Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota mr2 -90
1 besök senaste veckan (3744 totalt)
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235


Trådstartare
Hej
Som ny medlem på rejsa.nu tänkte jag att jag skulle presentera mig själv och bilen.
Jag är född 76, stadigt förhållande och bor i malmö (övrig info är ointresant )

Bilen är en Toyota mr2 gti av 90 års modell.
Köpte den för ca 30000 kr i tyskland, med en mätarställning på 26000mil (UTAN servicebok)
Tanken har hela tiden varit att turbokonvertera bilen.
Förra sommaren köptes en komplett bakvagn av en vänn till mig som köpt nyare motor (240hk)
Lagom till hösten började jag handla delar, ett komplett renoveringskit bestående av:
je-kolvar
total seal ringar
TRD 1.6mm trelagers stålpackning
rostfria ventiler (standard storlek)
pinnbultar till toppen (arp) samt vevstaksbultar
HKS kammar och ställbara kamdrev (är inte märkesbög, dessa var faktiskt de billigaste jag hittat)
Sedan medföljde alla packningar, packboxar till motorn. Vattenpump, kamrem, spännrullar etc
en RPS 6 pucks sinterlamel (½metall, ½ organiskt matreal)

Motorarbetet utfördes av en känd motorrenoveringsfirma i malmö.
Blocket är borrat, honat och planat
Toppen är totalrenoverad

Turbon som ska sätta snurr på bygget (ja.. jag vet. skittråkigt skämt....) är en garett gt28rs. En jätteliten turbo kapabel att leverera ca 350hk. Dock ville jag inte ha en bautaturbo för att sätta stripp-tider med, och som laggar nått fruktansvärt vid gat/bankörning. Denna turbo har fullt laddtryck vid 2500rpm, och hänger med bra över hela registret.

Soppa/tändningsstyrning styrs av ett fristående system. Inget av det gamla styrsystemet kommer att finnas kvar. Större spridare, soppapump, bränsleledningar.

Intercooler kommer att bli en hemmabygd vätskekyld variant. Detta pga den begränsade tillgången av kalluft (bilen är en mittmotorbil) dock är IC inte ens på planeringsstadiet för tillfället.

Chassiet består idag av gula koni, standard bromsar/krängningshämmare/bussningar.
Inför framtiden ska fjäderbenen byggas om till coilovers (då jag vill kunna justera tyngdpunkten på bilen)
Lite vassare bromsar önskas, dock ej för stora då jag vill kunna ha små (=15" el 16") på bilen (ofjädrad vikt)

Jag har köpt kjolpaket till den, mest för att jag fick det billigt.

Har en massa bilder, men vet inte hur man lägger upp dem.

Det var det om mig och min bil. Det blev en del text










_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Henrik skrev:
Har en massa bilder, men vet inte hur man lägger upp dem.

Klicka på "Ladda upp bilder" uppe till höger (precis under "Länkar") och följ anvisningarna så ska det nog gå bra.

Kul projekt förresten ska bli intressant att följa! thumbs up
Citera
Leibel
lidköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 36



Citat:
Har en massa bilder, men vet inte hur man lägger upp dem.


har ju "mitt" konto på zsh.net ochså!

_________________
MVH
Stellan Leibel
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



HenrikSW20 skrev:






En riktig motornörd! Sängen full med motordelar

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235


Trådstartare
borg:
Det var gästsängen

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota mr2 -90
1 besök senaste veckan (3744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande