Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2011-05-14/15 SPVM Kinnekulle
1995 besök totalt
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
En liten film ifrån min första racehelg!

www.youtube.com/watch?v=525EHe1mo5w

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Snyggt kört thumbs up

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
henric mansson
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 184



Här kommer min race rapport som jag lagt ut på Sevenfactory och Westfieldforumet.

SPVM deltävling1 på Kinnekulle Ring

I helgen var Micke och jag uppe på Kinnekulle för att köra första deltävlingen för SPVM.
Det var 8st anmälda i roadsportA och flera av förarna hade många varv i ryggen på Kullen.
För mig så var det första gången där så man har ju haft fjärilar i magen några veckor, dels för att jag äntligen skulle få köra där men även för att jag hört att det är en tekniskt svår bana med nära till armcoräckena.

Körde den extra fria träningen på lördagsmorgonen som varade i 15min för att försöka hitta ett vettigt spår.
Start/Mål rakan var inga problem men sen när man ska köra under bron där man i bästa fall har 6500varv på 4:an och ett blint turnout är liiite speciellt.
När man passerar apex och bilen driftar ut till högerkanten för att sen ta sig in mot mitten av banan när man kör in i kvarnkurvan, en lång högersväng som aldrig verkar ta slut.
Men när den väl gör det är det i en nerförsbacke in under bron igen och en vänstersväng där man inte ser apex därefter Molins knäpp som är skarpt krön som övergår i en högerväng ut mot vad jag tycker är banans svåraste sväng, Tv-svängen.
En vänster sväng som också slutar över ett krön som måste tas i banans västra kant för att inte komma utanför banan efter krönet.
Sen en högersväng och en liten raksträcka innan högern ut på Start/Målrakan, som egentligen inte är rak. Den svänger svagt åt höger.

Bästa tiden på fria träningen blev strax under minuten, 59,8 något har jag för mig.
Med tanke på att det var mina första var på banan så var jag nöjd.

Efter ca 1h var det dags för den andra fria träningen, ut på banan och körde några varv, sen kom Johan ifatt med sin Opel speedster turbo, släppte förbi honom och hakade på.
Han hjälpte mig att få bättre fart runt banan. På baksidan var han snabbare med det tog jag igen på start/målrakan. :-)
Bästa varvtiden sjönk till en låg 59:a

När när det var dags för tidskval kom jag bakom några B-bilar i uppliningen vilket iofs inte gjorde något de första varven, då jag höll samma tempo som dem till det blivit lite värme i däcken.
Men det tog några varv att passera dem så att jag kunde få fria varv och då gulflaggades det i kvarnkurvan. Det var Tommy Falk som stog i vänster kant i utgången på kurvan.
Jag körde 2 varv till men när jag insåg att de inte skulle bärga bilen så körde jag i depå.
Även om de tog in gulflaggan så bedömde jag att han stod så illa att det inte var värt att fortsätta försöka pressa tiderna.
Bästa varvtiden blev därför inte så bra, den blev på över minuten och med det så fick jag 7:e bästa tid.

Tommy falk bröt pga motorhaveri så det var fem bilar framför mig i race1.
Det första racet var mycket roligt med mycket tight racing och lite kontakt faktiskt men inget farligt. :-)
Fick till racets 2:a bästa tid efter AC-cobran med BMW V8:a.
Ska lägga ut en film på tuben så jag behöver inte berätta om racet här.

Med min 58:8 tid i race i, fick jag starta bredvid Cobran i race2 på söndagen.
Det regnade från och till innan racet så vi satte på regndäcken vilket de andra också hade valt.
Nervös och taggad till tusen körde vi ut på formationsvarvet, körde fram mot de röda lamporna.
Både Kent i Cobran och jag skuttade till när gula lampor under de röda tändes.
Tydligen hade inte alla hunnit ut på startrakan.
Jaha, ett varv till i med nerverna utan på kroppen, okay ut på rakan igen mot lamorna, tvåans växel i ca 4000varv, de röda lamporna släcks och Cobran får ett lite försprång, men bara tills han måste växla, då kommer jag förbi och skickar i 3:an.
Jag kan lova att en speciell känsla infinner sig när man närmar sig bron på kullen i det blöta i en fart som förmodligen hade känts ok när det är torrt, men när det är blött....
In under bron och det släpper på alla fyra, glider ända ut till gräskanten på högersidan innan det greppar så mycket så att jag kan styra bort in mot kvarnkurvan, mer eller mindre drifting genom hela kvarnen, även rakan ner mot bron går på tvären.
Jag är som sagt mer taggad än fokuserad så galenkörningen fortsätter över Molins knäpp, men när tv-kurvan närmar sig kör jag av till vänster ner i gräset och ser på när de andra passerar.
Jag får problem med att komma upp på banan igen, för om det var halt på banan så är det inget emot en blöt gräsmatta.Hahahaha!

Nu var det lite tur i oturen för 2 olyckliga förare körde i hop i kvarnkurvan så de tog ut saftycar i några varv.
Sist men nära klungan, SC kör in och galenskapen börjar igen..
Tar mig om b-bilarna och när vi kommer in i kvarnkurvan, försöker jag köra om Camaron på insidan.
Det hade nog gott bra om inte bakhjulen inte tappat greppet, då jag inte ville styra emot och riskera köra på honom spinner jag ut i gräset på högersidan och får se en bekant syn, bilar som passerar när jag sitter ute på gräset...

Upp igen, börja jaga.
Tog in på Falk i sin miata ,så i slutet på start rakan kom jag ifatt otroligt bra men inbromsningen vid kvarnen lämnade några meter över att önska så där var det dags igen, rakt ut i sandfållan,
närmar mig räcket på andra sidan,vänder och tar sats över sandlådan ut på bana igen och efter något varv lyckas passera Falk innan mållinjen med några hundradelar tillgodo och 23sek efter vinnaren i A

Kinnekulle är en rolig och krävade bana men ingen bra bana att testa gränserna på när det är blött.
Närheten till räcken gör att det kunde gått illa, så framöver ska jag tagga ner och fokusera mer.

Här är filmen från race 1

http://www.youtube.com/watch?v=6QyxN99HB7I


_________________
Henric månsson
SPVM Roadsport A
Westfield SEIW 1.9 -98
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Film från Race 1
Roadsport A, incar från Henrik Månssons bil

http://www.youtube.com/watch?v=6QyxN99HB7I

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
henric mansson
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 184



Bengt Metz skrev:
Film från Race 1
Roadsport A, incar från Henrik Månssons bil

http://www.youtube.com/watch?v=6QyxN99HB7I

/ Bengt Metz



Jag var nog några sek snabbare på skicka knappen!

_________________
Henric månsson
SPVM Roadsport A
Westfield SEIW 1.9 -98
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kul film Spännade på slutet thumbs up
Imponerade att du tog dig så fort på Kullen, den svåraste och roligaste banan vi har i Svedala i mitt tycke.
Tackar för att jag snyltade på din race-mek på träningarna

Min rapport:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62246&start=221

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Eftersnack
2011-05-14/15 SPVM Kinnekulle
1995 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande