Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015 | 1, 2, 3 ... 46, 47, 48 >> 34 besök idag (828723 totalt) |
Hej,
Efter ett halvårs hobbybilstorka är man igång igen. Mitt förra projekt involverade an BMW M3 E30 med M5 V10 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag har i många år varit fascinerad av Lotus Exige, både designmässigt och den teknik man använt sig av i plattformen med limmade och nitade aluminiumprofiler. Tyvärr är jag också alltför fascinerad av V-motorer och i synnerhet just BMW's V10'a. Hur skall man då kombinera dessa? Planen är att sammanföra dessa underverk, givetvis inser alla vettigt funtade människor att det inte får plats en V10 i ett Exige chassie, men problem är till för att lösas. Motor inhandlades i våras efter det att gamla bilen såldes, därefter inköptes en Porsche Boxter S växellåda och nu under semstern 2011 var jag och rejsianen GustafW https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php I stora drag behöver följande byggas om på bilen. Plattformen behöver förlängas ca 15cm efter kupén, ny bakvagn behöver konstrueras, bur behöver byggas, plattformen behöver förstärkas, ny framvagn måste byggas och bromsar skall uppgraderas. I övrigt är det massor som måste göras för att få ihop drivlinan, men det återkomer jag med så småningom. Hoppas jag inte får alltför många Lotus purister efter mig... Jag vill verkligen inte försämra ett fantastiskt koncept, bara förädla det efter mina tankar. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Skitsnygg bil redan i grundkonstruktionen och helrätt färg!
Försök behålla proportionerna när det förlängs bara! Förhoppningsvis behöver du kanske inte göra den lika lång som sport-limon venom. Men kommer bli ett riktigt härligt vilddjur med 500 hästar i en sån bil _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Hej, Ja den har haft ett visst inflytande men de första tankarna jag hade angående projektet var långt innan den "fanns". Men den har definitivt fått mig i "rätt" ? riktning. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Ja, ett av målen är att bjuda upp till match, men det är inga enkla bilar och grabbar att gasa ifrån. Men man måste ju försöka iaf. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Jag håller med, jag är själv orolig just angående proportionerna. Venomen är betydligt mer förlängd jämfört med vad jag planerar, fast den är oxå bredare än vad jag planerar. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
|
||||
Ja visst är dom härliga Ja rent principiellt, men jag skall regga som amatörbyggt fordon och då krävs det betydligt fler förändringar. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Gött!
Då är projektet officiellt igångsparkat!
En fin resa! Min gamle 330 fick kämpa på, men gjorde det med bravur! Sömn är överskattat! Blir spännande att följa fortsättningen! _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||
Tackar. Ja det är svårt att säga, beror lite på hur mycket jobb och jobbresor och det blir i vinter. Har en fru och två barn oxå som man vill umgås med. Jag skulle väldigt gärna rulla till nästa sommar (2012) och fått den gatlegal och besiktigad, och ta de förändringar som SBF kräver förtutom buren som byggs direkt till säsongen 2013. När planerar du Modj att bli klar, antar att vi har liknande mål på räserbanorna, type Timeattack? Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Hej Gurra, Japp, då var man ute ur garderoben.... Ja 330'n gjorde ett superjobb, det med sömn får du stå för själv, tyckte jag sov gott i högerstolen inpå småtimmarna Trodde du var på tattartermossemester? /Z _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Har ett litet mål om att den ska kunna gå att köra innan nästa år är slut för att göra det sista klart till 2013, men det beror mest på om man lyckas jobba ihop pengar till allt som man vill ha. Kommer följa detta bygget med, gillade vad du gjorde med M3:an. |
||||
Lite off topic...Visst är vi det!
Har varit i Rättvik på Classic Car Week några dagar och nu i Grebbestad. Fick sparkat igång datorn så man kan kolla lite även om garaget är långt iväg... _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||
Sablar vilken termos, X5'an ser ju ut som förkrympt Finmat serveras ser jag. Hälsa S. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
kommer bli mycket intresant attt följa det här bygget, två så bra grejjer tillsammans måste ju bli minst fyra gånger så bra, eller?
har lite frågor ang porsche lådan du har valt, orkar den med så mycket vrid helt orginal och sitter det någon diffspärr orginal eller eftermonteras detta? _________________ Mattias Broberg |
||||
_________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||
Hej, I mitt tidigare projekt med M3 E30'n använde jag en 5 växlad ZF som sitter i många olika BMW och den höll bra, körde sönder en ingående axel en gång pga en felväxling på fullskaft, skulle från 2:an till 3:an men fick i 5:an, tillsammans med den kopplingen jag hade då blev det för abrupt. Denna växellådan från Boxster S har jag haft isär och kollat igenom lite snabbt och den har betydligt kraftigare delar invärtes, dock vet jag inget om materiallegeringen som absolut har en inverkan. Jag tror inte det blir något problem. Har man dessutom kylning på om det behövs så är det nog lugnt. Det sitter ingen diffbroms på någon av Boxster eller Cayman om jag förstått det rätt, dock finns både Qaife diffar och lamelldiffar att köpa, det lutar åt det senare för mig då jag tror det ger mest konsekvent beteende på bana. Anledningen att det blev denna var att jag ville ha en kompakt 6-växlad låda. Hade jag valt en 996/997 hade jag fått vända den uppochner och det känns inte superbra map smörjning, tyngdpunkt och drivaxelvinklar. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015 | 1, 2, 3 ... 46, 47, 48 >> 34 besök idag (828723 totalt) |