| |
|
Björn Davidsson
Huddinge

Här sedan: 24 Jul 2005
|
03 Maj 2011 13:33
|
|
|
Bilen testkörd igår på Sviestad!
Allt lirade och det kändes faktiskt som en ny bil! Bakaxeln med diffen var en jäkla skillnad och mina modifieringar med framvagnen med rejält minskad caster var tydliga. Förr har bilen varit helt hoppslös med gamla däck men nu var den betydligt trevligare.
Tror jag körde lika fort nu med gamla torrspruckna slicks som jag kört förut med nya däck.
Bilen kändes helt annorlunda i kurvorna, mycket mindre undertstyrning in.
Det tar sig...
 |
|
Våra race- och banåkarbilar
Meny
Tillbaka
|
|
bicke
huddinge
Här sedan: 04 Apr 2007
|
03 Maj 2011 16:38
|
|
|
| grejt!! _________________ Niklas davidsson |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Kimmen
Eskilstuna

Här sedan: 01 Jan 2006
|
23 Maj 2011 14:35
|
|
|
Hur går det här?
Har ni hittat felet på lådan, fått dom nya däcken?  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Björn Davidsson
Huddinge

|
24 Maj 2011 07:45
|
|
|
Inget fel hittat på lådan men den låter... men kopplingen mådde inte så bra...
Men annan låda och koppling blev klart igår.
Däcken har kommit och verkar lovande men vi får se, däck spöket har förföljt oss i två år nu..
Jag anmäler mig till mantorp ASAP. |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Björn Davidsson
Huddinge

|
08 Jun 2011 20:28
|
|
|
Mantorp i helgen!
Modsport deltävling 2.
Som sagt skall man inte ändra för mycket på en gång...det straffar sig.
Till denna tävling hade vi nya däck (helt annat fabrikat, modell)
annan koppling
annan växellåda.
Söndagens Warm up och kval gick åt till att köra in och heatcykla sprillans nya däcken och jag tog inte i särskilt mycket alls (vilket jag fick ångra). Den "nya" växellådan och kopplingen verkade oxå lira bra..
Supertrevlig väder på söndagskvällen erbjöd grillning med nyinköpt elgrill (har aldrig trott det funkade så bra som de gjorde..) samt trevlig snack med modsportgänget
Måndagens race erbjöd stillastående start från plats 10 vilket jag gillar då bilen är startsnabb..
Kom iväg bra på ettan men sedan var det svårt att få i tvåan, skit! Tappade plats direkt. Nu kändes lådan helt hopplös, var svårt att få i växlarna i "racetempo" något jag inte kände när jag segade runt på warmuppen. Särskilt trean var svår något som följde med hela racet vilket gjorde att jag inte lyckades hänga på. Dock så fick jag mig ett rejält race med Sören Trygg i Lolan, Björn Andersson i Porschen och Mikael Öhrström med busa-seven då jag egentligen körde snabbare men problemet med lådan gjorde att jag tappade ledningen över dem hela tiden.
Höll på att gå riktigt illa då Invar Sand i corvetten sköt en topplockspackning i inbromsningen till Mjölbyn. I inbromsningen försvann allt fäste och jag var ute med vänster hjulsida i gruset, dock så höll jag mig kvar på banan och fick börja jaga ikapp Trygg och Andersson igen, som passerade.
Kom i mål på en tredje plats trots allt då Trygg och Andersson bröt i sista varvet.
Kul att jag fick hela klabbet på film!
Till race 2 justerade jag in växellänkaget och skruvade på kopplingen lite för att försöka lösa problemet med växlarna.
Hittade inget direkt fel men nu kändes det bättre i depån iaf.
Start pos 4 i race två kändes trevligt och jag kom iväg hyffsat i starten och hängde på täten bra första varven. Nu kändes även växlarna bättre och nu jäklar skulle det rejsas!
Då går plötsligt kopplingspedalen i botten inför nedväxling vid chikanen till rakan! Fan!
Crossväxlade uppför rakan och funderade på att iaf köra klart racet utan koppling. Blev alldeles kall när jag kom på att jag nog inte satt tillbaks låssprinten till pedalen efter jag justerade slaget på kopplingen!
Bröt racet och in i depån, mycket riktigt, sprinten hade lossnat och pedalen hängde! Surt!!
sprinten låg på golvet vid pedalerna, satte tillbaks den och in i depån, aningen besviken...  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Stefan Nord
Blåögd 08

Här sedan: 16 Dec 2002
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Björn Davidsson
Huddinge

|
08 Jun 2011 21:01
|
|
|
Konverterar o klipper för fullt!  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Stefan Nord
Blåögd 08

Här sedan: 16 Dec 2002
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Björn Davidsson
Huddinge

|
12 Jun 2011 21:40
|
|
|
Jag lånade en kompis GOPro hero kamera denna gången. Ruskigt smidig att handha iaf..Dock inget roligt att behöva konvertera från mp4 till avi eller mpg. blev kass kvalite. (tips mottages om någon vet hur man gör) och ljudet blev dåligt, av någon anledning hörs bara bakaxelvinet.. Beror kanske på den vattentäta plastlådan kameran sitter i.
Riktigt kul med vidvinkeln, man ser båda backspeglarna och t.o.m. mina fötter!
Man ser ju även alla misstag man gör medans man kör...
http://www.youtube.com/watch?v=yP_YdgwEyRM
Jag ser på filmen hur mycket problem jag hade med växlarna, i bilen kändes det bara som trean strulade men såhär i efterhand var det skit. Så får det inte vara!
Lägger in lite bilder här efterhand..  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

Här sedan: 01 Okt 2006
|
12 Jun 2011 22:24
|
|
|
Varför ska du konvertera? YouTube klarar såvitt jag vet mp4 nu för tiden. Ska du korta ned det skaffar du QuickTime Pro. Kostar (kan hända det ej går att köpa mer) $29.00 har jag för mig. Kan exportera i massor av format mha. Olika pluggar. SKa det bara upp på tuben kortar du bara och sparar om med nytt filnamn Annars finns ju DivX. Ska du redigera i Windoze Movie Maker så är du tyvärr fukkad då WMM inte klarar de flesta från videokameror vanligt förekommande format utan konvertering. Mao. krävs mp4 --> AVI --> WMV dvs. 3 konverteringar = skit. Det finns andra vettigare gratisalternativ. _________________ Peter Lindberg i Pattille
Yrkesfotograf - just nu undras det om det finns några fräsiga åk som vill vara med på bild! PM:a!
http://www.peterlindberg.com |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Flesh
Nyköping

Här sedan: 04 Mar 2004
|
13 Jun 2011 04:26
|
|
|
Kul film.. härlig racing  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Roos
Stockholm

Här sedan: 02 Jun 2004
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Björn Davidsson
Huddinge

|
14 Jun 2011 20:48
Re:
|
|
|
| ezroller skrev: | | Varför ska du konvertera? YouTube klarar såvitt jag vet mp4 nu för tiden. Ska du korta ned det skaffar du QuickTime Pro. Kostar (kan hända det ej går att köpa mer) $29.00 har jag för mig. Kan exportera i massor av format mha. Olika pluggar. SKa det bara upp på tuben kortar du bara och sparar om med nytt filnamn Annars finns ju DivX. Ska du redigera i Windoze Movie Maker så är du tyvärr fukkad då WMM inte klarar de flesta från videokameror vanligt förekommande format utan konvertering. Mao. krävs mp4 --> AVI --> WMV dvs. 3 konverteringar = skit. Det finns andra vettigare gratisalternativ. |
Japp skit var namnet... Min vanliga DV kamera funkar jättebra förutom avsaknad av vidvinkel..Universal vidvinkellins kanske? |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Björn Davidsson
Huddinge

|
14 Jun 2011 20:52
Re:
|
|
|
| Roos skrev: | Vad kan man säga, effekt är kul
Men satan vad det viner om bakaxel, är det den modellen eller behöver något justeras ?
Har själv raksuret men det kommer inte i närheten
Kul att se mycket på filmen, men det blir lite plottigt o man ser inte varvtalet så det såg lite
lattjo ut när vinandet bara ökade utan att man hörde motorn  |
Nej det tjuter inte så mycket.. Men av nån anledning fångade GOPro kameran bara det ljudet...
Men det borde bli en del ljud an dessa drev...
 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
ezroller
Partille

Här sedan: 01 Okt 2006
|
14 Jun 2011 22:12
|
|
|
Kolla Hama's sortiment för vidvinkel som gängas på... kräver dock filtergänga på kameran. Finns 0,65 och 0,5 har jag för mig _________________ Peter Lindberg i Pattille
Yrkesfotograf - just nu undras det om det finns några fräsiga åk som vill vara med på bild! PM:a!
http://www.peterlindberg.com |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Björn Davidsson
Huddinge

|
19 Jun 2011 20:06
|
|
|
Är lite missnöjd med Mantorps racet, förutom klantigheten att missa sprinten till kopplingen, så gick det betydligt långsammare i år. Körde 1.26 tider förra året och hade hoppats kapa en sekund eller två i år.
Som vanligt hade man ändrat för mycket utan att hinna kolla om det verkligen gav resultat.
Nya lådan kärvade växlarna på, säkert det som bromsade mest, förlorande säkert 1-2 sek per varv på att behöva växla "försiktigt".
Pga lådbyte från Muncie M21 till Super t-10 var vi ju tvungna att byta koppling. Vår gamla 3skiviga Tilton fick ersättas av en orginal koppling, dock med alusvänghjul och 6 puckad sinterlamell. Men den tyngre kopplingen gav en helt annan motorgång, rappheten var borta. Vet inte om det visar sig på varvtider egentligen men bilen kändes slö..
Mindre bakdäck- måste varva ur motorn mer, säkert fel det oxå. Med nuvarande motorsetupen är det grymt mellanregister men ingen bra toppeffekt. Ändra utväxling!
Nu är lådan nertagen iaf och genomgången samt nytt länkage tillverkat
Känns bättre iaf.
Nästa grej är att fixa så vi kan använda vår trevliga Tilton koppling med svänghjul så vi får tillbaka det där härliga gassvaret! Behöver byta centrum på lamellerna till chevrolet finsplinsat. Någon som har? Skall tydligen vara samma till Mercedes 190(E) !
Kommer troligen inte åka SSM, tiden räcker inte till. Skall däremot sätta ihop bilen till onsdagsträningen på gelleråsen v.27. Träning hela dagen, 9-16, blir perfekt att kolla igenom så allt funkar som det ska.
Satsar på falkenberg och anderstorp istället!
Lite pics från Mantorp:
Snart race!
Riktig härligt startfält denna gång!
Bakom Grus på väg in i Parisern, ser fasicken ut som framhjulet har positiv camber. Kan det vara en synvilla? Måste kollas.. Bild från SPVMs hemsida av Bengan!  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Björn Davidsson
Huddinge

|
06 Jul 2011 08:28
|
|
|
| Test o träning på gelleråsen idag! Ny koppling o ny spakmekanism till lådan... |
|
Meny
Tillbaka
|
|
ButterflyRacing
Forshaga

Här sedan: 23 Dec 2002
|
06 Jul 2011 08:38
Re:
|
|
|
| Björn Davidsson skrev: | | Test o träning på gelleråsen idag! Ny koppling o ny spakmekanism till lådan... |
Jag har varit dålig några dagar.....så jag kan inte testa på Gelleråsen som tänkt.
Men piggnar jag till....så kanske jag kan ta utväxlingarna i bilen och komma över iallafall. |
|
Meny
Tillbaka
|
|
P.P.
Kalmar

Hjälpmoderator
Här sedan: 05 Nov 2002
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Björn Davidsson
Huddinge

|
23 Jul 2011 20:41
|
|
|
Trevligt!
Bra dag för alfisti men sämre för mig..  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Björn Davidsson
Huddinge

|
27 Jul 2011 00:25
|
|
|
Falkenberg blev en blöt historia...
Bilen hade blivit alldeles för högväxlad när vi gick ner i dimension på bakhjulen från 27 till 25 tum. Jag tyckte bara det varvade men det hände inget. Vi bytte utväxling i bakaxel från 3.60 till 3.20 innan vi åkte ner, kände att vi var tvungna att göra ngt radikalt. Det kändes som ett jätte steg men blev nog rätt bra ändå..
Räknade skillnaden i procent på däcksdimensionen=ca 8,5 %
Skillnaden i utväxling =ca 12,5% lite mer alltså men vrid har vi motorn...
Mamma hjälpte till med ekonomin denna gång:
Blev två nya bakdäck!
TACK MAMMA!
Vi åkte ner på torsdagen för att köra fredagens friträning. Nästan helt tom depå när vi kom fram vid 16 tiden på torsdagen, kändes ganska skönt. Speedlab Micke dök upp efter ett par timmar och vi tog kväll.
Ösregn på natten och en bit in på morgonen, struntade i första träningspasset och tänkte att det blir en skitdag. > Men det klarnade upp strax innan lunch och solen kom fram! Blev en toppen dag tillslut med ganska lugn inskrubbning av nya bakdäck.
Bilen kändes faktiskt mycket trevlig med lägre utväxling, trodde bilen skulle kännas trött men det finns hur mycket vrid som helst så den gick riktigt bra.
Fredagskvällen blev kanonfin med god mat o dryck samt umgänge i depån!
Lätt genomgång av bilen på fredagskvällen:
Fredagskvällen avslutades med actionfilm på datorn utomhus!
Farsan, Morsan o Roffe:
Sedan var det ösregn igen på fredagsnatten, helt sinnessjukt vad det regnade, vaknade av att det dånade i bussen av regnet och blev svårt att sova sedan. Lördagen blev regnig då SRL körde sina race, det klarnade dock upp något och vi körde kvalet sent på lördagseftermiddagen, dock var banan fortfarande våt så tiden blev därefter. Kvalade 10a av 12 bilar så det var sådär.
Middag i varberg på lördagskvällen, ösregn! När vi kom tillbaka till banan sent på kvällen hade ett jätteoväder passerat och flera tält och dyl. var söndertrasade hos andra team. Mycket tråkigt.
Ösregn igen natten till söndag! Crazy! På morgonen när vi tittade ut från bussen hade det bildats en sjö i kurvan efter rakan!
Regn hela morgonen, regndäcken åkte på inför warmupen. Var tvungen att ta ett par varv för att försöka få liv i dem då det var ett år sedan jag körde på dem och de är ett par år gamla... .
Körde 4 varv på warmupen sedan immade framrutan igen, trots hembyggd defroster, skit!
Dock funkade regndäcken ok så det var skönt. Impregnerade rutan med Yes, tryckte i mig 2 varmkorvar sedan var det dags för race 1.
Regn fortfarande! Regndäcken fick sitta kvar på.
Race 1 blev ok, Yes-impregneringen funkade och jag såg ut, körde upp mig 3 positioner och stannade där. Regnet slutade och banan började torka efter halva racet så jag tog det lungt i mål för att spara däcken.
Startade 7 i race 2. Regnet hade slutat en timme innan och banan var nästan torr. Slicksen åkte på 5min innan start. Nu jäklar!
Kom iväg mycket bra i starten, trevlig med mycket vrid och långa växlar igen! Brakade förbi Johan i supran och la mig efter Bo johansson i Europan. Tolli och Pfister hade krokat ihop på uppvärmningsvarvet och hade brutit så det var bara tre bilar framför! Kimmen, Bo och en GT3a. Dem hänger man inte med så jag hakade på så gott det gick. Efter 8-9 varv började det regna igen och det blev jäkligt halt igen. Speedlab Micke kom ikapp på sista varvet och brakade förbi. Hade inget att sätta emot i halkan så jag slutade 5a totalt och 4 i modsport 1.
Blev trots regnet en jäkla kul helg med mycket köra och trevligt umgänge.
Regngrönt
Bettan!
 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
|