Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Coilovermontering bak, vinklad eller rak?
7138 besök totalt
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3547


Trådstartare
Jag går direkt på konstruktionen: Rekorden som jag bygger om har i originalutförande stel bakaxel med teleskopdämpare som sitter vinklade ca 45 grader och vanliga spiralfjädrar som vilar mot nedre länkarm och karossen och det sitter ett vanligt Panhardstag där också.
Detta elände har jag nu bort genom att göra länkarmar och Panhardstag med uniballs och det ska köpas Leda coilovers.
Frågan är nu, finns det nån för/nackdel med att ha dämparna vinklade?
Jag har sett både vinklade och "lodräta" dämpare på diverse mer eller mindre racebetonade byggen, men är nån variant bättre än den andra?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



spiner vidare på den fråga då jag har samma problem men inte funnit några bra svar!
jag har tänkt bygga om fästerna på min porsche bak och funderar på att vinkla upp dämparna rakt upp i stället för snet innåt som dom är ogrinal! nån som tycker deta är en dum ide(har inte kapat i det än då jag vill ha mer fakta före jag går vidare med bygget av fästet)
jag har tänkt köra med coilovers bak(torsionstavarna rycker pga av dom inte rymms för det är en motor ivägen )

_________________
jonny strand
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Anders Karlsson skrev:
Jag går direkt på konstruktionen: Rekorden som jag bygger om har i originalutförande stel bakaxel med teleskopdämpare som sitter vinklade ca 45 grader och vanliga spiralfjädrar som vilar mot nedre länkarm och karossen och det sitter ett vanligt Panhardstag där också.
Detta elände har jag nu bort genom att göra länkarmar och Panhardstag med uniballs och det ska köpas Leda coilovers.
Frågan är nu, finns det nån för/nackdel med att ha dämparna vinklade?
Jag har sett både vinklade och "lodräta" dämpare på diverse mer eller mindre racebetonade byggen, men är nån variant bättre än den andra?


Jag tycker att det skulle va bättre med helt lodrätta dämpare om det går för utrymmets skull. Lutar dom får du utväxling på dämparen som du måste ta hänsyn till vid val av fjädrar, dämpning och slaglängd. Du får även en viss vinkeländring vid fjädring med lutande dämpare vilket även innebär att utväxlingen inte är linjär. Det blir även lättare att bygga dämparfästena då du inte behöver ta hänsyn till några beslastningar i bilens horisontalled....

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

jonnystrand :
Vi ta bärarm + stötdämpare/colover så är det inte lutingen mot vertikalplanet utan stötdämparens vinkelrätta avstånd till bärarms infästing som är intresankt.
Ett kungarike för en bild

EDIT:
preciserat till vem

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



fuling skrev:
Vi ta bärarm + stötdämpare/colover så är det inte lutingen mot vertikalplanet utan stötdämparens vinkelrätta avstånd till bärarms infästing som är intresankt.
Ett kungarike för en bild


Jo det är sant men fallet vi diskuterade nu var stel bakaxel och den får vi hoppas är parallell med underlaget.....

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Jo det är sant men fallet vi diskuterade nu var stel bakaxel och den får vi hoppas är parallell med underlaget.....
Skälvklart men jag svarde på fel fråga, med bärarmar så blir det som jag försökte säga.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



fuling: är inte ricktig med på vad du menar
menar du att fästet på bärarm bak på min porsche avgör hur det är lämpligt att montera fästpumkten vid övrefästet för dämparen/coil ? jag kommer att köra med 935 stilen på svärden!(delen som sitter framåt vid hjulupphäningen på den övre bilden)

hur kan jag enkelt mätta/räkna/titta var det är lämpligast att ha fästet

bilder på hur den setup jag funderar på!(inte min bil) på bildera är det orginal lutningen!
är det nån ide att bygga om eller ska jag köra med orginal vinkel(kommer att bygga om fästerna hur som men vet ej om jag ska kör med orginal vinklar mm!)




_________________
jonny strand
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag tycker inte att du ska ändra vinklar. Inte för att det blir sämre utan för att det blir jävligt bökigt att kapa/flytta stötdämpartornen. Dessutom är svängarmarnas dämparfästen redan gjorda för vinklade dämpare så du kommer att ha ett helvetes jobb framför dig om du ändrar det.

Som du säkert vet så måste svängarmar finnas kvar även om du byter till coilovers och uniball-svärd. Mattias ska tillverka uniball-fästen till svärd på våran bil så du kan vara med och dela på kakan om det är interessant?

P.S. Bil på bilden har speciella justerbara camber-boxar och troligtvis turbo svängarmar (som är kortare än SC).

Har du alu eller stålsvänarmar?

Mvh.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



jonnystrand skrev:
fuling: är inte ricktig med på vad du menar
menar du att fästet på bärarm bak på min porsche avgör hur det är lämpligt att montera fästpumkten vid övrefästet för dämparen/coil ? jag kommer att köra med 935 stilen på svärden!(delen som sitter framåt vid hjulupphäningen på den övre bilden)

hur kan jag enkelt mätta/räkna/titta var det är lämpligast att ha fästet

bilder på hur den setup jag funderar på!(inte min bil) på bildera är det orginal lutningen!
är det nån ide att bygga om eller ska jag köra med orginal vinkel(kommer att bygga om fästerna hur som men vet ej om jag ska kör med orginal vinklar mm!)


Jonny, när du ändå bygger om så mycket som du gör(=nästan från scratch) så leta reda på en 993 eller 996 bakvagn(dubbla A-armar) istället och släng på den, hundra gånger bättre geometrier, du slipper styva nåt så in i h_e för att kompensera dålig bärarmsgeometri. När du ändå håller på bygg dubbla A-Armar fram också.

Vinklade stötdämpare ger degresiv fjädringsverkan, vill man ha något så vill man ha progresiv ökning.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Vinklade stötdämpare ger degresiv fjädringsverkan, vill man ha något så vill man ha progresiv ökning.

Hmm beror väll lite på, så länge man börjar med en vinkel under 90grd mellan bärarm och stötdämpare så blir ...... jag fixar en bild.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



har kommit fram till att om jag kör med turbo armar bak så blir det orginal vinkel på dämpare!(men med nya fästen på samma ställe!)
men genom att jag inte har alla delar ligande är jag lite sugen på 993 bakvagn då jag ändå måste köpa in allt!

porschedriver: har funderat själv på någon likande men hur dyr är en begad bak vagn från en 993? låter som ett dyrt köp!? i och för sig så kostar turbo armar bak till 930 ganska mycke också!

beepbeep:jag har ett par stål bannaner som jag inte tänkt andvända! har funderat på turbo armar och hemma gjorda svärd typ dom på bilden.
har redan köpt på mig ett par fästen som man svetsar fast på orginal fästet så man kan köra med turbo armar!
om ni ska tillverka egna uniball-svärd är det från grunden då eller utgår ni från orginal svärden?
för jag har ritat lite i auto cad om ni ska bygga från grunden. jag tänkte bygga i stål! pga hm tillgång kan vi säga(gratis!)
jag laser skär utt mina delar så det är 2d som gäller när jag ritar!


_________________
jonny strand
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



om du Jonny skall laserskära dom ur ett höglegerad stålbit så är jag inte sämre än att köpa ett par från dig.

Då går det runt för dig
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Svart linje=bärarm
Lila linje=stötdämpare
Rödlinje=hävarmför stötdämpare

om vi kallar bärarmsländen för L1 (längden mellan svarta cirklarna) och längen på den röda linjen L2
Förhållandet mellan L1 och L2 är utväxlingen mellan hjulet och fjädern.
Vänster sida L2/L1=0,69
Höger sida L2/L1=0,73
(Allt är lika på höger och vänster sida förutom att hör är nerfjädarad)




ps för att räkna om fjäderkonaten till hjulkonstanten så får man ta (L2/L1)^2 * fjäderkontaneten=hjulkonstenten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3547


Trådstartare
Per Wackt skrev:

Jag tycker att det skulle va bättre med helt lodrätta dämpare om det går för utrymmets skull. Lutar dom får du utväxling på dämparen som du måste ta hänsyn till vid val av fjädrar, dämpning och slaglängd. Du får även en viss vinkeländring vid fjädring med lutande dämpare vilket även innebär att utväxlingen inte är linjär. Det blir även lättare att bygga dämparfästena då du inte behöver ta hänsyn till några beslastningar i bilens horisontalled....


Tänkvärt. Tack ska du ha Per, det blir nog lodrätt monterade dämpare nu, ska mäta och klura lite.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Skruva banåkabil
Coilovermontering bak, vinklad eller rak?
7138 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande