Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | 1, 2, 3 ... 192, 193, 194 >> 149 besök idag (1140400 totalt) |
Tänkte det var hög tid jag skapade en byggtråd om min "nya" bil!
Bilens bakgrund Bilen byggdes av firma Gallon & Larsen Bil med mål att bli konkurrenskraftiga i ER Cup. Jag vågar lugnt påstå att det här är Sveriges absolut mest utvecklade 944/968 och chassimässigt är det en av världens mest utvecklade. I USA finns en del extremt påkostade byggen (som är svåra att hitta på nätet) men de rör i regel aldrig grundkonstruktionen och behåller den gammalmodiga bakvagnen osv. Kanske inte är så noga för dem som alltid kör de bredaste, mjukaste Hoosier-slicksen.. Så det finns bilar i USA som har gått längre på grund av lösare regler vad gäller rörarmschassi men jag har aldrig sett eller hört om en bil som har lika välutvecklat chassi vad gäller hjulupphängningar och konstruktion osv som denna bil. Vad gäller chassikonstruktion ska den i sammanhanget mycket intressanta profilen "Gäddhultarn" haft ett finger med i spelet... I ER Cup-utförandet körde man med Volvo-motor (4cyl sugis) på ca 240 hk och 205 breda R-däck. Vikt ca 1020-1050 kg. I detta utförande har man satt mycket respektabla varvtider under långloppsförhållande. För ca ett år sedan dök bilen upp till salu och jag insåg vilken möjlighet det här var att bygga vidare på. I korta drag är min plan att förfina och vidareutveckla konceptet vilket bland annat involverar en stark turbomotor och bredare däck. Utsorterat och rätt inställt finns det en ohygglig potential för mycket låga varvtider. I långa loppet planerar jag att tävla med bilen men i första steget blir det till att lära känna bilen. De flesta skulle nog bli förskräckta över köpesumman för en "gammal 944", men att bygga en seriös racebil kostar tid och pengar - oavsett om utgångsläget är en Volvo 240, Porsche 944 eller Lamborghini Aventador. Plus att det är väldigt befriande att vara underdog Jag köpte bilen förra vintern och den har sedan dess stått under täcke tills för ett par månader sen när jag tog in den i mitt garage för att påbörja bygget. Lite intressanta specifikationer på bilen vid inköp 996 Cup bakvagn och hjulupphängningar (golvet bak bortkapat och allt ersatt) Framvagnen byggd från scratch med dubbla A-armar istället för McPherson Custom uprights fram Knivkränghämmare fram och bak 3-vägs Öhlinschassi Fullbur Breddad kaross fram och bak De flesta karossdelar gjorda i kolfiber eller glasfiber Kokeln GTR-front Diffusor bak med avgassystemet draget ovanför Plastrutor runt-om (ink framruta) AP Racing bromsskivor med alu bells "Banan"-vinge bak med gurney flap Inbyggda air-jacks Motorsport elservostyrning Nytt golv bak med ATL 60 liters-tank Hjulhus bak breddade innåt Förarposition tillbakaflyttad och golvet sänkt Stående pedalställ med bromsvåg Custombyggd instrumentpanel i kolfiber Elektriskt brandsläckningsystem AIM Pista MXL dashlogger Porsche 968 6-växlad växellåda med torsendiff Customtillverkade mkt fina drivaxlar Planer Kort och gott är min plan att sätta i min turbomotor (baserad på Porsche 968) som leverar 514 hk på hjulen vid 1,15 bar. Bilens vikt är ca 1050 kg och jag kommer till en början köra 9,5x17" fälgar med R-däck 255/40 runt om. Motorns effekt är helt oväsentlig till en början och kommer därför puttra runt på lågt laddtryck för att lära känna bilen utan det kaos och panik som under 2kg per hk innebär. Det finns gott om framtida planer för bilen men som listan ser ut just nu innan jag tar ut den är: Bygga nytt elsystem Plocka ner hjulupphängningar blästra lacka Plocka ner och byt ut uniballs Fixa nytt styrrack Bygga om motorn till torrsump Bygga nytt avgassystem Bygga nytt ramverk i fronten med upphängningar för ny IC, kylare, oljekylare Bygga IC-rör Ny kabelstam till motor Koppla ihop CAN-kablage mellan styrsystem och AIM dash Renovera och ev. uppgradera bromsar Bygg upphägning för ny bränslepump+filter och montera Dra bränsleledningar Gör en ny bränsletankspåfyllning (istället för snabbtank) ..samt lite annat. Bjuder på bilder upp till dags dato, dvs tidigare ägares byggbilder samt ett par bilder från dess rätta miljö. Fortsättning följer! _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Heja Gustaf.
Har tidigare bara sett lite smygbilder på hjulupphängningen, och de har bådat gott. Men nu har jag för första gången sett hela bilen . Det kommer att bli kanon. Ska bli kul att se dig tvåla till grabbarna med dom "dyra fina bilarna". Som du säger så finns det verkligen potensial att utveckla till något riktigt häftigt. Hoppas vi stöter på varandra och kan kolla lite på bygget. Är lite nyfiken på dina motorlösningar. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
[quote="Daniel Engström"]Heja Gustaf.
Har tidigare bara sett lite smygbilder på hjulupphängningen, och de har bådat gott. Men nu har jag för första gången sett hela bilen . Det kommer att bli kanon. Ska bli kul att se dig tvåla till grabbarna med dom "dyra fina bilarna". Tror nog att Gustaf har lagt bra mkt mer $$ på sin bil än va många med de "dyra bilarna" har gjort på sina. Lycka till Gustaf så syns vi på banorna iår! |
||||
Huvudsaken är att jag är underdog _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ja det är hiskeligt hur många timmar som är lagda i bilen! Bakskärmarna är ursprungligen från GT Racing i USA. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Som sagts tidigare: jag var mäkta imponerad av 'Gröne Jägaren'.
Det här verkar inte direkt bli sämre! Kul att följa dina välformulerade och väldokumenterade uppdateringar. Så skriv ofta! Lycka till! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Hahaha det är klart det ska bli en snabb bil men jag rör mig i hobbyligan, kan aldrig mäta mig med proffsen och dess förädlade monster av Stuttgart's finest! Skriv up mig på nr 78. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Nej nej nr 1 på dig typ och rubber _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Fåne........... Ändrade listan i ditt inlägg till det korrekta utförandet i PSC RAcing listan på Rejsa... haha /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
För sekunden jaa... framöver tvivlar jag på att du kommer köra runt på cykeldäck... _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | 1, 2, 3 ... 192, 193, 194 >> 149 besök idag (1140400 totalt) |