Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Tonykart/Vortex -03
4598 besök totalt
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292


Trådstartare
Tjenare!
Tänkte bara berätta lite om min bil.
Chassi: Tonykart
Motor: Vortex, 100cc 2-takt 41hk @ 20000rpm
Vikt inkl förare: 150kg
Tjaa det är svårt att säga mer. Vill man veta mer får man nästan se det i verkligeheten

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



läckra färger på karten!

vi är ju ett gäng med karts här nu!, trevligt.

Får man fråga vad du eller om du använder ngn telemetri? typ alfano pro, mychron 3 ?

och vad har du för hjälm?..


edit: Btw.. 41hk från 0.1liter = 410hk / Liter!!..

hur långt går den mellan motor-renoveringar?..

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292


Trådstartare
jag avnänder alfano pro. jag tycker inte det är nödvändigt att kunna läsa av så mycket som man kan med mychron. jag har en arai gp5 (bilden är inte jag, min teamkompis). det är motorerna renoveras efter varje race. ny kolv, ny vevstake, vevlager, packboxar tjaa jag vet inte så noga inte jag som har hand om det, men det är i princip allt som byts ut efter ett race!

*edit* jag glömde säga att jag även kör en del växlad kart också. 125cc, 6-vxl, 0-100: knappt 3 sekunder *edit*

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Helena
Stockholm/Sjöstaden
Här sen Dec 2003
Inlägg: 535



byter ni vevstake efter varje race?? får man fråga varför?
räcker det inte med att byta kolv när motorn har nypt?
Det låter som det blir onödigt dyrt i alla fall.

Fast det beror ju i och för sig på vilken nivå man tävlar. Numera kanske det är nödvändigt att totalrenovera motorerna emellan tävlingarna?

_________________
Helena Lindin


Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292


Trådstartare
onödigt och onödigt.... dyrt blir det i alla fall, men om motorn varvar 20000rpm så är det inte så konstigt ifall det slits?

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Helena
Stockholm/Sjöstaden
Här sen Dec 2003
Inlägg: 535



Iförsig så kanske kolvarna behövs bytas om de gått några timmar under en tävling, med träningsdagar, kval, heat o final. men jag förstår fortfarande inte varför vevstaken behövs bytas ut för den ska ju hålla längre än så, kanske för att vara på den säkra sidan eller?
Det är ju inte alla banor man kommer upp i 20000 varv heller..även om det är mycket höga varv man kommer upp i.

_________________
Helena Lindin


Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Kan det inte vara så att kolv & stake måste bytas ihopp, kanske är balanserade tillsammans.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292


Trådstartare
nej man kan byta bara kolv om man vill det. men allt byts eftersom spelet blir större och det ska vara så tajt som möjligt. vevstaken behövs inte bytas om man nu inte tycker det men dom gör det bara

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Lika bra att vara säker. Jag kan tänka mig att en brusten vevstake inte är så trevligt när man sitter precis bredvid motorn....

_________________
Göran Karlsson
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292


Trådstartare
Det hände mig en gång faktiskt. I slutet på rakan så sa det bara poff så blev det tyst. Tur nog gick kedjan av samtidigt annars hade det blivit en mixer som fräst sönder allt inne i motorn :/ nu bytte dom bara kolv vevstake och lager sen var det bara att köra

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Tonykart/Vortex -03
4598 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande