Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015 | << 1, 2, 3, ... 46, 47, 48 >> 57 besök idag (828746 totalt) |
Tänkte på detta idag när jag broms-preppade för helgens rejs och tittade på bärarmar och infästningar, borde inte vara så svårt att göra detta med en utökad sub-frame, lite lurigt med inre fästet av nedre/övre bärarm som ligger mot alu-ramen om jag fattar det rätt
Tänkte också på en mod-sport bil ( kraftigt moddad Lotus Europa ) där man har flyttat in motorn mer mot i kupén, lite extremt kanske Lätt att komma åt kam-dreven i alla fall _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
||||
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
om du funderar på någon annan växellåda så såldes M5 E60 med manuell växellåda i USA. Men den kanske är svår att få tag på...
Härligt projekt för övrigt! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Förmodligen svårare att få plats med kardan och klump än att hitta en låda. Kul projekt! _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||
Purister...? Vad kan bli mer rätt än att sätta i en riktig motor åt rätt håll?
och så tycker folk att man överdriver när man sätter en liten 6:a i en Seven... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
[quote="Josen"]Tänkte på detta idag när jag broms-preppade för helgens rejs och tittade på bärarmar och infästningar, borde inte vara så svårt att göra detta med en utökad sub-frame, lite lurigt med inre fästet av nedre/övre bärarm som ligger mot alu-ramen om jag fattar det rätt
Tänkte också på en mod-sport bil ( kraftigt moddad Lotus Europa ) där man har flyttat in motorn mer mot i kupén, lite extremt kanske Lätt att komma åt kam-dreven i alla fall Hej, Ja tanken är att förlänga subframen, men samtidigt måste jag byta ut stora delar av den bärande strukturen för att det skall vara möjligt att regga som amatörbyggt, så just den bakre subframen skall till stor del bli en ny. Det fäste som sitter för undre länkarmen får antingen sitta kvar i alu-ramen eller så blir det ett nytt fäste i nya subframen. Planen är oxå att flytta in "torpeden" och dela tanken i två delar för att få in motorn mer i kupén. Kanske kan jag skapa 5cm plats här. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Hej Thomas, Nej, det skulle inte jag våga, men visst hade det varit kul att vara för dem. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Nej, jag siktar på att konvertera till vänsterstyrning, men det verkar vara betydligt mer delar som skiljer än jag trodde. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Ja det känns som en lite onödig omväg med en klump bakom, men tack ändå. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Precis, jag håller med Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
[quote="D5"] Varför inte till och med fundera på att klämma in en 6-liters W12:a från VW/Audi/Bentley, kortast möjliga mångcylindermaskin....men lite tung kanske
Härlig tråd att följa Hej Jan-Erling, Kul att "se" dig här. Jo det finns ju många kanske mer lämpliga maskiner rent utrymmesmässigt, men få med V10:ans sång. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Nja, visst blir det trångt. Men från de bilder jag visade i början på tråden så skall växellådan bli ca 3cm kortare, motorn skall in ca 5cm in i kupén och bakre skalet samt bakvagnen behöver förlängas ca 12-15cm, så helt omöjligt är det inte, men lätt blir det nog inte. Jag är mest orolig för att få bakre skalet att se bra ut, då menar jag proportioner, design och finish. Jag behöver oxå hitta ett lämpligt ställe att utöka min kylkapacitet då originalkylet är lite för litet, det verkar oxå svårt att få dit ett tillräckligt stort kyl på originalposition. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Hej, Kul att du följt den "gamla". Nej det sitter en Toyota (Yamaha) sugis, 190Hp. Skall väl säljas såsmåningom när allt är klart och besiktigat. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
otroligt galet projekt, jag gillart!
Förslag på alternativ lösning, gör som Lancia gjorde när dom anpassade sin Montecarlo för Rally och byggde 037an. Dom förlängde inte mycket av karossen utan flyttade helt enkelt bak bakhjulen. Enkelt och snyggt. Montecarlo: 037: Exakt samma operation som den du skall göra: tvärställd motor -> längsmonterad. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015 | << 1, 2, 3, ... 46, 47, 48 >> 57 besök idag (828746 totalt) |