| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
|
71 besök idag (1028020 totalt) |
|
Fint med mycket godis
Tänk bara på att skillnaden bildkvalitet är rätt stor mellan gopro hero och hero 2, om du ska klippa filmerna osv senare, kanske värt att byta upp den första. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
|
Re:
Japp det är sant, har testat dem lite mot varandra här. Det är ju lite skillnad, men jag tror att den gamla kameran duger gott som bakåtkamera eller att sitta på nån skärm HD2 kameran kommer sitta som huvudkamera framåt, såvida jag inte vill göra nån ball slowmo grej med det där 120fps läget, fast det är i lägre upplösning.
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
Re:
Min var också svart men efter en kvällskörning på Anderstorp så var den vit Eloxeringen hade brunnit upp _________________ --VVTS-- |
||||
|
Ja det är och har varit mycket annat det sista + att jag tröttnade lite då jag upptäckt att det inte fanns nån mappningstid för än flera månader senare. Sen har jag väntat på delar.
Har också mekat bruksbilar och jobbat mycket. Sen ska vi bygga hus och håller på med planer kring det. Bytt 3 hjullager på frugans golf vid olika tillfällen, ska byta avgassystem i morgon. Har bytt ett hjullager och sen bromsar runt om + alla gasfjädrar i bakluckan på 540in. Sen håller jag på att bygga om en front åt en jobbarkompis som jag lovat... Blir inte mycket tid över till E30n då Men nu räknar jag med att bli av med alla tråkjobb på bruksbilarna snart, så då kan man sätta tänderna i E30n igen. Ska i lugn och ro installera motorstyrningen och göra klart downpipen. Tar det hela sommarn får det göra det. Bara det blir bra!
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
Kontrollansvarig? Vad är det?
Kan du inte komma å besiktiga huset och garaget, det är väl helt ok med 100m2 garage?
Det är fullentrepenad, så jag ska inte behöva göra nått förutom att välja vilken färg, vilka handtag, vilken diskbänk osv osv
|
||||
|
Re:
Tror du valt fel kommun Nisse - jag hittade en sjysst tomt i Kungälv, drygt 1300 m2 med tillåten byggyta 255 m2 varav max 80 m2 garage!
Men nä, vi skall inte flytta. (Får se till att bygga ett garage på hemmaplan istället.) Ursäkta urspårningen...
Blir det 335:an till Kinnekulle och heja på garagekompisarna nästa vecka?
///M - nu också med Z... _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
|
Hehe, ja nu får jag nog dra ur tummen å ställa på den röde
Perfekt premiärtur nästa vecka (om det inte regnar som förra träffen för då tappar jag sugen)
Hade det inte legat fel för oss så hade det varit fint Martin ! Vår tomt på bara 726m2 får man bygga 190m2 på (150 boyta + 40 garage/uthus). Men grejen är att man får utnyttja alla 190m2 för garage, om man skulle vilja göra en bottenvåning med bara garage Tyvärr har man väl inte råd till det.
Det kommunen bråkar om nu, är om garagedelen (de 40m2) får sitta ihop med huset eller inte, och hur långt ifrån tomtgränsen det ska vara då, 1,5m eller 4,5m...!? Är ju rätt stor skillnad om man få 3m mindre garagebredd eller inte Dom hade sagt från början att man fick ha allt ihopbyggt, men nu verkar det vara mer diffust vad de tycker.
Bråkar de förjävla mycket så bygger vi tre våningar = källare på 85-90m2 (garage ) , sen två bovångningar på tillsammans 170-180m2.
Men det blir säkert för dyyyyyyyrt _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
Fortsätter på OT-snacket...
En kvalitetsansvarig behöver även om du köper totalentreprenad av husleverantören. En kvalitetsansvarig är en byggtekniskt kunnig person som för din räkning säkerställer att byggföretaget bygger enligt konstens alla regler och inte fuskar. Därför är det en stor fördel om han eller hon bor i närheten av bygget så de så ofta som möjligt svänger förbi och kollar. En oberoende part som granskar helt enkelt. http://www.boverket.se/Bygga--forval
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 BMW 550i Touring E61 Haase DD2 kart NS: 45 varv |
||||
|
Re:
Jag och Sommar åker gärna med då. Skulle det regna får vi ta min V70. //Alex _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + EV6 Sodi DD2 |
||||
|
Uppdatering med ett par bilder *host*
Efter en längre tids stillestånd, smygstartade jag med montering av fuelrail och de nya Bosch EV14 spridarna
Monterade nya wastegaten, och insåg då att jag måste flytta wg-röret en bit till...
För här såg det lite väl tight ut..
Har redan haft loss grenröret en gång för att flytta ut röret, men då hade jag bara gamla wastegatenen att mäta med.
Svetsade på ytterligare en liten stump, som både förlänger och vinklar ut röret
Svetsen blev mycket trevligare nu, då jag bytt till ren Argon-skyddsgas
På med grejerna och se hur det blir med returnerande röret efter wastegaten
Gjorde jobbet med att skära ut "notcha" röret lite enklare, genom att bygga en pappmodell först
Klipp-klipp så sen passa!
Klippte av pappröret och drog ner det över röret för att kunna märka ut var jag ska såga
Efter en stunds jobb med vinkelslipen
Fits "like a glove" som Ace Ventura sa
Märkt ut var det ska kapas ur i downpipen
Här gick det inte att få till allt med vinkelslipen, så jag körde det sista med roterande fil. Gjorde här medvetet hålet några millimeter för litet, för att det skulle bli lättare att svetsa ihop sen utan att det bränner hål
Märkte att det helt klart lönat sig att vara noggrann. Gick att svetsa ihop rören väldigt enkelt
Slipade ur det för lilla hålet till rätt dimension när svetsningen var klar
Monterade tillbaka allt. Resultatet blev nu ca 25mm mellan fjädertorn och wastegaten, istället för de ca 8mm det var före modifieringen av grenröret
Trodde jag var klar, men kom på att jag missat få dit hålet för lambdasonden...
Sågade loss den rostfria lambdamuttern jag tillverkat till den gamla downpipen
Så där!
Lindar på avgasbandage på bara de delar som kommer nära kaross och tändkablar
Man önskar servicevänlighet, och jag hade turen att fortfarande kunna tråckla ner röret utan att lossa på grenrör eller annat
Hade läckage i packboxen där växelföraren går in. Man såg tex i Ulrich film från Falkenberg förra året hur det rök till under bilen när jag växlade
Fick ut den gamla packboxen utan att behöva ta ner hela lådan
På med oljetermostathuset. Har loss det när jag skruvar bort grenröret, blir så mycket enklare då
Dit med nytt oljefilter
Några bilder är tagna med GoPro kamera. Håller på att fota inför en time laps film under tiden jag gjort dessa jobb. Tyckte det kunde vara kul. Vi får väl se.
Det tog 2 timmar att uppdatera tråden, så nu måste jag rusa iväg till garaget och fortsätta meka
|
||||
|
|
||||
|
Gillar att läsa o se vad du presterar i verkstan med trevliga lösningar, fina tillverkade detaljer o snygga svetsar är något som alltid följer med detta bygge
Vore kul o få se bilen i verkligheten nån gång framöver!
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 120i E87 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 Touring BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
|
71 besök idag (1028020 totalt) |