Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2011-07-17 TPC Ring Knutstorp Eftersnack
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (12629 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jaha då var en dag som virtuell flaggis med TPC på Knutan avklarad.

Det blev en rörig dag med en hel del avåkningar, släpp av diverse otrevliga vätskor samt ett trist och ihållande regn större delen av dagen.

Jag har andra år uppskattat TPC träffarna som förare men det var väldigt nyttigt att se det lite från utsidan.
Som medlem i annan aktiv banklubb anser jag att kvaliteten på TPC:s arrangemang skulle kunna höjas med ett par enkla grepp. Jag tror verkligen viljan finns och det är ju ett gäng goa o glada gubbar inom TPC med Maciek i första led.

1. Förarmöten i god tid innan start där man går igenom allt noga och metodisk
2. Någon form av fungerande regel gällande framförvarande långsamma bilar som idag inte så ofta ville släppa förbi.
3. Hårdare tag mot drifting,bus och folk som ser detta som en lekplats
4. En mer strukturerad och fungerande klassindelning och uppställning så att alla fick komma ut i den ordning dom skall
5. ställa krav på att bilar som står uppställda i utsläppskön har en förare i direkt anslutning
6. Samtliga bilar skall vara utrustade men en dragögla, antingen monterad eller lätt åtkomlig (bör ingå att kolla i besiktningsmomentet)
7. snabbare respons på rapporter från flaggposteringar
8. Betydligt snabbare åtgärd vid bogsering/sanering
9 en mer aktiv dialog mellan huvudpostering och flaggposter om gällande status.

Jag upplevde att det stundtals tog alldeles för lång tid att få bort fordon från banan och påbörja/avsluta sanering. Vid ett tillfälle upplevde jag att det tog 45 minuter ja kanske till och med en timme innan vi kom igång igen. Dyrbar tid som jag tror man lätt kunde ha halverat.

Ja det var ju inte precis lite gnäll kan man tycka, men det är inte gnäll utan tips i ALL välmening, TPC:s träffar är tilltalande så till vida att dom har generösa villkor och ett rimligt pris samt är öppna för mer eller mindre alla. Dom som kämpade sig i genom regn o rusk fick faktiskt riktigt många varv idag och hade säkerligen en hyfsad dag. Trots att jag stod i regnet från första minut till sista och "jobbade" hade jag en trevlig och lärorik dag.

Det fanns en hel del trevliga bilar på plats och en del minns jag lite extra

Fredriks Å med sin M3 E30 HÄRLIGT LJUD!
RÖD MB 190 2.3 16 HÄRLIGT LJUD!
Svart Golf med 550hk/slicksholy crap vilket ös
Audi (racebil) vilket ljud och fint drag
Henrik Rosengrens Merca som i vanlig ordning ligger i en egen klass!
Macieks snabba volvo som förvisso troligtvis hade varit roligare att se i torrt väglag

Dagens mest udda händelse måste vara när Maciek fick punka på rakan orsakad av en polygriptång som sedan gick igenom bakre kofångaren och satt prydlig fast när han kom in i depån, till råga på allt en sunkig biltema variant

Jag ser framemot närvarande proffsfotograf/ers bilder!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173



Äntligen hemma igen efter första gången på Knutstorp och det kunde ju varit bättre.

Brukar försöka att inte gnälla eftersom jag vet vilket arbete de som fixar träffarna lägger ner men lite kritik hoppas jag att TPC tål.

Har åkt med TPC 3 gånger tidigare och varit väldigt nöjd, trevliga folk och bra arrangemang, så därför kändes 35mil enkel resa ganska ok trots allt.

Idag blev mycket fel dock, fast vädret kanske man inte kan skylla på arrangören

Efter det lite röriga förarmötet och en besiktning med förvirrande klassindelning där jag och Fredin fick olika nummer trots önskemål om klassen "Snabba Gatbilar" så skruvade vi på R-däck och skulle sedan lina upp.
Men i vilken kö?, de siffror vi fick stämde dåligt med förarmötets klassindelning som var "Tävlingsbilar/snabba gatbilar/lugnare passet" och i lineupperna stod bilarna huller om buller.
ok, vi hakade på i lugna gruppen som strax skulle ut, men det var för mycket bilar även i den klassen så det blev en timmas väntan till.

Hurra redan 11.45 fick vi vårt FÖRSTA körpass, och då ökade regnet.

Körde då ett pass med R-däck i blött, och sedan med gatdäck i blötare, sedan vart det bra för vår del och de 35 milen hem blev väldigt långa.

Tyckte även att det var dålig disciplin bland förarna idag, brukar väl vara 2-3 avkörningar per dag och inte per pass, och nästan alla passen idag avslutades med rödflagg, varför? Tycker inte att regnet är något att skylla på om man kör efter sina egna och bilen gränser.

Även väldigt dålig uppsikt bakåt från många och mycket köbildning men det kanske berodde på för mycket bilar. Jag tycker personligen inte att man gör en grupp större än du kan släppa ut på banan samtidigt trots att man vet det tunnar ut på eftermiddagen, lång väntan och frustration är det enda stora grupper för med sig.

I alla fall en stor eloge att vi med icke Volvo är välkomna och att ni orkar arrangera träffarna, hoppas ni tar kritiken på rätt sätt och jag ser fram emot att få lära mig denna roliga bana vid något torrt tillfälle istället.

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



kan bara hålla med föregående talare, jag tror jag körde 20 varv totalt idag, vilket under andra träffar brukar vara ungefär vad man hinner på 2 pass...

dock var där en del riktigt trevliga bilar som sjöström nämner, DTM-mercans ljud var helt fantastiskt!

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Mattepat
Saxtorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 224



Hej stod som åskådare i regnet och har lite i bild-väg att bjuda på.









_________________
Mattias olefeldt
Team Blyfot
Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Hängde med Fredrik för att plåta lite och åka några varv.

Tyvärr åkte jag ingenting men Knutan har jag kört i väta med trafik förr och det är inget jag gråter över.

Här kommer några bilder, om det är någon som har önskemål om sin bil så hojta till om det.







_________________
Anders Hansson
Citera
kilroy
svedala
Här sen Dec 2010
Inlägg: 5



Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
[quote="sweanders"]Hängde med Fredrik för att plåta lite och åka några varv.

Tyvärr åkte jag ingenting men Knutan har jag kört i väta med trafik förr och det är inget jag gråter över.

Här kommer några bilder, om det är någon som har önskemål om sin bil så hojta till om det.

(MASSA BILDER)

Intressant vinkel, stod du uppe i flaggposten eller var? Fredriks bil är tacksam att plåta thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mg
Helsingborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 317



Sweanders: Har du fler bilder på den gröna r32 gtren får du gärna skicka dom till mig: torpeden4@hotmail.com



Någon som fick med när mina bromsar sluta funka på rakan? Lagom spännande att trycka på bromsen och pedalen flyger i botten vid inbromsning, pumpar en gång till och då låser sig höger bak, så det blev lite breisladde innan kurvan, som tur va fick jag stopp på fanskapet och kunda ta kurvan.

Har lärt mig en läxa nu och ska inte bromsa som en kärring,fan va dom hade överhettat pga jag tryckt på dom alldeles för länge

Skitskoj att få prova bilen lite,första gången på bana och första gången utan att polisen ska stoppa en hela tiden så tror jag håller mig till bana framöver thumbs up

_________________
Michael Grönberg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jag såg incidenten, det såg otäckt ut.

Vad hade du för problem med lådan? Lät riktigt illa och såg jobbigt ut nästan varje gång start o mål rakan tog slut.

Sen får du jobba på greppet i bakvagnen, det kändes i stort sett okörbart som det såg ut igår..
Spårvalet kan man ta i andra hand

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
JG
Billesholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 172



Johan Sjöström skrev:
Jag såg incidenten, det såg otäckt ut.

Vad hade du för problem med lådan? Lät riktigt illa och såg jobbigt ut nästan varje gång start o mål rakan tog slut.

Sen får du jobba på greppet i bakvagnen, det kändes i stort sett okörbart som det såg ut igår..
Spårvalet kan man ta i andra hand


han kör dogbox, 3skivig koppling och en jäkla hårig bakdiff.

att fixa greppet är nog lättast att skruva ner effekten, byta turbo kanske. han fick strypa ner bilen till grundladdtryck igår, då lämnar den "bara" 661,5hk i TS rullar =)
perfekt nybörjar bil på bana med michelin slicks, ellerhur?

_________________
2/4wd dyno, pm för tidsbokning för mappning eller effektmätning

Johan Grönberg
Citera
mg
Helsingborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 317



Johan Sjöström skrev:
Jag såg incidenten, det såg otäckt ut.

Vad hade du för problem med lådan? Lät riktigt illa och såg jobbigt ut nästan varje gång start o mål rakan tog slut.

Sen får du jobba på greppet i bakvagnen, det kändes i stort sett okörbart som det såg ut igår..
Spårvalet kan man ta i andra hand


Lådan är ett mindre helvete att köra med, 6vxl hks dogbox som är rätt krånglig att köra med tycker jag.
Växla upp är hyfsat ok men växla ner har jag inte fått något bra flyt på.

Grepp hade jag inget igår, när jag körde med slicks och det dugga lite fick jag lite grepp iallafall, men jag e för kass på o köra så fick inte upp någon temp i däcken.
och vi hann bara ställa på lite camber fram, bak har jag hjuen nästan helt rakt, har ju ställt den för o köra dragrace mest bara, men det skiter jag i nu, roligare o köra bana=)

Sen i regnet slängde jag på mina gathjul, riktigt dyra däck av märket rotalla då va det som o köra på is=)

Har knappt kört bilen något och har bara kört bana en gång tidigare, så jag har i princip ingen anning vad jag gör, bara försöker hålla mig på asfalten så gott det går=)
Men skit i det, man lär sig med tiden har jag hört thumbs up

_________________
Michael Grönberg
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3321



Nu har man hunnit smälta sina intryck och jag kan konstatera att det hänt del sedan jag körde banträff senast 2005. Gick runt i depån lite och kunde konstatera att i princip var enda bil hade r-däck. Så tro fasiken att dom alltid är slut.

Nåväl det var banpremiär för mercan, har inte kört den sedan 2006 så motorvägen ner var första gången jag körde den efter mappningen. Förutom att tomgångsmotorn havererade och alla instrument fick koko gick nedresan bra. Lite jobbigt att inte veta vad man har i vattentemp, den låg ca 2cm ovanför där skalan slutade, samt att oljetrycket pendlade. Dock hade jag datorn inkopplat till VEMSet så jag kunde iaf konstatera att vattentempen var ok.

Nåväl efter besiktning så åkte jag och ställde mig i lugna gruppen. Hade stora förhoppningar om mina 58 punds dyra Kuhmo, det skulle jag inte haft.

Visst tanken var bara att känna på grejerna och jag räknade inte med några större framgångar. Men tyvärr var däcken okörbara. Det släppte varje gång jag steg på gasen ur kurvorna, det var visserligen lite fuktigt men detta vara katastrof. Körde kanske 3 varv innan jag åkte av, då efter x antal ganska grova kast på bakvagnen. Vid inbromsningen lyckade jag låsa upp dom trots ABSen.

När regnet kom tänkte jag att jag tar några varv med Johan körandes efter mig för att ge mig lite feedback efteråt, det var bara att åka av direkt. Totalt okörbart vilket resulterade i något som borde slutat med en rejäl avåkning men som jag på något sätt lyckades rädda upp efter säkert 5 kast på bakvagnen.

Nåväl jag hade ändå ganska roligt och det kändes ändå bra att få testa bilen och samtidigt lärorikt att känna hur bilen beter sig när det släpper, tacka däcken för det.

om någon har bilder på svarte baronen får ni gärna lägga upp dom.

Körde även med Harrys Laptimer men den kraschade och hittade inte rätt bana, trots att Knutan var inlagd

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Rompa
Sthlm/ Tungelsta
Här sen Apr 2008
Inlägg: 149



Som arrangör kan jag säga:

Vi är alldeles för få som är med och arrangerar detta. Lite hjälp utifrån hade inte skadat så det kan bli liiite bättre än detta. Sen att folk skiter fullkomligt i att det är förbjudet o svinköra på det sätt en del gjorde , gjorde inte saken värre. Värre är att de struntar i svartflaggen jag hissade ett par ggr åt samma Porsche, sen för att köra av banan och parkera på parkeringen och inte komma fram till MIG som starter är så dåligt gjort.

Mkt av det som hände kan inte vi som arrangörer stå för, det kan en del förare få stå för.

Angående klassindelningen så var det valfritt, vi hade 2 klasser. Visste inte folk vad de vill köra så frågade jag hur mkt de kört innan och satte en 1a eller 2a efter det. Sen är det fritt fram att välja själv sen...

Sen att folk är stöddiga i besiktningen för man påpekar att ena bromsljuset inte funkar eller att batterihyllan håller på o ramlar ned mot kamrem och annat roterande jox, gör inte dagen bättre........

och folk som stänger av lysena så fort de lämnat depån är oxå dålig stil....


Efter denna träff undrar JAG om det ens är värt och bjuda in rejsa-folket efter detta jävla gnäll.


Mvh Rompa

_________________
Ronnie Jansson

Mitsubishi Evo9 : http://www.garaget.org/?car=160515
Citera
kilroy
svedala
Här sen Dec 2010
Inlägg: 5



lite bilder
























_________________
Ole dreier
Citera
kilroy
svedala
Här sen Dec 2010
Inlägg: 5






















_________________
Ole dreier
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Rompa skrev:
Som arrangör kan jag säga:

Vi är alldeles för få som är med och arrangerar detta. Lite hjälp utifrån hade inte skadat så det kan bli liiite bättre än detta. Sen att folk skiter fullkomligt i att det är förbjudet o svinköra på det sätt en del gjorde , gjorde inte saken värre. Värre är att de struntar i svartflaggen jag hissade ett par ggr åt samma Porsche, sen för att köra av banan och parkera på parkeringen och inte komma fram till MIG som starter är så dåligt gjort.


Efter denna träff undrar JAG om det ens är värt och bjuda in rejsa-folket efter detta jävla gnäll.



om folk inte lyssnar, skicka dom utanför området.
Vissa kör även med att efter två avåkningar skickas man också hem, men nu kanske det bara var enkel avåkningar.

Får man fråga vilken Porsche? Skicka gärna som pm om du inte vill hänga ut här.. är bara personligt nyfiken.

En annan fråga, hade inte alla flaggvakter radio eller möjlighet att gulflagga..?


Bilder kanske kommer upp ikväll.
Vore även trevligt om någon kunde skicka ett pm med körschema så jag kan gruppera bilderna.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
kilroy
svedala
Här sen Dec 2010
Inlägg: 5






















_________________
Ole dreier
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368




Jag tyckte bara de var skoj thumbs up
helt otroligt att 888-däck från 2006 kan funka så bra som de gjorde på blött!

oerhört skoj att få testa motor-setupen i denna väderlek, å så här efter åt funkade den klockrent (inkluderar inte en vis slang i detta..)

Tack TPC för evenemanget

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173



Rompa skrev:
Efter denna träff undrar JAG om det ens är värt och bjuda in rejsa-folket efter detta jävla gnäll.Mvh Rompa


ok som vanligt, säg gärna vad ni tycker om det är beröm, annars håll käft!

Att man tycker det är för lång tid med 2timmar och 45minuter efter förarmöte till första körpasset mycket pga för mycket bilar och rörigt upplägg känns ganska befogat, men jag ber så mycket om ursäkt om det inte fick framföras för att kunna förbättras till kommande träffar.

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Arrangören får ta på sig långsamt agerande vid incidenter i övrigt har jag ingen kritik mot dem.

Träffen kändes stundom som taget ur "the fast and the furious", vilket inte jag riktigt söker på en banträff. Alltför många bilar var inte utsorterade, vilket ledde till haverier. Orutinerade förare som saknar både självinsikt om sin egen körförmåga och klassindelning. Merparten av de som åkte i den snabbare klassen hade inte där att göra oavsett väta eller inte.

Är besviken på dagen men vill absolut inte skylla allt på arrangören utan min merpart av kritiken går istället till de som deltog som borde åka hem sortera ut bilen och skaffa rutin samt en stor portion självinsikt.

För min del så lägger jag hellre lite mer pengar och slipper "The fast and the furious".

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3321



Den enda kritik jag egentligen har är inte heller riktat till arrangören utan snarare till förarna och attityden.

Då jag själv inte kört någon banträff på över 6 år, bilen var helt nybyggd, däcken visste jag inte var bra trots att dom var nya samt att jag aldrig kört på Knutstorp heller, så var det självklart för mig att starta i lugna gruppen.

Men det är ganska hopplöst att försöka lära sig att hitta rätt spår när folk i "Lugna gruppen" ligger och hetsar bakom. Visst jag försöker släppa förbi så gott det går, men det måste finnas någon rimlighet i det med. Sen kändes som det var flera som körde ut i lugna gruppen som tidigare kört i mellan då det var mindre bilar i lugna.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Eftersnack
2011-07-17 TPC Ring Knutstorp Eftersnack
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (12629 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande