Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Påverkar ET rattåtergång/tungstyrhet ? | 1 besök senaste veckan (2866 totalt) |
Vet inte om tråden hamnade rätt, men nån moderator får flytta den annars....
Saken är den att jag bytt hjul på en Peugeot 206 och fick en markant ökning av rattåtergången. Därav även mer tungstyrd än förut. Vad är det som har hänt med geometrin ? Kan det vara att jag ändrat ET ? original: 15" x 6,5", ET28, 195/55 Nya: 17" x 7", ET35, 205/45 Har ärligt talat inte koll på hur framvagnen står, men det var OK med orginalhjulen. om det nu är ET som påverkar, kan man då justera framvagnen på ngt sätt så den blir lite trevligare att köra ? mvh/ Ronis _________________ Lasse Ronvall SAAB 9-5 MapTun Edition |
||
Bilen blir bråkigare när man ökar styrradien (minskar inpressningen).
Jag tror att den försämring du upplever; hänger ihop med att du' minskat däckhöjden. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
ok, antar att du med däckhöjd menar gummit(?) Vet ju att man kan känna en rätt markant skillnad i styrkrafter, mellan en uppsättning slitna sommarsulor och schyssta vinter dito när man svänger. I mitt fall så var det ca 5mm kvar på 195:orna och 205:orna är i stort sett nya. mvh/ Ronis _________________ Lasse Ronvall SAAB 9-5 MapTun Edition |
||
Nja... De nya fälgarna breddar 1mm utåt och 13mm innåt jämfört med de gamla... Tror oxå det har mest med däck att göra. Lägre profil och bredare... _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||
ok, nån som vill köpa ett par nästan nya TSW 17":are med nästan nya 205/45-Falkensulor inkl spacers och längre hjulbultar ? Bytes helst mot snygga 16":are med ET runt 25 som passar en 206:a...
_________________ Lasse Ronvall SAAB 9-5 MapTun Edition |
||
Nybörjarsvängåkaforum Påverkar ET rattåtergång/tungstyrhet ? | 1 besök senaste veckan (2866 totalt) |