Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36 | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (83141 totalt) |
om man går från 91 oktan till 98 oktan så kanske man märker skillnad.
Jag funderar på att bänka kärran för att kolla hur många hästar som letar sig ut till däcken. Någon som vet om utväxlingen på fyran är 1:1? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Det finns ytterligare någon 3:a men den är snarlik någon av ovan. Sen är det bara börja bygga (på vintern alltså, på sommarn kör man ) _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Tredje dagen på banan.
Allt flöt på bra, inga konstigheter med kärran. Dock tyckte jag bakvagnen kändes lite fel under sväng. Det krängde mer än vanligt. Var på besiktningen i söndags och fick nedslag på nedre spindelled och kasst framdäck. Toyo däcket har börjat spricka i sidan och korden började synas. Små sprickor på ca 5mm längd och 1mm bredd. Har aldrig varit med om detta fel. Skadan är helt utanför slitbanan. Jag kör med lite camber fram (ca 1 grad). Enligt däckhandlaren så är det ingen garanti på tävlingsdäck, så jag får köpa nytt. Inte kul då däcket höll bara tre träffar Såg också att bussningen till krängningshämmaren var kass på vänster sida. Det kanske kan förklara varför bakvagnen kändes lite konstig. Jaja bara att byta grejerna och invänta nästa träff _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Kullen är hård på framdäck om inte bilen är balancerad, i fredags körde en kille ner ett nytt vä fram på ca:1,5timme körning när bilen var felinställd.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
1 grad camber är lite om du inte finåker i C, minst 2.5 grader o lite toe out (<1mm total) borde fungera på en gatbil om du inte plöjer en massa landsväg, men då borde du isåfall öka på till banmötet
_________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
okej så kanske en kombination av fel inställd framvagn (för lite camber) + Kullens Kvarnkurva tog väl död på däcket i förtid.
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Inför säsong 2012:
Göra klar bilen för CAR Challenge . I skrivande stund vet jag inte om jag hinner med allt som ska göras. Hinner jag inte med allt kommer bilen köras ännu en säsong på Alfaklubbens banträffar och jag får lära mig pressa den till bristningsgränsen. Montera bur. Ska ringa Finess efter nyår och beställa en. Bussningar till bakre krängningshämmare byts. Gummit har torrsprickor. Spindelled nedre byts efter nedslag på bes. Funderar på att testa Federal 595 RS-R. Någon annan som provat dessa på bana? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Kör hårt! Tveka inte att be om hjälp med burmonteringen så du hinner färdigt till våren. Det borde finnas gott om hjälp i Götet så vi får ut ännu en Alfa i CAR Challenge! Tips ang bakre krängaren. Ta bort den... Jag gjorde det på min racebil när jag körde med 27-stavar fram, det var rena mirakelmedicinen för att slippa innerhjulspinn Har kört utan i år med coilovers också. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Se till att ha bilen något lägre bak än fram för att få mer tryck på bakhjulen.
Vår SLC-light (5-papp+) ställde vi in fär högsta kurvhastighet då axet inte är brutalt tjänar vi mer på högre fart genom kurvan vilket även ger högre utgångsfart än att ställa in för grepp att acca ut ur kurva. Vi kan inte gå på med så mycket gas när vi svänger men farten är ändå högre när vi kommer ur kurvan och kan gasa fullt. Detta gör att vi kan bromsa mindre, köra fortare genom kurvan vilket spar massor med tid. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Tackar! Märker jag att innerhjulet spinner så ryker krängaren. Jag vet inte hur länge jag kört med kassa bussningar så det ska bli kul att se hur bilen uppför sig med nya. Bussningarna köptes via highwoodalfa. Bra service och helt okej priser! _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Tack för tipset! För mig är det också nödvändigt då fronten är alldeles för låg och jag skrapar en avgasklämma på farthinder (vägbulor). Så en höjning blir det till våren. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Det blir klass 3 (för oss nybörjare). Blir jag inte klar i tid med bilen kör jag klass A med dig
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Hittade en trevlig överraskning bland alla papper som hängde med vid köpet. Förra ägaren hade köpt caster stag med kulled till framvagnen. Underbart då behöver man inte ersätta originalet med nya kulleder.
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Snart dags för montering av bur.
Någon som vet var man köper burisolering? Kan man använda Biltemas rörisolering? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ror/Ti _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Då var däcken beställda. Federal 595RS-R 205/45 i 16 tum.
Nu börjar det suga i banåkartarmen. Kan det inte bli vår?? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Fryser din bur? Vill du ha nåt som faktiskt skyddar dig om du skulle behöva buren? Rörisolering är att betrakta som repskydd för buren eller hjälmskydd. Det skyddar inte ett smack om du dyngar i ett räcke, för såna grejer behöver du burstoppning som är framtagen för att skydda dig, inte för att skydda mot kondens... Dyrt och känns hårt men OJ vad viktigt om det skulle gå åt h-e... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Klart den fryser det är ju kallt ute Självklart vill jag har bra burisolering som skyddar. Jag fick veta att LM Motorsport säljer isolering. Vet du något annat ställe? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36 | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (83141 totalt) |