Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Förberedelse för Bankörning
<<   1, 2
9640 besök totalt
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Hur länge oljan klarar sig täcks väl in av API och ACEA klassningen?

BMW har ju longlife oljor som är 0w40. Så just faktumet stort spann i SAE klassning kan ju inte vara hemligheten.
och TWS 10w-60 är/var rekomendationen för Z8/M5.

Det var problem brett område tidigare dock.

om du kollar i länken som postades tidigare så ser du att alla race oljor har hög högtemperatur viskositet. Att de sedan har lite högre kallviscositet är väl mest pga kostnads skäl. Och det spelar ingen roll då en race bil mjukas upp lungt och försiktigt och aldrig belastas kall.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Thorbjörn har rätt.
Men vad jag förstår är det ingen racebil som ska få denna olja? Detär väl en gatbil med förkärlek för bankörning? Då kan det vara bra att välja en olja som smöjer gott redan vid uppstart av maskinen?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Macke
Växjö
Här sen Dec 2003
Inlägg: 68


Trådstartare
Bilen kommer användas mest till vardags men vill kunna köra på bana utan att vara allt för orolig för oljan.

Vad står dom olika klassningarna för då?

I instruktionsboken står följande med:
API:SJ eller SH "ENERGY CONSERVING II"
eller CCMC: G4 eller G5
eller ACEA: A1, A2 eller A3
eller med "det nya" API märket på behållaren.

Vilken olja är "bäst" av SJ och SH märkta oljor?

_________________
Markus Axelsson
Eat My Shorts
www.impreza.mysig.nu
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Motuls 300V Competition 15-50 är det enda jag häller i Silverpilen (en 00:ans Impreza GT), vintertid kör jag med samma olja men i 10/40.
Tunnare kallviskositet än 10 är inget att rekommendera i Imprezaboxern.

...och man kör inte hårt med Imprezan innan den är varm.

Bromsolja - det som redan föreslagits fungerar bra, själv är jag ruggigt nöjd med Castrols SRF.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Macke skrev:
Bilen kommer användas mest till vardags men vill kunna köra på bana utan att vara allt för orolig för oljan.

Vad står dom olika klassningarna för då?

I instruktionsboken står följande med:
API:SJ eller SH "ENERGY CONSERVING II"
eller CCMC: G4 eller G5
eller ACEA: A1, A2 eller A3
eller med "det nya" API märket på behållaren.

Vilken olja är "bäst" av SJ och SH märkta oljor?


API bör vara SJ klassad, inte lägre, som SH/SP.
Viktigare än API är ACEA som bör vara A3 klassad.

om du orkar med att söka på ett annat märkesforum än ditt egna så kan jag rekommendera http://www.autopower.se Jag vågar påstå att sveriges främsta oljekännare inom amatörklassen figurerar där. Sök på ett ord som "olja AND syntet". Läsningen blir flera timmar lång om man så vill. Dock så får du snart klart för dig vad som gäller.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



...eller så kikar man vad andra gjort, och vad som fungerat på märkesklubbens forum.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



MatroxMGA skrev:
Var köper man Castrol SRF vätska till bästa pris och hur mkt behöver man? Räcker en liter?


Jag köpte hos Mekonomen (till extrapris ) Det blev kvar några dl (av 1 liter).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Hur är det blandbarheten på Castrol SRF? Jag har för mig att den inte får blandas med andra bromsvätskor vilket gör det hela lite besvärligare i mina ögon, framför allt på bruksbilen.

Sen tycker jag att det känns som att man får betalar ganska mycket för en lite bättre bromsvätska (jag har inte provat den, kanske är mycket bättre)......

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Mitt bromssystem rymmer 1 liter, räcker det då att köpa 1 liter Castrol SRF eller måste man köpa 2 liter för ca 1000kr??

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Tittar man på Motul RBF600 så är den inte mycket sämre och kostar en bråkdel.
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230&highlight=bromsv%E4tsk . . . .

Jag ska byta till Motul RBF600 från std bromsvätska som jag dessutom inte har haft problem med.

Har haft en diskution men en polare som åker i skogen med en saab V4 med std bromsar, han åker Motul RBF600.
Std bromsarna är ski... kul 1st broms 150-50km/h går bra, andra gången börjar det bli spännade.
3e gången huaaaaaaaaaa. Sen vill man inte vara med längre Då detta sker i snabbföljd.
(får inte åka med andra bromsar än std i skogen pga reglementet)

Så varför stjuta över målet helt i onödan????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



MatroxMGA skrev:
Mitt bromssystem rymmer 1 liter, räcker det då att köpa 1 liter


Nej, det räcker inte. Det går åt en del extra om ska vara säker på att få ur befintlig vätska + luftning.
Då låter det som om Motul RBF600 är en mer ekonomisk lösning som dessutom fungerar bra enligt många här.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Skruva banåkabil
Förberedelse för Bankörning
<<   1, 2
9640 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande