Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT -00, Roadsport B
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
22 besök senaste veckan (109973 totalt)
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Så då var det kanske dags att krypa ur garderoben igen då. Ny säsong på horisonten som blir lite annorlunda då jag skall försöka mig på att köra lite Roadsport. Om vi når fram till målet återstår att se, oftast är det för mycket månad kvar på lönen. Men lite utmaningar skall man väl ha!?

Lite kort om bilen som den stod i oktober när jag började röja lite,

Motor R4, 20v turbo, 258hk/360nm (org 225/280nm) Chip Hohenster/ Ace Competition.

Drivlina, Quattro, uppgraderad till haldex performance för mer kraftöverföring till bakhjulen.

Avgas, std 2,5" hela vägen.

Batteri Odyssey PC 680, bak flyttat till skuffen.

Stol etc, Sparco Evo II plus samt 6-punkts bälte 3"+3", Sabelt Akropolis mockaratt.

Koni höjd och dämpar justerbara med H&R fjädrar 120nm fram samt hjälpfjädrar, 220nm bak. Ställbara toplager med ledlager samt att alla bussningar i framvagn utbytta mot solida alu bussningar med ledlager, främre krängare helt bortplockad. Nedre motorfäste byt mot hårdare fäste i alu.

Hjul, BBS Challenge 17*8,5 med Dunlop Direzza 03G även en uppsättning med original smidda TT fälgar på 17*7,5 även dessa med Direzzor. Pinbultade nav.

Broms, Porsche Boxster 2,7 fyrkolvsok på original skiva 312*25, PFC 06 belägg. Bak original med XP8 belägg. Stålomspunna slangar både fram och bak. Får bli något bättre en vacker dag då pengarna är rätt.

Viktfördelning, som den var inför säsong 2011,

Fram, 59,1%
Bak, 40,9%
Vänster, 51%
Höger, 49%
Korsvikt, 49,8%

Total vikt 1410 kg med 100 kg chaufför samt full tank på 65L.
All bitumen borttagen invändigt, stereo komplett bortplockad, AC bortplockad, mesta av inredningen borta.




Så vad har jag pillat med sedan oktober?
Började rensa ut lite el, airbag, stereo all komfort el är borta kan man säga.


Startar gör den iaf men om den går riktigt vet vi inte ännu.


Och så lite attack för en bra infästning av säkerhetsbrytare, blir lite fulsnickrande när en annan håller på men det sitter fast iaf..




Själva kabel inkopplingen får gubbarna på ACE ordna, det vågar jag mig inte på *tumme lite åt center*.
Som visade sig när jag skulle korta höjlet till utlösningsvajern, blev kort vajer också...

Vajer är iaf monterad, borrade hål i nedre delen av rutramen och drog vajern samma väg som huvvajern går, förvånande enkelt med tanke på hur TT'n brukar vara att pilla med.


Ny vinge inpassad, så slipper man straffvikt också. Är från ABT, hittades på ebay i staterna för inga pengar alls. Ny från ABT kostade en gång i tiden över 4000,-...

Denna är i skrivande stund lackad och redo för montering under kommande vecka.

Fipplade till lite ny alternativ skyltbelysning också, blir enklare att byta baklucka när den är tom på el. Tanken är att kunna köra med STW vingen om man kör några bandagar eller så.


Lite bling bling får det allt vara.

Även dörrar är tömda på el och ljuddämpning.

Här är tanken att det skall bli plastrutor och kolfiber dörrsidor.
Rutor är beställda hos,
http://www.plastics4performance.com/default.asp?
Lite dyrt, men då är de termoformade och jag får dem i den lite lätt gröna originalfärgen. Bakrutan sparar jag till den dag jag har råd att byta ut plåtluckan mot plast eller kolfiber.
Dörrsidor bygger jag från enkelt kolfiber ark och behåller överkanten från original dörrsida.
Arken är beställda från, http://www.rallyshop.se leverans väntas i slutet av månaden.

Så kvar att göra innan vagnbok,(klar 20120507)
Bygga nytt avgas från kat och bakåt, klart
Bulta fast batteri reglementsenligt, klart
Godkända dragöglor, klart
Lite dekaler, nr osv. klart
Fixa till burbåge, klart
Nytt oljetråg utan läckage, klart

Köpa,
Transponder, köpt
Overall, köpt
Hjälm, dispens ordnad
Sockar, köpt
Brandsläckare, köpt
Saneringsmedel, köpt
Uppsamlingskärl, köpt

Säker glömt massa men det ger sig väl med tiden..

//U

_________________
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Gött att se Ulrich!

Inte hitta för mycket kilo att ta bort och pulver i maskinen nu bara...
Vad skall bilen minst väga i B med 225-pållars turbomaskin? (Osäker på uppräkn för turbomotor.)

///Martin

Ps. I min garderob hände det faktiskt rätt mycket i fredags - snart nere på hjulen kanske...
Dagens citat löd "Fetare än LCHF!"

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493



thumbs up
Kul att se Ulrich!
Blir till att åka och kolla när du kör, detta är en satsning jag vill följa!

Martin G skrev:

Ps. I min garderob hände det faktiskt rätt mycket i fredags - snart nere på hjulen kanske...
Dagens citat löd "Fetare än LCHF!"


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Martin G skrev:
Gött att se Ulrich!
Vad skall bilen minst väga i B med 225-pållars turbomaskin? (Osäker på uppräkn för turbomotor.)

Ps. I min garderob hände det faktiskt rätt mycket i fredags - snart nere på hjulen kanske...
Dagens citat löd "Fetare än LCHF!"


Uppräkning är 15% så det stämmer rätt bra med angiven chippad effekt, men sedan beror på om vi får till bromsvåg eller inte. Funkar det med vågen och bibehållen quattro så är det lika med 10% straffvikt bort. ABS bort och ESP bort... Så vikt kan bli allt mellan 1360 ca till 1415.....jag siktar mot den lägre som du kanske förstår .

LCHF..

Syns på Torsdag!

_________________
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Lite från idag,
Provade att köra helt dämpar löst avgas, kass mobilfilm..



Kommer inte hända kan jag säga, låter som en gammel traktor .
Nä, rakarör får sälja en dämpare till mig också.
Klart är att det blir singel pipa för att plocka lite mer vikt.

_________________
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Underbart och varmt välkommen till säsongen Var nu snälla i close-combat mot oss fragila engelska bilar
Kul bara om ni kommer till någon start, själv fixar jag inte Gotland i år......
Brutal den ser ut thumbs up

http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan2012

Anmäl er här - inget bindande utan bara viljan planen

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Härligt Urlich - en till "TT mot Roadsport" tråd. Vi får tjata lite på Per och Björn så dom också får tummen ur.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Kul att se Ulrich.

Jag har en ny liten rostfri 2,5 tums dämpare från raka rör som ligger och skräpar, du kan få den till ett bra pris om du vill. PM om intresserad.

EDIT: Tror det är en 8400-63

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Dignell skrev:
Kul att se Ulrich.

Jag har en ny liten rostfri 2,5 tums dämpare från raka rör som ligger och skräpar, du kan få den till ett bra pris om du vill. PM om intresserad.

EDIT: Tror det är en 8400-63


Tack för erbjudandet, men jag behöver en 8302-63.
Är lite ont om plats och jag skall göra klart imorgon. Rätt gott att ha dem 5 minuter från jobbet.

_________________
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Härlig kväll i garaget,

Fixat klart batteri infästningen bak, lär inte flytta på sig i första taget.




Ny ljuddämpare inhandlad, man var lite nyfiken på om den skulle räcka för att ta bort "traktor" ljudet som helt rakt gav.

Tillkapat och punktat,




Svåger som sköter svetsandet finputsar det sista, tack för hjälpen H! Grymt!


Och färdig monterat, helt tätt, gött!


Återigen taskig mobilfilm, återger väl inte helt hur det låter, men jag var nöjd med vad jag hörde. Återstå att se om det håller sig under gränsvärden, men har svårt att tro att det skulle kliva över 92db.




Åh till nästa garage sväng så får en riktigt kamera komma med istället, blir för taskiga bilder med mobil.

Nu vill jag att det skall vara torsdag kväll, ölsugen!!!

//U

_________________
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Precis varit och hämtat plastrutorna, ser oförskämt bra ut. 15kg till 7kg enl leverantörens hemsidan.
Tog nästan en månad från beställning till leverans så man får inte ha bråttom.
http://www.plastics4performance.com
Beställde i grön tint och då hade de bara den färgen i 5mm men det får duga.







Passformen känns rätt bra när jag jmfr mot orginalrutan.






Även färgmatchningen känns riktigt bra,

Org,


Strax avfärd mot torsdagsträffen på Beffan, gött!

_________________
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Sover du med rutorna i sängen Ulrich
Vet i fan om jag vågar sitta bredvid dig idag

_________________

--VVTS--
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Helt rätt att börja tävla thumbs up
Du kommer nog tycka vanilig banträffar är låta tråkigt framöver

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Maciek Matwiejczuk skrev:
Sover du med rutorna i sängen Ulrich
Vet i fan om jag vågar sitta bredvid dig idag


Ulrich sover numer på soffan!
Racerförare vet ju att prioritera!

Inte göra för många förbättringar nu, jag måste ju hänga med!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Martin G skrev:
Inte göra för många förbättringar nu, jag måste ju hänga med!
Först till start är ju det första momentet...

"To finish first, first you have to start" (lite justerat citat iofs)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Står tillbaks och låt delar av västras rejsa elit bestämma om min ev nattsömn blir plastig eller hårig...

_________________
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



UR_TT skrev:
Står tillbaks och låt delar av västras rejsa elit bestämma om min ev nattsömn blir plastig eller hårig...


Ser ju ut som du använt skydd iaf...

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Nice! Men vad är alla bitar till? De lite större kan jag identifiera till bakruta mm. Men de små.....

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



TTBörje skrev:
Nice! Men vad är alla bitar till? De lite större kan jag identifiera till bakruta mm. Men de små.....
Gissar spontant att sidorutorna är i 3 delar, med den större i mitten som rörlig?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Torkel K skrev:
TTBörje skrev:
Nice! Men vad är alla bitar till? De lite större kan jag identifiera till bakruta mm. Men de små.....
Gissar spontant att sidorutorna är i 3 delar, med den större i mitten som rörlig?


thumbs up

Precis så.

_________________
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Schyssta rutor thumbs up Kollade men dom hade inga till min TT så jag är lite avis.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT -00, Roadsport B
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
22 besök senaste veckan (109973 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande