Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Corrado g60 - Är det någon idé ?
6 besök senaste veckan (5183 totalt)
Ramsin
Höje, Värmland
Här sen Maj 2011
Inlägg: 7


Trådstartare
Hej gott folk !

Har spanat runt passivt på detta forum ett tag och bestämde mig för en kortare tid sedan att registrera mig.
Är toksugen på att så småningom börja banåka på hobbynivå.

Har sett att det finns många liknande trådar som t.ex. "Bra nybörjarbil" osv. , men kände att det inte riktigt passade in.

Jag kom via en kollega över en riktigt billig corrado g60 i förvånansvärt bra skick. Kan tillägga att prset va 3000;-.

Min fråga är då om detta är något för bana. Dels om det ens är värt att kosta på med diversa banåkarprylar med allt vad det innebär, men även om man får någon större möjlighet att komma ut på banan med bilen. Tänker då på olika klubbar osv. som den platsar inom.

Isåfall, vart börjar man ?
Min tanke va att börja med coilovers och bromsar, men är det andra saker som borde prioriteras ?

Ska även tillägga att jag än inte kört bilen.

Jag är tämligen säker på att banåka kommer vara något för mig, men är det något för bilen ?

Supertacksam för svar och tips !


_________________
Eirik Ramsin
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Börja med att se till att vätskor och liknande är fräscht och kör en banträff med den som den är.

Finns ganska mycket banträffar som är märkesobundna nuförtiden, bara att kolla i bankalendern här på rejsa.

_________________
Martin Öberg
Citera
Ramsin
Höje, Värmland
Här sen Maj 2011
Inlägg: 7


Trådstartare
obizzz skrev:
Börja med att se till att vätskor och liknande är fräscht och kör en banträff med den som den är.

Finns ganska mycket banträffar som är märkesobundna nuförtiden, bara att kolla i bankalendern här på rejsa.


Den kommer få en genomgång och en stor service innan någonting annat =)

Sen är grejen att dämpare och fjädrar är ganska trötta. Så de byts nog ut i vilket fall å då kanske det är lika bra att slå på stort direkt.
Skulle det i värsta fall gå åt pipen tror jag att jag kan få tillbaka en del av pengarna vid försäljning =)



_________________
Eirik Ramsin
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Corradon är ju en rätt ok bil att åka med.
Det som är akilleshälen på G60 är ju kompressorn , kolla så den är hel och fräch.
Annars kan det bli problem , för tretusen kan du ju inte misslyckas men kolla för säkerhetsskull!

OM dina dämpare är kassa så bara byt.
Sedan är ju coilovers ganska obekväma på gatan men gör ju gott för väghållningen.
Coilovers gör gott på banan även de billigare varianterna.

Bromsar räcker gott orginal om det är 280mm som sitter på och det bör de vara.
Se till att de är i bra skick så räcker de långt.
Bromsa RÄTT är viktigare. thumbs up

Nästa steg är R-däck.
Lägg pengar på de istället för annat och du blir förvånad över greppet.
Fungerar ju med rena gatdäck med men det är skillnad!

Gasa på och ha kul.
GTi-klubben har bra träffar och åker bana regelbundet.
Det är Bug Run närmast , sedan Kinnekulle , Sviestad och Gelleråsen.
Gå in på www.gtiklubben.nu och kolla lite där , men annars får du ju bra banåkahjälp här med. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Ramsin
Höje, Värmland
Här sen Maj 2011
Inlägg: 7


Trådstartare
oj vilket svar !

Det återstår att se hur kompressor är i skicket , men jag tror inte det ska vara några större bekymmer. Hoppas iaf att det går relativt smärtfritt.

originalbromsar sitter det på ja. Bara att byta belägg till en början då ?

Sitter i skrivande stund och läser på Gti-klubbens forum faktist, och försöker klura ut om jag får vara med dom grabbarna, klubben heter ju trots allt GTI-klubben
Annars vore ju det perfekt ! Gelleråsen är ju inte så långt bort heller !

Tack för snabba svar !


_________________
Eirik Ramsin
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



GTiklubben heter det men är till för vattenkylda VW-bilar med prestandainriktning och då även äldre bilar så det varierar stort mellan effekter i de olika bilarna.
Så det lär inte vara något problem att komma med i gänget! thumbs up

orginalbromsar ja men kolla så du har 280mm skivorna.
På G60:n skall det sitta dessa.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Ramsin
Höje, Värmland
Här sen Maj 2011
Inlägg: 7


Trådstartare
Lillen skrev:
GTiklubben heter det men är till för vattenkylda VW-bilar med prestandainriktning och då även äldre bilar så det varierar stort mellan effekter i de olika bilarna.
Så det lär inte vara något problem att komma med i gänget! thumbs up

orginalbromsar ja men kolla så du har 280mm skivorna.
På G60:n skall det sitta dessa.


Kanon ! Får bli att kontakta dom och kolla upp bromsarna då !!!

_________________
Eirik Ramsin
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Hej!

Klart du ska vara med i GTI-klubben

Jag har själv haft en Corrado, en 16V. Den hade dämpare och fjädrar från något halvbra märke, kommer inte ihåg vilket. Den hade iaf förvånansvärt bra väghållning. Så med nya dämpare/fjädrar och nya bussningar kommer du nog bli nöjd.

Sk coilovers finns det ju en uppsjö av, från väldigt billiga där du bara kan ställa i höjd till riktiga Rolls Royce där det går att snurra in sig i hur många parametrar som helst. Dock ska man komma ihåg att bara för att de kallas coilover och går att ställa i höjdled behöver de inte vara bättre än en uppsättning fasta dämpare med anpassade fjädrar till. Med en coiloversats är man däremot inte så låst, förutom höjdinställningen är det lättare att hitta fjädrar med annorlunda hårdheter om man skulle vilja ha det.

Bromsarna är på G60:n de största bromsarna som fanns till VW-bilarna på den tiden, de främre är 280 mm. Dessa räcker långt, ett par lite värre belägg och dra fram kylning till dem så fixar de bankörning galant.

R-däck ja, förmodligen den bästa investeringen man kan göra efter chassi och bromsar. Håller mycket bättre än ett vanligt däck på banan, bättre grepp och du kan köra i princip hur länge som helst med R-däck med tanke på värmen i däcken.

Corradon delar ju många komponenter med Golf 2:an så det finns gott om delar att få tag på. På tyska e-bay, ebay.de hittar du mycket roligt till corradon, allt från bling-bling till motortrim. Det finns trimsatser för att enkelt få upp den i 190-200 hk.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



GTIDave skrev:
Hej!

Klart du ska vara med i GTI-klubben

Jag har själv haft en Corrado, en 16V. Den hade dämpare och fjädrar från något halvbra märke, kommer inte ihåg vilket. Den hade iaf förvånansvärt bra väghållning. Så med nya dämpare/fjädrar och nya bussningar kommer du nog bli nöjd.

Sk coilovers finns det ju en uppsjö av, från väldigt billiga där du bara kan ställa i höjd till riktiga Rolls Royce där det går att snurra in sig i hur många parametrar som helst. Dock ska man komma ihåg att bara för att de kallas coilover och går att ställa i höjdled behöver de inte vara bättre än en uppsättning fasta dämpare med anpassade fjädrar till. Med en coiloversats är man däremot inte så låst, förutom höjdinställningen är det lättare att hitta fjädrar med annorlunda hårdheter om man skulle vilja ha det.

Bromsarna är på G60:n de största bromsarna som fanns till VW-bilarna på den tiden, de främre är 280 mm. Dessa räcker långt, ett par lite värre belägg och dra fram kylning till dem så fixar de bankörning galant.

R-däck ja, förmodligen den bästa investeringen man kan göra efter chassi och bromsar. Håller mycket bättre än ett vanligt däck på banan, bättre grepp och du kan köra i princip hur länge som helst med R-däck med tanke på värmen i däcken.

Corradon delar ju många komponenter med Golf 2:an så det finns gott om delar att få tag på. På tyska e-bay, ebay.de hittar du mycket roligt till corradon, allt från bling-bling till motortrim. Det finns trimsatser för att enkelt få upp den i 190-200 hk.



Sen ska vi inte glömma att det sitter COILOVERS original på Corradon både fram och bak!

_________________
Roland Johansson
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Rolle Scirocco skrev:
[Sen ska vi inte glömma att det sitter COILOVERS original på Corradon både fram och bak!


Jojo men i dagligt tal menar de flesta en stötdämpare med fjäder där fjädersätet är justerbart när man säger coilover. Justerbart med hjälp av gängor alltså. Men det vet du säkert också!

MEN ska man vara petig så är alla typer av fjäderben där fjädern ligger runt dämparen coilover. Ovan nämnda fjäderben kan också benämnas skruvben. Tyskans Gewindefahrwerk beskriver även typen bra.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Var flera Corradosar på GTIklubbens träffar de åren jag var och körde på klubbens banträffar (när jag hade min VR6 syncro) Corradosarna brukade gå finfint på banan thumbs up Det hummades väl lite om att de var lite tunga, men det gällde nog främst de med VR6 rova under huven?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ramsin
Höje, Värmland
Här sen Maj 2011
Inlägg: 7


Trådstartare
Detta är ju goda nyheter
Ja, lite tunga är dom ju. Men det måste ju gå å banta ner till närmare 1000kg utan så stora kostnader.


_________________
Eirik Ramsin
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 237



Ramsin skrev:
klubben heter ju trots allt GTI-klubben


Här är en till GTI-Klubbare, och jag kör min mk2 CL på bana, 3 körningar ifjol
och 7 inplanerade iår (köpte bilen för ett år sen), helt orginal i motorn, dock inte i chassi & bromsar

Vw GTI Klubben heter den ja, men klubben är inriktad på alla som har ett intresse
för Volkswagens vattenkylda prestandamodeller, namnet har bara hängt med :-)

Med fjädrar, dämpare och bromsar blir det en rolig start i din G60 att testa på banåka!

Syns på träffarna!

Mvh

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



GTIDave skrev:
Hej!

Klart du ska vara med i GTI-klubben

Jag har själv haft en Corrado, en 16V. Den hade dämpare och fjädrar från något halvbra märke, kommer inte ihåg vilket. Den hade iaf förvånansvärt bra väghållning. Så med nya dämpare/fjädrar och nya bussningar kommer du nog bli nöjd.

Sk coilovers finns det ju en uppsjö av, från väldigt billiga där du bara kan ställa i höjd till riktiga Rolls Royce där det går att snurra in sig i hur många parametrar som helst. Dock ska man komma ihåg att bara för att de kallas coilover och går att ställa i höjdled behöver de inte vara bättre än en uppsättning fasta dämpare med anpassade fjädrar till. Med en coiloversats är man däremot inte så låst, förutom höjdinställningen är det lättare att hitta fjädrar med annorlunda hårdheter om man skulle vilja ha det.

Bromsarna är på G60:n de största bromsarna som fanns till VW-bilarna på den tiden, de främre är 280 mm. Dessa räcker långt, ett par lite värre belägg och dra fram kylning till dem så fixar de bankörning galant.

R-däck ja, förmodligen den bästa investeringen man kan göra efter chassi och bromsar. Håller mycket bättre än ett vanligt däck på banan, bättre grepp och du kan köra i princip hur länge som helst med R-däck med tanke på värmen i däcken.

Corradon delar ju många komponenter med Golf 2:an så det finns gott om delar att få tag på. På tyska e-bay, ebay.de hittar du mycket roligt till corradon, allt från bling-bling till motortrim. Det finns trimsatser för att enkelt få upp den i 190-200 hk.


Man kan väl ganska enkelt säga att en Corrado är en Golf som någon stor fet person satt sig lite lätt på? Passar inte allt i chassieväg mellan?

I så fall kan du ju kika på t ex blocket efter coilovers eller en sänksats och bättre dämpare för att komma undan billigare till en början!

Du kommer garanterat ha skitkul med Corren, men känner du dig osäker på att lägga pengar som du kanske inte får igen, börja med beggat då Skulle det sen av nån anledning visa sig att Du inte trivs med just Corradon har du ju heller inte lagt ut några summor som du behöver gräma dig över att inte få igen

R-däck är nog som dom flesta säger säkert den bästa investeringen, dom kan du ju också ha kvar vid eventuell försäljning av bilen också!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Berg

Här sen Maj 2004
Inlägg: 75



Hade själv en Corrado VR6 för ett antal år sen som jag testade en del på bana. Gick bra men var något framtung pga 6:an. Kan tänka mig att g60 är bättre. En sak som du bör kolla är skicket på remmen som sitter i kompressorn. http://www.rp-motorsport.de/images/glader/riemenantrieb/g60_gr.jpg Den synkar kompressorns delar, och är "livsnödvändig".
Citera
Ramsin
Höje, Värmland
Här sen Maj 2011
Inlägg: 7


Trådstartare
Ja, den ska bli lite smidigare med 4:an i sägs det. Alla remmar byts ut då bilen stått i några år =)

Better safe than sorry !

_________________
Eirik Ramsin
Citera
Ramsin
Höje, Värmland
Här sen Maj 2011
Inlägg: 7


Trådstartare
Har nu vart hemma under helgen och fått mätt broms-skivorna till 280mm
Nästa helg blir det förhoppningsvis besiktning för att få en replista på det allra nödvändigaste =)

Med andra ord märks det snart om det kommer bli någon banbil av det hela...

Mvh

_________________
Eirik Ramsin
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Låter ju stabilt.
Ett bra och billigt utgångsobjekt.
Bara att slänga in en bunt pengar och åka då

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Corrado g60 - Är det någon idé ?
6 besök senaste veckan (5183 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande