Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
1, 2, 3 ... 46, 47, 48   >>
39 besök senaste veckan (827896 totalt)
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Hej,

Efter ett halvårs hobbybilstorka är man igång igen. Mitt förra projekt involverade an BMW M3 E30 med M5 V10 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=65301 . Den är sedan i våras såld och sedan dess har de nya projektplanerna smidits fram.

Jag har i många år varit fascinerad av Lotus Exige, både designmässigt och den teknik man använt sig av i plattformen med limmade och nitade aluminiumprofiler. Tyvärr är jag också alltför fascinerad av V-motorer och i synnerhet just BMW's V10'a.

Hur skall man då kombinera dessa?

Planen är att sammanföra dessa underverk, givetvis inser alla vettigt funtade människor att det inte får plats en V10 i ett Exige chassie, men problem är till för att lösas.

Motor inhandlades i våras efter det att gamla bilen såldes, därefter inköptes en Porsche Boxter S växellåda och nu under semstern 2011 var jag och rejsianen GustafW https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64509 och hämtade en Lotus Exige S2 i England, det blev 380 mil tur och retur med bil och släp .. Tack Gustaf för enorm hjälp.







I stora drag behöver följande byggas om på bilen.
Plattformen behöver förlängas ca 15cm efter kupén, ny bakvagn behöver konstrueras, bur behöver byggas, plattformen behöver förstärkas, ny framvagn måste byggas och bromsar skall uppgraderas.
I övrigt är det massor som måste göras för att få ihop drivlinan, men det återkomer jag med så småningom.





Hoppas jag inte får alltför många Lotus purister efter mig... Jag vill verkligen inte försämra ett fantastiskt koncept, bara förädla det efter mina tankar.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Jag tror minsann att 911 Turbo-ligan plötsligt har fått en värdig motståndare thumbs up

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Läckert projekt!

Kan man tänka sig att du sneglat en del på Hennessey Venom?


_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Skitsnygg bil redan i grundkonstruktionen och helrätt färg!
Försök behålla proportionerna när det förlängs bara!
Förhoppningsvis behöver du kanske inte göra den lika lång som sport-limon venom.

Men kommer bli ett riktigt härligt vilddjur med 500 hästar i en sån bil

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Läckert projekt!

Kan man tänka sig att du sneglat en del på Hennessey Venom?



Hej,

Ja den har haft ett visst inflytande men de första tankarna jag hade angående projektet var långt innan den "fanns". Men den har definitivt fått mig i "rätt" ? riktning.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
P.P. skrev:
Jag tror minsann att 911 Turbo-ligan plötsligt har fått en värdig motståndare thumbs up


Ja, ett av målen är att bjuda upp till match, men det är inga enkla bilar och grabbar att gasa ifrån.
Men man måste ju försöka iaf.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
david-o skrev:
Skitsnygg bil redan i grundkonstruktionen och helrätt färg!
Försök behålla proportionerna när det förlängs bara!
Förhoppningsvis behöver du kanske inte göra den lika lång som sport-limon venom.

Men kommer bli ett riktigt härligt vilddjur med 500 hästar i en sån bil


Jag håller med, jag är själv orolig just angående proportionerna. Venomen är betydligt mer förlängd jämfört med vad jag planerar, fast den är oxå bredare än vad jag planerar.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Wow ! thumbs up thumbs up
Följer med spänning - visst blir man såld på Lotus
Antar att det är "bara" att förlänga subframe bak och droppa i

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Grymt project Hur ser din tidsplan ut för detta monster?
Lycka till iaf

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Josen skrev:
Wow ! thumbs up thumbs up
Följer med spänning - visst blir man såld på Lotus
Antar att det är "bara" att förlänga subframe bak och droppa i


Ja visst är dom härliga

Ja rent principiellt, men jag skall regga som amatörbyggt fordon och då krävs det betydligt fler förändringar.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Gött!

Då är projektet officiellt igångsparkat!

Citat:
Motor inhandlades i våras efter det att gamla bilen såldes, därefter inköptes en Porsche Boxter S växellåda och nu under semstern 2011 var jag och rejsianen GustafW https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64509 och hämtade en Lotus Exige S2 i England, det blev 380 mil tur och retur med bil och släp .. Tack Gustaf för enorm hjälp.


En fin resa! Min gamle 330 fick kämpa på, men gjorde det med bravur!
Sömn är överskattat!

Blir spännande att följa fortsättningen! thumbs up

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Modj skrev:
Grymt project Hur ser din tidsplan ut för detta monster?
Lycka till iaf


Tackar. Ja det är svårt att säga, beror lite på hur mycket jobb och jobbresor och det blir i vinter. Har en fru och två barn oxå som man vill umgås med.
Jag skulle väldigt gärna rulla till nästa sommar (2012) och fått den gatlegal och besiktigad, och ta de förändringar som SBF kräver förtutom buren som byggs direkt till säsongen 2013.

När planerar du Modj att bli klar, antar att vi har liknande mål på räserbanorna, type Timeattack?

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
GustafW skrev:
Gött!

Då är projektet officiellt igångsparkat!

Citat:
Motor inhandlades i våras efter det att gamla bilen såldes, därefter inköptes en Porsche Boxter S växellåda och nu under semstern 2011 var jag och rejsianen GustafW https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64509 och hämtade en Lotus Exige S2 i England, det blev 380 mil tur och retur med bil och släp .. Tack Gustaf för enorm hjälp.


En fin resa! Min gamle 330 fick kämpa på, men gjorde det med bravur!
Sömn är överskattat!

Blir spännande att följa fortsättningen! thumbs up


Hej Gurra,

Japp, då var man ute ur garderoben....

Ja 330'n gjorde ett superjobb, det med sömn får du stå för själv, tyckte jag sov gott i högerstolen inpå småtimmarna

Trodde du var på tattartermossemester?

/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



johanz skrev:
Modj skrev:
Grymt project Hur ser din tidsplan ut för detta monster?
Lycka till iaf


Tackar. Ja det är svårt att säga, beror lite på hur mycket jobb och jobbresor och det blir i vinter. Har en fru och två barn oxå som man vill umgås med.
Jag skulle väldigt gärna rulla till nästa sommar (2012) och fått den gatlegal och besiktigad, och ta de förändringar som SBF kräver förtutom buren som byggs direkt till säsongen 2013.

När planerar du Modj att bli klar, antar att vi har liknande mål på räserbanorna, type Timeattack?

Mvh Johan


Har ett litet mål om att den ska kunna gå att köra innan nästa år är slut för att göra det sista klart till 2013, men det beror mest på om man lyckas jobba ihop pengar till allt som man vill ha.

Kommer följa detta bygget med, gillade vad du gjorde med M3:an.

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Lite off topic...Visst är vi det!
Har varit i Rättvik på Classic Car Week några dagar och nu i Grebbestad.
Fick sparkat igång datorn så man kan kolla lite även om garaget är långt iväg...


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
GustafW skrev:
Lite off topic...Visst är vi det!
Har varit i Rättvik på Classic Car Week några dagar och nu i Grebbestad.
Fick sparkat igång datorn så man kan kolla lite även om garaget är långt iväg...



Sablar vilken termos, X5'an ser ju ut som förkrympt

Finmat serveras ser jag.

Hälsa S.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417



Vi släpper snart vårat Alpha-N insugningskit till M5 V10 motorn kolfiber och minst 50+hk

Bara en notis

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



kommer bli mycket intresant attt följa det här bygget, två så bra grejjer tillsammans måste ju bli minst fyra gånger så bra, eller?

har lite frågor ang porsche lådan du har valt, orkar den med så mycket vrid helt orginal och sitter det någon diffspärr orginal eller eftermonteras detta?

_________________
Mattias Broberg
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381



Grymt projekt, det är bara å lyfta på hatten å säga lycka till

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
mopack
Löddeköpinge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 257



Riktigt koolt projekt thumbs up
lycka till,
mvh / Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
M.Broberg skrev:
kommer bli mycket intresant attt följa det här bygget, två så bra grejjer tillsammans måste ju bli minst fyra gånger så bra, eller?

har lite frågor ang porsche lådan du har valt, orkar den med så mycket vrid helt orginal och sitter det någon diffspärr orginal eller eftermonteras detta?


Hej,

I mitt tidigare projekt med M3 E30'n använde jag en 5 växlad ZF som sitter i många olika BMW och den höll bra, körde sönder en ingående axel en gång pga en felväxling på fullskaft, skulle från 2:an till 3:an men fick i 5:an, tillsammans med den kopplingen jag hade då blev det för abrupt.

Denna växellådan från Boxster S har jag haft isär och kollat igenom lite snabbt och den har betydligt kraftigare delar invärtes, dock vet jag inget om materiallegeringen som absolut har en inverkan.

Jag tror inte det blir något problem. Har man dessutom kylning på om det behövs så är det nog lugnt.

Det sitter ingen diffbroms på någon av Boxster eller Cayman om jag förstått det rätt, dock finns både Qaife diffar och lamelldiffar att köpa, det lutar åt det senare för mig då jag tror det ger mest konsekvent beteende på bana.

Anledningen att det blev denna var att jag ville ha en kompakt 6-växlad låda. Hade jag valt en 996/997 hade jag fått vända den uppochner och det känns inte superbra map smörjning, tyngdpunkt och drivaxelvinklar.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
1, 2, 3 ... 46, 47, 48   >>
39 besök senaste veckan (827896 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande