Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -88 BMW Cup #69 - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 87, 88, 89   >>
111 besök senaste veckan (326130 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
Det har faktiskt varit nästan lika stilla i garaget som i tråden...

Efter racen på Knutstorp strax före semestern ställdes bilen in i garaget för nu var det hög tid att umgås med familjen. Så stod bilen i nära 6 veckor innan lite småfix skulle fixas inför Anderstorp. Då upptäckte jag att batteriet mer eller mindre hade exploderat! I batterilådan var det rejält blött och naturligtvis såg inte överfallet och gängstängerna särskilt vackra ut. Batterisyran hade dessutom runnit längs skruvarna genom karossen och smetat ner hela bakvagnen. Delrinbussningarna till krängningshämmaren var uppätna och på ena sidan var bussningen helt borta. Diffkåpan såg bedrövlig ut och delrinbussningen i kåpan hade tagit så mycket stryk att den gick att trycka ut för hand. Ledlager i krängaren hade rostat ihop och färgen under bilen var såväl missfärgad och på sina ställen helt borta. Batterisyra är ganska elakt, minst sagt!

Anderstorp ställdes in och jag åkte dit för att hitta motivation istället, vilket på sätt och vis fick motsatt inverkan med tanke på hur mycket skit vi fick i samband med den tekniska kontrollen som genomfördes.
Trist att enstaka personer kan slita bort som mycket engagemang från så många!

Efter Anderstorp har ett nytt batteri inhandlats. Det gamla batteriet som lämnade 2,3 V efter 2 dagars laddning (mindre härdsmälta?) byttes ut till förmån för ett odyssey PC680 torrcellsbatteri. Bakvagnen är tvättad och målad och allt som förstördes av batterisyran är bytt eller tillsnyggat igen. Nya delrinbussningar till krängaren är beställda och jag hoppas verkligen de kommer idag eller i morgon, annars är Gelleråsen på lördag i fara.

Den gamla fronten som hängde på trekvart har bytts ut till en ny, denna gången monterad med Dzus-fästen istället för skruv och mutter. Det är lite pill att få till det bra, men sedan är det otroligt smidigt att plocka av och på fronten.
Bromskylningskanalerna är fastplastade i fronten så det ser lite prydligare ut även om min hetsspackling lämnar en hel del att önska. Igår fick fronten ett lager fullack så ser det hyfsat ut på håll i alla fall. Jag har ju snackat om hellack länge och det kommer säkert göras vilket år som helst...

Det är inte så mycket kvar att göra för att ta sig till start på Gelleråsen, men det blir tyvärr inte tid att meka mycket mer än en timme här och där. Mycket att göra på jobbet, småbarn och heltid- & jourarbetade hustru dödar effektivt garagetiden.
Nya däck har levererats av Martin Gistell på Wheelbase, bra service som vanligt, men de är ännu inte monterade. Ett av mina "regndäck" måste bytas innan helgen. Ny dragögla måste tillverkas och monteras, batterifästet kräver lite fix innan batteriet kan monteras och B+kabeln måste anpassas till nya batteriet och dess skruvterminaler. Sedan var det där med bussningarna till krängaren bak...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Du verkar ju kunna jobba snabbt när det gäller Johan så kämpa på! Jag kan förresten meka härnere samtidigt så är Murphy upptagen.

P.S. Du får gärna ta så många poäng som möjligt av Lundvall

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Kom igen Johan!
Dax att visa vem som egentligen är snabbast

_________________
Patrik Skoog
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Johan hoppas väl på regn, då är han ruskigt snabb runt gelleråsen thumbs up

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Uh... surt med batteriet där Johan

Kommer du ner till Höstrusket den 29e september, eller var de då du var bortrest?



_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
Höstrusket på Falkenberg hade varit kul, men då dricker jag paraplydrinkar i värmen...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
Finns det någon som råkar sitta på bussningar till bakre krängningshämmaren (20 mm) som jag får låna eller köpa? Bilen är i det närmaste klar nu, men krängaren behöver bussningar och de jag beställde för några veckor sedan har fortfarande inte dykt upp. Surt!
Vädret verkar ju bli riktigt vettigt så krängaren lär behövas.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Nej, tyvärr inte 20mm. Biltema eller en skrot utmed vägen till Gelleråsen?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
Det blir avfärd utan krängare. Hyggliga Micke Bäck skulle leta fram några gamla originalbussningar som vi kanske kan vålda dit. Annars blir det kränghäng och sjöslag hela dagen.

Bilen är i alla fall hjälpligt klar. En spindelled på höger bärarm fram är dålig men det får gå. För första gången på länge ska tävlingsbilen köras för egen maskin till banan. Avfärd klockan 04:00... Pust!

Men, nu ska det gasas i alla fall! Ses i morgon!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
Jaha, hur sammanfattar man en racehelg som denna?

Väckarklockan ringde strax före 4 och vid 4:30 var matsäcken och kaffet nerpackat så färden kunde starta. Utan värmepaket i en bullrig plåtburk var färden kall och egentligen inte speciellt angenäm, men den förflöt i alla fall utan större problem. Ett kort samtal och utandningsprov med lagens väktare var enda icke planerade stoppet. Att jag de första åren orkade kuska omkring i tävlingsbilen till och från tävlingarna ter sig alltmer obegripligt, och att Louise följde med utan knorr är en gåta! Anledningen denna gången var att nya stridsvagnen (5-serie touring) inte får dra så mycket på B-kort. Till nästa år blir det BE-kort så jag slipper resor som denna. Jag måste ha blivit gammal som saknar komforten...
Väl framme på plats bjöd Micke Lundvall på välbehövlig värme över en kopp kaffe i hans husbil.

Micke Bäck anslöt med en uppsättning bussningar till bakre krängaren. De var visserligen avsedda för en 19 mm-krängare, men det var värt ett försök i alla fall. Hygglige Bäck var mig dessutom behjälplig hela dagen som mekhjälp vilket var mycket uppskattat!

På första kvalpasset hanns bara ett enda varv med, men nu var jag i alla fall redo för kvalets andra och sista 20 minuterspass.
Väl där kunde jag konstatera att det var extremt överstyrt och väldigt svårkört. Bakvagnen saknade allt vad grepp hette och jag försökte anpassa spår och körstil för att få ut mesta möjliga ändå. Tiden 1:15,307 räckte i alla fall till en plats precis bakom Mikael Lundvall, men han var nästan 1,8 sekunder snabbare! Utklassning!

Race 9
Återigen fick jag till en kanonstart och flög förbi Lundvall. Jag bestämde mig för att lämna innerspåret bakom Håkan Johansson i hans fina E90 ERCup-bil och då jag hade bra fart ner mot Trösen. Håkan bromsade tidigt på sin iskalla slicks och jag närapå jämsides med Anders Holmberg i sin 330i E36 i inbromsningen. Perfekt att få en bil mellan sig och Lundvall, men genom Esset kasade och sladdade det så var Håkan tillbaka in i inbromsningen mot Hårnålen. Ingen ide att bråka då han är mycket snabbare såfort hans slicks börjat få upp lite temperatur. Lundvall är nu precis bakom mig igen så jag laddar hårt genom den snabba vänstern, får ett kast och hamnar långt till höger i ingången till högerkurvan som leder tillbaka ut på start/målrakan. Asfalt och grepp på halvkalla r-däck räcker inte till utan det blir ett alternativspår genom gruset och hela fältet rinner förbi. Så förvaltade jag den fina starten...
Tillbaka upp banan passerades ett par bilar i standardklassen per varv och även ett par klasskombatanter. Jag hade precis fått vittring på Johan Svensson på andra plats när bilen började bete sig allt mer konstigt, särskilt i vänsterkurvor. Punka på höger bakhjul och färdigkört. Jag tror att det var min första DNF någonsin och det visade sig senare att just det däcket hade två rejäla skador på tätningslisten längst ner mot fälgen, skador som uppkommit vid monteringen i fredags. Surt med ett helt nytt däck som bara höll några varv...

Film på Vimeo.com

Race 10
Mathias Cardevik var snäll och lånade ut 2 hjul till mig då jag inte hade med mig några i reserv. Jag kände inte speciellt mycket för att ta bussen hem heller... Stort tack, Mathias!
Mathias 205or placerades fram och mina 225or behölls bak. Kanske var detta medicinen mot min extremt överstyrda bil?
Hursomhelst, starten gick och jag tog det betydligt lugnare då det oftare är trängre längre ner i fältet, dessutom bland bilar som hade sina inbördes fighter. Återigen blev det en kul uppkörning, nu med en välbalanserad bil. Efter ca halva racet hade jag nått fram till andra plats i klassen vilket också blev slutresultatet. Lundvall fick återigen en lugn resa längst fram.

När tävlingarna sammanfattades konstaterade vi att bussningarna till bakre krängaren troligtvis nypt ordentligt då de egentligen var avsedda för en tunnare krängare och att det var därför bilen var så lynnig och svårkörd främst genom Esset, hårnålen och start/målkurvan där spår och fart kraftigt fick anpassas för att överhuvudtaget ta sig runt.
Sedan tidigare har jag problem med traction ut ur kurvorna, men jag har nu ett par åtgärder på min "att-göra"-lista som jag hoppas sorterar bort problemen.

Troligtvis, dock inte säkert, var detta finalen för min del i BMW Cup för i år. Bilen har gått några säsonger nu med väldigt bra driftsäkerhet, men nu märks det att det är hög tid för ett omtag. Vardagarna ges inte mycket utrymme för att skruva och en och en halv helg försvinner till semester med familjen. Första helgen i oktober blir det förhoppningsvis långloppspremiär för mig, då i ER Cup.
Då blev det helt plötsligt inga helger kvar att skruva på och jag tänker inte åka på tävling igen lika oförberedd med panikmekad bil som den gångna helgen.

Film på Vimeo.com


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Johan Samson skrev:
Jaha, hur sammanfattar man en racehelg som denna?

Troligtvis, dock inte säkert, var detta finalen för min del i BMW Cup för i år.



Låter som en halvtung helg

Du får allt komma till Knutan, du skall ju ersätta R Göransson den 7 oktober, fast då behöver du iofs ingen egen racebil

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
Jo, det är ju alltid riktigt kul att köra, men det är inte roligt att komma till tävling och känna att bilen inte är ok.
Är det någon som sitter på en 18 mm bakre krängare till E30 får ni gärna höra av er. I så fall kan ju finalen på Knutstorp användas i utvärderingssyfte...

Film från BMW Cup-race 9 ligger nu upplagd på Vimeo.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Johan Samson skrev:
Jo, det är ju alltid riktigt kul att köra, men det är inte roligt att komma till tävling och känna att bilen inte är ok.
Är det någon som sitter på en 18 mm bakre krängare till E30 får ni gärna höra av er. I så fall kan ju finalen på Knutstorp användas i utvärderingssyfte...

Film från BMW Cup-race 9 ligger nu upplagd på Vimeo.


Fixa en krängare så hjälper jag dig i garaget!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



har inte siffrorna i huvudet men jag har en mTech krängar över. dock så klingar det 14mm i huvudet? någon som vet säkert?

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Rsjerry skrev:
har inte siffrorna i huvudet men jag har en mTech krängar över. dock så klingar det 14mm i huvudet? någon som vet säkert?


14,5mm

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
dvorak skrev:
Fixa en krängare så hjälper jag dig i garaget!

Tack, Peter! Har precis kikat på några av mina filmer från i år och vips så kom en hel del motivation tillbaka...
Jag har faktiskt 2 krängare med olika tjocklekar på gång, varav den ena är till låns bara för att känna på skillnadenmot vad jag har på bilen.

Michael Bäck skrev:
Rsjerry skrev:
har inte siffrorna i huvudet men jag har en mTech krängar över. dock så klingar det 14mm i huvudet? någon som vet säkert?


14,5mm

Tack, men jag tror att det är lite för tunt. Ska försöka få till en rejäl provkörning med en krängare som är ett par mm tunnare än den jag har först.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



hur gick det med däcket???

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235


Trådstartare
Fick inte tag på den ansvariga idag, men provar i morgon igen. Nytt däck är i alla fall beställt.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Johan Samson skrev:

Tack, Peter! Har precis kikat på några av mina filmer från i år och vips så kom en hel del motivation tillbaka...
Jag har faktiskt 2 krängare med olika tjocklekar på gång, varav den ena är till låns bara för att känna på skillnadenmot vad jag har på bilen.




That's the spirit!

Säg bara till, det är inte långt till torslanda

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Brist på motivation?
Jag har en tub Autosol, och lite trassel som väntar på dig i Skåne.
Kom så Samson


Ett par pilsner som tack för hjälpen senast väntar också under avslutningsfesten

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Mer motivation...gratis bar om du tar pole och vinner båda rejsen

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -88 BMW Cup #69 - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 87, 88, 89   >>
111 besök senaste veckan (326130 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande