Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Våra Klasser
2 besök senaste veckan (14583 totalt)
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432


Trådstartare
Lite kort information om våra klasser som körs under ett 4h långlopp.

I skrivande stund så består Serien av fyra hundkoje-klasser och två standard-klasser.

BMC Standard 1000
"small-bore" motorer med ursprunglig cylindervolym 848, 998 och 1098
med max slaglängd 83,8 mm

BMC Standard 1275
"big bore" motorer med ursprunglig cylindervolym 970, 997, 1071 eller 1275cc
med max slaglängd 81,3 mm.

BMC Sport
- fri motor av BMC A eller A+
- fri slaglängd.
- Kit cars och bilar med överladdad motor

BMC Modified
- motor och drivlina av valfritt fabrikat på maximalt 1600 cc(1,6 liter slagvolym)
- Övrigt enligt reglemente för Sport-klassen

HT1
- Täckta bilar med fri drivlina. (EJ 4wd,diesel eller överladdning)
- Bilar 13 år och äldre, som i Sverige varit typgodkända för allmän trafik.
- Max 100 liter bränsle per race.
- Endast mönstrade däck av standardtyp DOT eller E märkta godkända för gatbruk med största tillåtna
dimension 205 x 16 med fri profil är godkända
dvs så kallade R-däck tillåtna så länge de är DOT eller E märkta.

HT2
- Täckta bilar med fri drivlina. (EJ 4wd,diesel eller överladdning)
- Bilar 13 år och äldre, som i Sverige varit typgodkända för allmän trafik.
- Max 80 liter bränsle per race.
- Endast mönstrade däck av standardtyp DOT eller E märkta godkända för gatbruk märkta med minsta
Treadwear 200 fabrikat fritt med största tillåtna dimension 195 x 15 med min profil 50 är godkända.

Säsongen 2011 startades även en Sprint-klass.

SPRINT
-Tävlingarna körs som 2 x 30-minuters tävlingsheat. Ett heat före 4-timmars och ett heat efter.
-Bilar från klasserna BMC Standard, Sport och HT2 tillåtna.

Hoppas att även oinvigda förstår lite bättre nu!

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432


Trådstartare
Bildexempel:

BMC Standard:





BMC Sport:





BMC Modified:





HT1:





HT2:



_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



80 eller 100 liter / race.

Då skulle det vara bra att veta hur långa loppen är...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattepat
Saxtorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 224



ButterflyRacing skrev:
80 eller 100 liter / race.

Då skulle det vara bra att veta hur långa loppen är...


Givetvis. Vi kör 4h race

_________________
Mattias olefeldt
Team Blyfot
Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mattepat skrev:
ButterflyRacing skrev:
80 eller 100 liter / race.

Då skulle det vara bra att veta hur långa loppen är...


Givetvis. Vi kör 4h race


Klassar en BMW e30 med 2.5 24v samt säkerhetstant in ?

1160kg tom-vikt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Hur många depåstopp måste man göra ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Den kan du klassa in i antingen HT 1 eller HT2

HT2
Endast mönstrade däck av standardtyp DOT eller E märkta godkända för gatbruk märkta med minsta
Treadwear 200 fabrikat fritt med största tillåtna dimension 195 x 15 med min profil 50 är godkända.
Det är upp till team att bevisa däckmärkning överensstämmer med kraven ovan för besiktningspersonal.
och 80 liter bränsle

HT1
Endast mönstrade däck av standardtyp DOT eller E märkta godkända för gatbruk med största tillåtna
dimension 205 x 16 med fri profil är godkända
dvs så kallade R-däck tillåtna så länge de är DOT eller E märkta.
Det är upp till team att bevisa däckmärkning överensstämmer med kraven ovan för besiktningspersonal
och 100liter bränsle

3 obligatoriska om jag minns rätt

Här kan du hitta mer om reglementet

http://www.bmcmotorsport.com/reglementen_filer/tekn_regl_ht_2010.pdf

http://www.bmcmotorsport.com/reglementen_filer/tavl_regl_HT1%20&%2 . . . .
Citera
Mattepat
Saxtorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 224



ButterflyRacing skrev:
Mattepat skrev:
ButterflyRacing skrev:
80 eller 100 liter / race.

Då skulle det vara bra att veta hur långa loppen är...


Givetvis. Vi kör 4h race


Klassar en BMW e30 med 2.5 24v samt säkerhetstant in ?

1160kg tom-vikt.


Troligt är att den hade klarat sig på 80 liter. Den vita e30:an ovanför är nog specad liknande vill jag minnas

_________________
Mattias olefeldt
Team Blyfot
Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



ButterflyRacing skrev:
Mattepat skrev:
ButterflyRacing skrev:
80 eller 100 liter / race.

Då skulle det vara bra att veta hur långa loppen är...


Givetvis. Vi kör 4h race


Klassar en BMW e30 med 2.5 24v samt säkerhetstant in ?

1160kg tom-vikt.


hur ser en säkerhetstant ut? en dam med en ugnsplåt med bullar och reflexväst?

säkerhetstank ska nog inte vara några problem, däremot så är det skrivit i reglementet att man ska tanka med jeep-dunkar, vilket kanske kan vara svårt om man har snabbtanknings-anslutningar. men det går säkert att få ett undantag om man vill prova på serien, prata med ordförande i BMC i så fall, kontaktuppgifter hittar du på bmcmotorsport.com

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Tokmeken skrev:

hur ser en säkerhetstant ut? en dam med en ugnsplåt med bullar och reflexväst?

säkerhetstank ska nog inte vara några problem, däremot så är det skrivit i reglementet att man ska tanka med jeep-dunkar, vilket kanske kan vara svårt om man har snabbtanknings-anslutningar. men det går säkert att få ett undantag om man vill prova på serien, prata med ordförande i BMC i så fall, kontaktuppgifter hittar du på bmcmotorsport.com


Jag får väl lämna tanten hemma då...

Bilen är en 5-papp bil och vi tankar också från dunk.



Det skulle vara kul att gäst-spela på Karlskoga.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattepat
Saxtorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 224



Ni är högst välkomna

_________________
Mattias olefeldt
Team Blyfot
Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Räknas en miata med hardtop som täckt?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Ja i dags läget så gör den de

Vi har redan en miata med hardtop som går i serien, så ni är välkommna
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



är det inte så att hardtopen måste vara av metall? har för mig det är något i reglementet som säger att det ska vara plåt/alu tak och inte glasfiber. detta är något som någon annan mer insatt får bekräfta eller dementera.

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



ButterflyRacing skrev:
Tokmeken skrev:

hur ser en säkerhetstant ut? en dam med en ugnsplåt med bullar och reflexväst?

säkerhetstank ska nog inte vara några problem, däremot så är det skrivit i reglementet att man ska tanka med jeep-dunkar, vilket kanske kan vara svårt om man har snabbtanknings-anslutningar. men det går säkert att få ett undantag om man vill prova på serien, prata med ordförande i BMC i så fall, kontaktuppgifter hittar du på bmcmotorsport.com


Jag får väl lämna tanten hemma då...

Bilen är en 5-papp bil och vi tankar också från dunk.



Det skulle vara kul att gäst-spela på Karlskoga.


Gjorde ni något gästspel?

Vi kanske skulle kunna tänka oss att släpa dit vår bil i år.

_________________
Ola Lennström
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ola L skrev:
Gjorde ni något gästspel?

Vi kanske skulle kunna tänka oss att släpa dit vår bil i år.


Nej...vi har inte kommit till än.
Kan man få dispans för 205-40-17 gatdäck vid några provrace ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gabriel
Forshaga
Här sen Feb 2005
Inlägg: 263



ButterflyRacing skrev:
Ola L skrev:
Gjorde ni något gästspel?

Vi kanske skulle kunna tänka oss att släpa dit vår bil i år.


Nej...vi har inte kommit till än.
Kan man få dispans för 205-40-17 gatdäck vid några provrace ?


Tror att vi klassar in i ht1, om det inte är någon som misstycker.
Ca 100 mer i treadwear kontra 1" borde bli bra tycker jag
Vilket gör att vi kan använda 100L bränsle oxå thumbs up

_________________
Gabriel Roos
ButterflyRacing

Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ButterflyRacing skrev:
Ola L skrev:
Gjorde ni något gästspel?

Vi kanske skulle kunna tänka oss att släpa dit vår bil i år.


Nej...vi har inte kommit till än.
Kan man få dispans för 205-40-17 gatdäck vid några provrace ?


Nu såg jag att bilar som inte riktigt passar in, kan vara med utan tävlan.
Då satsar vi på att köra Karlskogatävlingen..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Våra Klasser
2 besök senaste veckan (14583 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande