förstärkningsplåtarna innuti balkarna? Normalt svetsar man förstärkningsplåten ovanpå balken. Den är till för att få en stor anliggningsyta mot balken så att bågen inte sjunker in i balken vid en eventuell rullning. Innan man monterar plattorna gör man hål i balken så att muttrarna på undersidan av förstärkningsplåten går ner i balken och så att förstärkningsplattan ligger an mot plåten, sen svetsar man fast den.

Men jag kanske fattade fel hur du menade

mvh/björn larsson



Nej, tvärtom mitt i prick! thumbs up

Mina tankar gick åt det hållet faktiskt.
Tyvärr var det just därför jag ville ha en båge som bultades i bältesfästena som på "original" Matter, eftersom jag inte vill göra åverkan.
Det lutar nog åt detta ändå, för det blir ju mest seriöst så. Det är ju skyddet man är ute efter.

_________________
/Mathias
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag hoppas verkligen att Pär Hylander inte läser om detta fruktansvärda ingrepp, eller skall vi kalla det övergrepp, i hans f.d. ögonsten...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag läser och våndas...

Hade tänkt flika in små käcka kommentarer som "glöm inte rostskydda ordentligt" och sånt.

F ö så är det min blivande ögonsten oxo, Mathias har den ju bara till "låns"

_________________
Pär Hylander
Citera
Skruva banåkabil
Monteringstips båge Porsche 924/944/968
2763 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande