Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Import uk | 1, 2 >> 18 besök senaste veckan (39077 totalt) |
Jag har bestämt mig för att köpa en MGB gt i england. Men jag har stött på problem för att kunna köra hem måste jag ha en försäkring och de svenska bolagen försäkrar inte utlänska bilar och de engelska bolagen (som jag kontaktat) kan inte ge en tillfälig försäkring för utlänska medborgare är det någon som vet hur man gör???? Jag vill undvika släp då det blir skitdyrt.
En iriterad Michael Wänström _________________ Hans-Michael Wänström |
||||
Kolla vad en biltransport kostar. Men har verkligen bolagen ändrat sig, jag har för mig att en del svenska bolag kan teckna försäkring på chassinummer sedan ett par år tillbaka. _________________ Anders Hansson |
||||
Vi försäkrade alltid hos salus ansvar förut, så länge dom inte har slutat med det så har du lösningen där.
Inte särskilt dyrt heller. _________________ Douglas Richardson Mazda Rx-7 FD3S (såld) Nyinköpt Rx-7 Re amemiya Suzuki Swift GTI (brukis) |
||||
Flera försäkringsbolag försäkrar (även helförsäkring) på chassienummer. Detta användes senast i juli när jag var med en vän och hämtade en bil i UK.
Det hjälper såklart om du är trogen kund med försäkringarna samlade för att få denna möjlighet. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Hejsan,
kommer importera en bil ifrån UK, försäkringar kan jag lösa, men bilen är inte skattad i england och får därför inte köras (den är nybesiktigad). Hur löses detta? måste säljaren skatta innan, eller kan jag köra den ut ur landet trot att den inte är skattad? |
||||
Om nån får klarhet i hur det är med skatten i UK vid körning för export så vore det bra att veta (hur mycket man tänjer på reglerna). |
||||
Nu löser det sig nog genom att dra den oskattade bilen på towbar till hamnen (bra säljare hjälper till, och självklart ska bilen provköras innan köp ändå). Böterna är "Up to 5000£" som jag förstått det. Inget jag är sugen på iaf... Men frågan är fortfarande intressant. Som svensk kan man ha en väldig fördel att köpa en bil oskattad i england, eftersom den blir billigare. |
||||
Inte säkert. Det är nästan bara svenska polisen som är mjäkig mot utlänningar. Men ett par svenska skyltar kan väl funka till gränsen. Att de gäller en röd och rostig Volvo 945 behöver inte de engelska snutarna veta? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Gäller att man inte råkar ut för något oplanerat i så fall? Man kan ju tex krocka eller ställa till det på något annat vis, mer eller mindre avsiktligt. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
||||
Ändring i planerna, säljaren fixar skatt på bilen för 6 månader, kör bilen till hamnen i Harwich, där tar han tax disc:en och han kan då skicka tillbaka den och få 5 månader tillbaka. För att skatta en bil i england så måste denna vara försäkrad. Det går att ta ut endagsförsäkring. Kostnaden för mig kommer för allt detta bli under £100.
Detta funkar om säljaren kan följa med till landsgränsen. Säljaren sa att om man kör bil utan skatt i england har polisen rätt att beslagta bilen och förstöra den. Låter inte så kul. |
||||
|
||||
Dags att importera en bil till snart!
Frågan som uppkommit nu är hur hanterar man större summor pengar? (tidigare har jag inhandlat så pass billiga bilar så kontanter har inte vart ett problem.) |
||||
Enl den bilhandlare jag handlade av senast, så är det ok att bruka bilen upp till 14dgr tills inbetalningskortet på skatten har kommit.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Hej.
Vet inte vart denna fråga ska ligga på rejsa, så jag postar den här Jag har hämtat hem en bil från England och fick inte rätt papper med mej (registreringsbevis)från england. Tog kontakt med DVLA och blev ombed att ansöka om ett v561 certificate då det skulle lösa alla bekymmer. När sedan peppert är hos transportstyrelsen så är det inte giltigt i sverige längre!! Någon som sitter i samma sitts? isf sänd över ett pm eller skriv här. Mvh/å _________________ tommy åkesson |
||||
Hej Tommy,
V5C är det du borde fått med bilen när du köpte den (minus en liten del (export) som skickas in av föregående ägare): https://www.gov.uk/vehicle-registrat Detta papper räcker för ursprungskollen (jag har precis fått min koll godkänd). |
||||
Hej Tobias.
Det finns ett certificate v561 som tidigare varit fullt gokänt som registrerings underlag för ansökan om ursprungskontroll hos transportstyrelsen när det blivit fel vid köp av bil i England. Certificatet talar om all nödvändig information om fordonet och det är DVLA som utfärdar det. Det talas om registeringbevis i orginal för att man ska vara säker på att bilen inte är stulen mm. V5c logboken kan ju legat i bilen när den blev stulen medan v561 certificate är precis utskivet från DVLA . Jag kan bara inte förstå att man blir nekad då det inte är tredje part som utfärdat v561 certificate utan samma myndighet som utfärdar v5c. Har talat med DVLA och de hävdar att v561 certificate är fullt gokänt som underlag vid import. Känner på mej att vi är många som sitter i skiten då DVLA hänvisar till v561 än idag fast det inte funkat i sverige på ett tag nu. Till er som inte har v5c (registreringsbevis i orginal) ansök inte efter ett v561 som DVLA hänvisar till då det inte går att få utfärdat ett v5c efter det att de sänt er ett v561 certificate. Mvh/å _________________ tommy åkesson |
||||
Sparade trådar/FAQ Import uk | 1, 2 >> 18 besök senaste veckan (39077 totalt) |