Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Coilover....höjdjustering...sitter fast...
2787 besök totalt
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Halloj grabbar!

Mina fjäderben (Leda) har bestämt sig för att INTE tillåta montering av mina fina ställbara topplagringar (vilka kräver en smula sänkning av fjädersätet för att bibehålla nuvarande höjd).

Det är 2 muttrar i aluminium som verkligen sitter som berget på dämparhuset, har tillämpat hammare och mejsel, rörtång modell XXXXXXL, och massor med verkstadens special-deblock-oil - utan lycka.

Några goa' ideer?

Värme känns spontant inte helt rätt på en dämpare (vanliga oljedämpare)?

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



har du provat att knacka på dom... inte våldföra med slägga men några bestämda slag runt om....




(funkar de inte med våld har man som regel för liten hammare)

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



SecretAgentMan skrev:
Halloj grabbar!

Mina fjäderben (Leda) har bestämt sig för att INTE tillåta montering av mina fina ställbara topplagringar (vilka kräver en smula sänkning av fjädersätet för att bibehålla nuvarande höjd).

Det är 2 muttrar i aluminium som verkligen sitter som berget på dämparhuset, har tillämpat hammare och mejsel, rörtång modell XXXXXXL, och massor med verkstadens special-deblock-oil - utan lycka.

Några goa' ideer?

Värme känns spontant inte helt rätt på en dämpare (vanliga oljedämpare)?

/J


Såga/slipa i stort sett igenom fjädersätet och knacka den sedan i 2 delar. Eventuellt gör du 2 jack i den på varsin sida.

Köper sedan nya säten, kostar väl en hundring eller två. Billigare än att orsaka skada på gängorna.

_________________
Roland Johansson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Ett höftskott från min sida, Bosse bildoktorn pratade om att man skulle ha rödsprit när man skulle smörja aluminium, du kan ju alltid testa...

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



SecretAgentMan skrev:


Det är 2 muttrar i aluminium som verkligen sitter som berget på dämparhuset, har tillämpat hammare och mejsel, rörtång modell XXXXXXL, och massor med verkstadens special-deblock-oil - utan lycka.

Några goa' ideer?



Dum fråga: går de inte att spräcka?

EDIT: Förutsatt att de inte har en VÄLDIGT exotisk och svårhittat gänga.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Skruva banåkabil
Coilover....höjdjustering...sitter fast...
2787 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande