| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
|
54 besök senaste veckan (248081 totalt) |
|
0.4 bar nu så va den lite mer lätthanterlig
blev en hel del lera att tvätta bort bara och JA ljudämparna ska plockas bort , http://www.youtube.com/watch?v=b5_Vs _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Länken fungerar inte.. |
||||
|
Re:
http://www.youtube.com/watch?v=b5_VsmR69z0&list=UU-45oiE4lxf8GcuPKOWYTxQ&index=1&feature=plcp _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
såg ju inte så jätte bra ut. Vad var det så brann och hur gick det med bilen vid avåkningen?
Verkar vara grymt tryck i maskin, doughnutsen var ju på tomgång nästan
|
||||
|
jag bytte TPS givaren det sista jag gjorde innan vi testkörde,
och hade inte ork att justera in nya värden för overrunfuelcut, så när man går på med kraftig motorbroms skickar den ut en del sås i grenrören, , och sen när jag gav på igen för en stillastående start fanns det en del sås kvar i ljudämpare/avgasrör
fränt som fan, men det ska såklart inte vara så efter mappningen är klar
det gick bra vid avåkningen, bara en jävla massa lera att tvättta bort (fördelen med att testköra på flygfält är att det bara finns gräs på sidorna, inga armcoräcken lärde mej att aldrig mer kommer köra på blött underlag med formelbil
ja det finns gott om vrdomoment även vid så lågt som 0.4 bar som jag körde på igår vid testköning (på sekvenserna med torrt underlag ) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Haha okej, visst flames är coolt men det där var väl ändå lite over the top
|
||||
|
Hej
Fortfarende cool bil. Vær aktsom med doughnuts... Differer-hjulene (de små hjul) i diffen belastes väldigt hårdt, och du er redan nær/over NM grænsen for lådan. Du risikerer en väldig dyr reperation, når diffen crasher..... _________________ Mvh Claus Moller www.cm-motorsport.dk RS Tävlingsbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62964 Saloon Car: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1356123 |
||||
|
forsatt strul med startmotorn.
lederna jag använde mej av glappade till sej, viklet ledde till att starmotordrevet inte har gått in hela vägen i kransen, så käkat upp hörnen både på startmorodrevet och svänghjulet. så nu måste jag på nått vis lösa en ny startkrans. det lutar åt att vattenskära bort gamla kuggarna, sen vattenskära en ny krans man pressar dit och svetsar fast , så antingen kör jag en krans i hardox elr dyl, alt nått härdbart material å sen skicka iväg det för härdning, vet inte om det är ett måste eller om hardox är tillräckligt hårt som det är?? Så måste jag ha tag på en till bmw m30 startmotor att knycka startmotordrevet från., har dessutom beställt ledknutar igen nu, denna gången blev det "maskinleder" med härdade sprintar och nållagrat så dem ska förhoppninsvis klara belastningen.. under tiden nu närmsta veckorna lär jag även börja med karossen, pulvermålning av masssa motordetaljer osv. ny dekor och fix av lite lackskador på karossen. öppet hus mekonomen norrköping 28/4, testkörning på kinnekulle i sammband med NOGS den 1e maj., och även fått invite till gtboard den 5e maj, så just nu sitter jag "väntar på nya drev jag beställt till vxlådan med. måste ha lite mer fjong i den på raka om jag ska ha nån chans på GTboard... ohc mer laddtryck igen såklart så ny mappning måste hinnas med dessutom.- sen 3 dagar inbokade i slutet av maj på alastaro i finland... hmm.... blir en dyr sommar känns det som... ett 10 tal körningar till under juni-aug jag funderar över at köra på.. men får se hur mycket man orkar och framförallt har råd med... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
forsatt strul med startmotorn.
lederna jag använde mej av glappade till sej, viklet ledde till att starmotordrevet inte har gått in hela vägen i kransen, så käkat upp hörnen både på startmorodrevet och svänghjulet. så nu måste jag på nått vis lösa en ny startkrans. det lutar åt att vattenskära bort gamla kuggarna, sen vattenskära en ny krans man pressar dit och svetsar fast , så antingen kör jag en krans i hardox elr dyl, alt nått härdbart material å sen skicka iväg det för härdning, vet inte om det är ett måste eller om hardox är tillräckligt hårt som det är?? Så måste jag ha tag på en till bmw m30 startmotor att knycka startmotordrevet från., har dessutom beställt ledknutar igen nu, denna gången blev det "maskinleder" med härdade sprintar och nållagrat så dem ska förhoppninsvis klara belastningen.. under tiden nu närmsta veckorna lär jag även börja med karossen, pulvermålning av masssa motordetaljer osv. ny dekor och fix av lite lackskador på karossen. öppet hus mekonomen norrköping 28/4, testkörning på kinnekulle i sammband med NOGS den 1e maj., och även fått invite till gtboard den 5e maj, så just nu sitter jag "väntar på nya drev jag beställt till vxlådan med. måste ha lite mer fjong i den på raka om jag ska ha nån chans på GTboard... ohc mer laddtryck igen såklart så ny mappning måste hinnas med dessutom.- sen 3 dagar inbokade i slutet av maj på alastaro i finland... hmm.... blir en dyr sommar känns det som... ett 10 tal körningar till under juni-aug jag funderar över at köra på.. men får se hur mycket man orkar och framförallt har råd med... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
nåja, 10mm vattenskuret ur hardoxplåt
återstår att se om det håller. har fått hem nya nållagrade knutar i härdat stål, nya SKF nållager och nya glidbussningar med, sen hittat ett nytt startmotordrev , nu mäta jävligt noga så allt hamnar rätt , håller det inte den här gången ska jag gräva ner mej i en grop och inte koma ut förns säsong 2015
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
bilen ihop igen och nu verkar det funka riktigt bra, så så länge som inte knutar glappar till sej igen så borde det funka...
dags för finisch nu, typ ny dekor, osv. har bestämmt att inte åka tillbaka till AGs igen med denna seyupen, han har dels fullt upp i bänken närmaste tiden, och dessutom så är det spikat med turbobyte vartefter så kommer köra första trackdays med denna setup och mappar det sista själv via loggning. och fixxar en mer lättkörd vridmomentskurva med laddtryckstyrningen. under tiden sitter man å kollar denna filmen för trehundrafyrtioelfte gången senaste året http://www.youtube.com/watch?v=xbB1q är så sjukt imponerad att dem lyckades köra dessa maskiner , min är svårkörd ur mitt perspektiv, jag vågar inte ens tänka på hur svårkörda dessa var med turbolagg och usla styrsystem _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
|
||||
|
har lite strul med leveranser av nya dekaler.
har en skiss färdig på hur bilen ska bli , men han som ska hjälpa mej med å printa ut dekoren tycks inte riktigt få tiden att göra det. så om nån vänlig själ har prylarna sm behövs , och kan hjälpa mej att fixa det snabbt smidigt å skicka till mej (betalar givetvis) skulle jag vara evigt tacksam jag har bilder med mått osv så absolut inga avanccerade grejjor, är 7st dekaler det handlar om och bilder osv finns som sagt. skcika mej ett PM eller mail nikke40k@hotmail.com så kan jag maila tillbaka bilderna med mått osv. alt ring 0735 461153 _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
En stilla undring: Misstänker det är värt kolla igenom konceptet startmotor med en axel till motorn med lätt svänghjul i grunden. För framtiden i alla fall. Det är stora momentvariationer vid motorstart och snabbt växlande moment (inkl riktning) som kan dra igång oscillationer i de rätt låga varven det handlar om. Det kan ge mycket stora belastningar. Minns jag knäckte en enormt kraftig lastbilskardanaxel dimensionerad för en stark 12L motor en gång med en ynka liten Honda 1600cc motor. Där axeln satt kopplad stumt mellan motorn och en motorbroms...som just då gick som startmotor Axel och knutbrotten då skedde just i lågvarv vid uppstart. Begrep ingenting hur det kunde hända förrän vi gjorde en svängningsanalys.... Så enbart glappfrihet, ökad styrka och dimensionering är nog tyvärr inte den enda vägen. Men härlig bil!
_________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
|
nej jag vet att det inte är bra på något sätt tyvär.
men det lustiga är att setupen byggdes ju runt 1995 och som sagt jag tror den gått i stort sett problemfritt sedan dess, men nu tror jag som sagt jag fått till det så tills vidare får det helt enkelt funka så länge det går... man får nog använda starthjälp (läs polare som knuffar ) när man är ute på trackdays,
hastigheten i depån går omöjligt att få ner till den "gångfart" ändå med motorn i gång med tanke på utväxlingen i lådan så det går ändå åt att ha polare som hjälper till
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Mycket mer rejs också
Är du anmäld till konbanan i Eksjö nu? Hoppas få se bilen live
|
||||
Kanske vore nåt som alternativ att bygga in? Tryckluftstartmotor se länk http://www.marinepartseurope.com/sv/ Racigt som bara den och fräckt ha med en tryckluftstub istället för batteri....
Tryckluftsrotorn kanske "flexar" lite jfrt elstartmotor dessutom
_________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
|
54 besök senaste veckan (248081 totalt) |