Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2012-05-08 LJUNGBYHED FLYGFÄLT
3629 besök totalt
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
Det var en härligt brokig skara bilar som anlände till Ljungbyhed flygfält denna morgon. Målet var 30 stycken deltagare, tror att vi till sist blev 24!

Ett speciellt tack till Micke och Ola på MOM Events & Förarcoaching, som höll i trådarna och skötte dagen väldigt profesionellt

Lät som om det fanns intresse för en liknande trackday igen till höst! jag ställer gärna upp och fungerar som "nätet i spindeln" även denna gång!!! jag återkommer med intresseanmälan! kom gärna med feedback på vad som kan göras bättre, som att till exempel pröva att ställa UT grillen UTOMHUS innan vi tänder på!!! räddningstjänsten var visserligen inte jättearga och det skall dem inte vara med tanke på vad dem tog betalt för utryckningen

...fler bilder finns men är gigantiskt stora, får ladda upp fler allt efter som, tar en evighet! ladda gärna upp era egna bilder!

Tack än en gång, hoppas vi ses på banan snart igen!

Ola Paulsson




























































_________________
Ola
BMW
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Tack för en fin dag med trevligt sällskap. Det var ju tråkigt med brandlarmet men det var ju nästan vi som skulle ta betalt av dem, de verkade ju inte ha bråttom där ifrån.
Det var ju ett gäng med bilder man fastnade på, kul.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
tobbe ahlm
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 6



Kanon dag med kul sällskap o en rolig blandning av bilar

_________________
Torbjörn Ahlm

Boxster -97
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Jag kan ha blandat ihop, men visst var det förarutbildningsfokus denna dag? Eller var det mer som en mer vanlig trackday? Ursäkta min dåliga koll Men nyfiken på hur upplägget var med coachning o så under dagen om det var fokus på det? Är ju väldigt intressant att veta för nästa gång det är dags för "samma" träff. Passade coachningen mer för nybörjare? Avancerade? Eller hade man ypperlig koll och kunde anpassa till olika nivåer av förkunskaper? Många frågor

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Magnus Thomé skrev:
Jag kan ha blandat ihop, men visst var det förarutbildningsfokus denna dag? Eller var det mer som en mer vanlig trackday? Ursäkta min dåliga koll Men nyfiken på hur upplägget var med coachning o så under dagen om det var fokus på det? Är ju väldigt intressant att veta för nästa gång det är dags för "samma" träff. Passade coachningen mer för nybörjare? Avancerade? Eller hade man ypperlig koll och kunde anpassa till olika nivåer av förkunskaper? Många frågor


Tar mig friheten att svara. Dagen var upplagd som så att på förmiddagen var vi två grupper, hälften åkte slalombana en timme och andra gänget körde räserbanan och sen byte. Efter lunch så var det stora banan som gällde i grupper om 7-8 bilar och fri körning. Ola Nilsson hjälpte alla som ville med tips och coaching. Han hade både med och sammåkning för de som ville. De hade dessutom en väldigt bra teoretisk genomgång på morgonen som passade både de som var nybörjare i detta träsket och oss mer vana banmissbrukare .
Kan verkligen rekomendera detta då Micke och Ola vet vad de sysslar med.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Det här låter ju perfekt!

När får vi till liknande på mer nordliga breddgrader?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Jag vill också passa på och tacka för ett riktigt bra arrangemang. Det är kanske tveksamt att lägga en semesterdag och del pengar på att stressa familjebilen runt ett flygfält, men det kan jag rekommendera fler att göra. Likså var jag lite tveksam till merknostnaden för upplägget med instruktörer, men även det vill jag lovorda eftersom de lyckades anpassa nivån så att det passade alla.

Jag tog inga bilder med kameran, men väl med dataloggern. Det ni ser är min vita 159:a samt Kristian Ekstrands gåra 997 Carrera 2S (Kristiand som förtjänstfullt blev två i slalomen). Jag tycker att bilden väl illustrerar att max G-kraft i broms och sväng blir ungefär detsamma, men att kombinationen sväng+broms är en enorm skillnad. Vad man kan tillägga är att Kristian gick ut på raksträckan på tvåans växel och jag på trean, därav den stora skillnaden i acceleration. Sedan så ser man tydligt att Kristian fegade i den snabba vänstern

[/img]

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Andreas Möller skrev:
datalogg med bild

Vad för loggburk har du?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Innovate Motorsports DL-32

http://www.innovatemotorsports.com/products/dl_32.php

Den är egentligen ämnad för motorutveckling, så den har inte GPS och så, men kan kopplas till OBD, iPhone m.m.

Hur som helst så kan man få ut en del av värde vid körning runt en bana m.h.a. en del knappande i Excel..

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Lite film på ett varav. Loggat med Harrys.


_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Kennie skrev:
Lite film på ett varav. Loggat med Harrys.

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/xIK1rFOnFMw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


youtube embed: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=76426 thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Tack för tipset Magnus. Letade just efter den funktionen. thumbs up Nu e de fixat.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Jag kikade precis på banskissen som finns under "Banguider" här på forumet, men den stämde inte så väl. Hittade denna istället:

lång länk

Kan man knycka bilen och infoga den?

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Andreas Möller skrev:
Jag kikade precis på banskissen som finns under "Banguider" här på forumet, men den stämde inte så väl. Hittade denna istället:

lång länk

Kan man knycka bilen och infoga den?


Olika arrangörer kör väl lite olika layout antar jag. Eller så kör alla numera utan chikanerna och på mittbanan istället för som på skissen? Vet faktiskt inte säkert. Skissen som ligger här på Rejsa är den sträckning MGCC (numera MSCC) brukade köra sina KM deltävlingar.

https://rejsa.nu/bana_info.asp?ljungbyhed


_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Så här ser banan ut när vi kör på Ljungbyhed. En extremt lärorik bana, ...och rolig!

2012 har banan blivit rejält upprustad med curbs, fasta men vikbara koner vilket man ser rätt så bra på filmen.


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Eftersnack
2012-05-08 LJUNGBYHED FLYGFÄLT
3629 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande