Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
börja köra rally?
4 besök senaste veckan (8842 totalt)
kickassford
Umeå
Här sen Jan 2012
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
hoppas få lite gehör här då andra rallyforum verkar sova.

har funderat länge på att börja köra rally, åtminstone för att prova på men har lite funderingar:

1.
eftersom jag bor i "övre norra" regionen så kan jag köra Ekonomi men gör man bort sig lite om man köper/bygger bil för Ekonomi klassen? den får jag väl då inte åka med söderut i Grupp E klassen?

eller bör man skaffa Grupp E bil för att inte låsa sig till vissa delar av landet men på bekostnad av mindre effekt jämte Ekonomi bilarna?

får man delta i vilken tävling som helst i landet sålänge det är rätt förarlicens och klass?


2.
de nya reglerna som säger att man måste ha FIA godkänd utrustning och HANS/HNSR för att deltaga i SM gör ju att "startkostnaden" drar iväg lite väl mkt tycker jag i denna klass.
hur ser det ut, kör man först FM sen DM sen SM osv?
det är kanske inget att bry sig om för en nybörjare, det tar väl ett tag innan man förhoppningsvis når SM?

3.
vars "tränar" man rally? brukar motorklubbar hålla i avlysta vägar för träning eller är det bara på tävlingar man kan träna?

4.
måste man ha ett "mekanikerteam" och biltrailer med sig eller klarar man sig själv med endast kartläsare?
bilen är inte tänkt att homologeras utan körs till och från tävlingarna med ev. följebil.

5.
hur är det med däck? är det bara vissa märken och modeller som är tillåtna eller får man använda vanliga standard sommar/vinter däck?


övriga tips och råd till en nyfiken intresserad är välkomna

_________________
Mikael Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

kickassford skrev:

3.
vars "tränar" man rally? brukar motorklubbar hålla i avlysta vägar för träning eller är det bara på tävlingar man kan träna?


Fanns det gott om träningstillfällen så skulle jag personligen tycka det var kul o skaffa en bil bara för att få åka träningspass för skojs skull thumbs up


kickassford skrev:

4.
måste man ha ett "mekanikerteam" och biltrailer med sig eller klarar man sig själv med endast kartläsare?
bilen är inte tänkt att homologeras utan körs till och från tävlingarna med ev. följebil.


Trailer är ju bra för att garantera att man kommer hem. Men att köra till och från tävlingar i rallybilen är lika kaxigt som att göra det med racerbilen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

kickassford skrev:
hoppas få lite gehör här då andra rallyforum verkar sova.

har funderat länge på att börja köra rally, åtminstone för att prova på men har lite funderingar:

1.
eftersom jag bor i "övre norra" regionen så kan jag köra Ekonomi men gör man bort sig lite om man köper/bygger bil för Ekonomi klassen? den får jag väl då inte åka med söderut i Grupp E klassen?

eller bör man skaffa Grupp E bil för att inte låsa sig till vissa delar av landet men på bekostnad av mindre effekt jämte Ekonomi bilarna?

får man delta i vilken tävling som helst i landet sålänge det är rätt förarlicens och klass?


Jag bor väl så långt ifrån dig det går och ändå prata samma språk så jag har inte riktigt koll på hur långt söderut ekonomi sträcker sig. Kommer du åka så långt söderut? Det är rätt rejäl effektskillnad och det blir ett handikapp helt klart.

Ja du får köra alla tävlingar där din förarklass och bilklass är inbjuden till. Det står på inbjudan till tävlingar vilka klasser som är med. Tex är inte wrc välkommet i Midnattsolsrallyt. Grupp E är generellt alltid med här nere, förmodar samma gäller för ekonomi.

kickassford skrev:

2.
de nya reglerna som säger att man måste ha FIA godkänd utrustning och HANS/HNSR för att deltaga i SM gör ju att "startkostnaden" drar iväg lite väl mkt tycker jag i denna klass.
hur ser det ut, kör man först FM sen DM sen SM osv?
det är kanske inget att bry sig om för en nybörjare, det tar väl ett tag innan man förhoppningsvis når SM?


SM medför sådana kostnader att HRNS inte märks i marginalen. Till nästa år kommer det komma i fler klasser och sen rullar det på med fler klasser per år. Visst är det en kostnad men en engångskostnad.
FIA-godkänd utrustning anser -jag- att man har självbevarelsedrift att använda oavsett.
FM vet jag inte vad du menar, nåt ni har i norrland? Man får inte köra SM som c-förare så att börja på DM-nivå är det som gäller.

kickassford skrev:


3.
vars "tränar" man rally? brukar motorklubbar hålla i avlysta vägar för träning eller är det bara på tävlingar man kan träna?


Vissa klubbar arrangerar tränar,de hyr då in sig på "depå:er" som har avlysta vägar, det kan du göra själv med. Rissna / Älmhult osv. Träning utanför de här ställena är inte så enkelt. Länsstyrelsen ger inte tillstånd att överstiga gällande hastighet för träning utan enbart tävling. Vissa klubbar arrangerar då "klubbtävlingar" som i princip är en träning.

kickassford skrev:

4.
måste man ha ett "mekanikerteam" och biltrailer med sig eller klarar man sig själv med endast kartläsare?
bilen är inte tänkt att homologeras utan körs till och från tävlingarna med ev. följebil.


Du behöver ju inget släp när du ska TILL tävlingen om du kör under standardrallybils-reglerna. Men hem kanske?

Jag har kört de senaste 7 åren utan mekanikerteam eller någon annan hjälp än köra servicebilen på plats och ta fram bensindunkar. Jag har en vanlig Audi kombi med 2 däck, bensindunk och en verktygslåda.
Jag vet inte hur det ser ut uppe hos er men vi har nästan alltid en central serviceplats, då har jag tom kört med en kartläsare utan körkort och kört ner servicebilen på plats själv.


kickassford skrev:

5.
hur är det med däck? är det bara vissa märken och modeller som är tillåtna eller får man använda vanliga standard sommar/vinter däck?


De flesta grupp E/Ekonomi kör på 13 tumsdäck. De är helt fria. Fria på det sättet att du inte behöver däck som finns på däcklistorna. Kör du större än 13 tum gäller däcklistorna/däckreglementet som du hittar på SBF:s hemsida. Då är det begränsat på modell/storlek/mönster.
kickassford skrev:


övriga tips och råd till en nyfiken intresserad är välkomna


Bygg inte, köp en färdig bil. Det blir billigare och det finns en del grejjer att tänka på när man kör i skogen som inte är så naturligt att tänka på kanske om man inte har erfarenhet av skogen.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Lite info
Några nummer kanske är gamla.
Men prova iaf , annars skicka mig ett PM så fixar jag kontakt.

JUST NU körs ju en perfekt serie tävlingar för nån som vill börja runt umeå.
Stärkesmarksrundan , eftermiddagstävlingar med 4-5 sträckor.
Enkla tävlingar med lagomt antal startande.

Vill du haka på och kolla så körs det Vännäs Plåtrallyt den 4/1 och Stärkesmarksrundan den 11/1.
Jag kommer ha kontakt med iaf nån av kontaktpersonerna nedan då.

Tag kontakt med:

UAK (Umeå Automobil Klubb)
Kansli 070-6086640
Eller tag kontakt med Anton Mattson 070-8315327
Anton kan svara på frågor och har egen erfarenhet.
Han är med och ordnar enklare och större tävlingar.
Han kan svara på alla dina frågor.


Vännäs MK.
Har ganska stor verksamhet.
Många aktiva förare och stor variation.
Tag kontakt med Micro kanske , Roland "Micro" Åström 070-645 48 67
Han kan svara på dina frågor och hjälpa dig vidare.


MS Umeå.
Christer Hermansson 070-659 21 01
Linda Hellström 070-226 28 91

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
kickassford
Umeå
Här sen Jan 2012
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
tack för svaren.
jag ska kontakta vännäs mk o höra lite. har några bekantas bekanta som är med det o kör båe rally o folkrace.

men jag skulle ändå vilja fortsätta med mina frågor här också.

jag tycker generellt att det är svårt att hitta i regelverket. tex så hänisas det till GT (gemensamma tekniska regler) och RY-8 som exempel men det är inte bara att slå upp det.

aja.

1.
vad är det för begränsningar gällande motoreffekt o volym i ekonomiklassen?
som jag ser det så finns det ingen begränsning förutom om bilen har fler än 4cyl eller 2v/cyl så gäller 12kg/kw eller högre enligt bilens originalintyg.
altså betyder det att en bil med tex v6 eller 4v/cyl på 100kw måste väga MINST 1200kg om jag tolkar det rätt?

nånstans har jag läst att det är max 2L på 2ventilsmotorer och 2.5L på fler cyl än 4 eller 4ventilsmotorer men det tror jag gällde grupp H.

och detta vikt enl. originalintyg, vad innebär det? hur får jag reda på det?


2.
har inte sett nånting om lättning, bara att vikten vid registreringsbesiktningen inte har någon betydelse för effektförhållandet och att man inte får vikta UPP för att nå högre tjänstevikt. men får man lätta? tex plasthuv, hålborrad plåt osv.?

jag är den som hellre tar den omständiga vägen och bygga en egen bil istället för att köpa färdigt då sjävla byggandet i sig är en del av det roliga även om det nu blir dyrare.

_________________
Mikael Johansson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

SBF skrev:
Läs regeltexten, om det inte speciellt anges att något är tillåtet så betyder det att man inte tillå-
ter någon form av förändring från originalutförandet. Detta betyder att det som inte uttryckligen
finns angivet, är att betrakta som förbjudet"


http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Bilaga_RY-T_9.pdf
http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Tips_Grupp_E.pdf
http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_NAT_Homolog-E_2011-3.pdf
http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Bilar_Grupp_E_80-99.pdf

Jag föredrar att skriva ut reglerna så man kan göra markeringar mm, tycker det är lättare att läsa med.

1, Med originalintyg menar man registreringsbeviset, det är vikten där som bestämmer inte vad bilen väger när den är färdig.

2. Eftersom du inte har sett något om lättning är det förbjudet. Man får inte byta till plast eller hålborra någonting.

Visst kan det vara kul att bygga, men har man ingen erfarenhet av vad som behövs i skogen så kan man lätt missa grejjer. Glöm inte hasplåt

_________________
Daniel Steiner
Citera
kickassford
Umeå
Här sen Jan 2012
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
okej. det är registreringsbeviset altså..
dock så står det ju att om bilen har tex dragkrok så stämmer ju inte tjänstevikten i registreringsbeviset med tillverkarens originalvikt eftersom dragkroken är monterad utanför fabrik eller har jag misstolkat det?

annars är det ju bara att vikta bilen till önskad vikt (extra ljudisoering, tjock plåt i trösklar, dragkrok osv) och regga in så man får det i papperna och sen regga som standardbil?


vad säger du om motoreffekten? är det någon begränsning på cylindervolym och effekt kontra vikt på 4cyl?
finns det begr. på cylindervolym på motorer med fler cyl än 4?
det står ju inte mkt på sbf om Ekonomi bilar, behandlar ju mest Grupp E

jo hasplåt(ar) är ju givet, tänkte först göra en stor heltäckande aluplåt men eftersom det står att den enbart får täcka vissa delar så antar jag att det heller inte är tillåtet.

_________________
Mikael Johansson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

kickassford skrev:
okej. det är registreringsbeviset altså..
dock så står det ju att om bilen har tex dragkrok så stämmer ju inte tjänstevikten i registreringsbeviset med tillverkarens originalvikt eftersom dragkroken är monterad utanför fabrik eller har jag misstolkat det?

annars är det ju bara att vikta bilen till önskad vikt (extra ljudisoering, tjock plåt i trösklar, dragkrok osv) och regga in så man får det i papperna och sen regga som standardbil?


vad säger du om motoreffekten? är det någon begränsning på cylindervolym och effekt kontra vikt på 4cyl?
finns det begr. på cylindervolym på motorer med fler cyl än 4?
det står ju inte mkt på sbf om Ekonomi bilar, behandlar ju mest Grupp E

jo hasplåt(ar) är ju givet, tänkte först göra en stor heltäckande aluplåt men eftersom det står att den enbart får täcka vissa delar så antar jag att det heller inte är tillåtet.


Det man har velat komma ifrån är just att man själv kan vikta runt bilen så man kan få använda den motorn man vill ha. Jag har inte kört grupp E sen 2003 så är lite ouppdaterad.

När det gäller ekonomi, motor etc så får du nog ha tag i en tekniker från norra distriktet.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Allmänt banåkaforum
börja köra rally?
4 besök senaste veckan (8842 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande