Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B
1, 2, 3 ... 20, 21, 22   >>
12 besök senaste veckan (156301 totalt)
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Efter lång tids väntan och många undringar - jodå, den finns i verkligheten!



Här kommer en ny bild på hur bilen ser ut inför säsongen 2013!



Receptet hittills är:

Tag 1 st BMW Z3 med 2.8 l M52B28TU dubbelvanosmotor

Tillsätt:
1 st eftermarknads extraktorgrenrör
1 st 200 cells metallisk katalysator
Helix lätt och fint svänghjul med 184 mm sinterlamell - balanserat av JMB Optimering
Remhjulsset för neddrevning av generator & servopump
Motor- och växellådskuddar från Z3M

Ett envägs justerbart, kompr/retur, H&R clubsport chassi
Topplagringar fram som medger camber- & caster-justering från Millway

325 mm frambromsar från 330 E46
Stålomspunna slangar och RBF 660 vätska
PFC 08 belägg fram
PFC 06 belägg bak
Bromssköldar i glasfiber fram med kylluftsslangar från fronten.

En styck uppdaterad diffbroms, ~40%, med 3.64 utväxling, hopskruvad av Mobimech
Utrustad med Z3 M diffkåpa med kylflänsar

Invändigt har ett styck Sabelt GT3 stol och Sabelt moccaratt hittat på plats.
Även Sabelt 6-punkts bälte sitter på plats.

Halvbur med kryss och triangulering mellan huvudbåge och bakre stöttor.

Utvändigt helt original karossmässigt men från säsongen 2013 "Aero"-front.
Eftermarknadsfront från BMW till Z3M Roadster som går djupare ner och har perfekta runda hål för kylluftslangar till bromsarna fram.

9,0x17" Speedline WTCC fälgar skodda med Kumho Ecsta V70A, 235/40-17 K61-medium.

Att komma hit hade inte varit möjligt utan:
- Fredrik, "Figgz" - stort tack för skruvhjälp i garaget och lack av motorrum + huv & front
- David, som svetsade avgassystemet.
- Karl, med vars diagnosenhet vi kunde felsöka och släcka abs- och airbaglampan.
- Sven, som varit allmänt hjälpsam i garaget.
- Nisse, för lån av diverse grejor, svetshjälp mm.
- Mika, som ordnade plastsvetsning av fästen på originalfronten och lack av frontplåten.
- Tobbe & Ari på Ardato som ordnat stålomspunna bromsslangar och svarvat hylsor till topplagringarna.

Plus Bildemo i Uppsala och BMW Auto 7H i Uddevalla som levererat diverse grejor som var trasigt...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Jag skulle egentligen åka och handla mat men det blev en sån här istället...



För att sätta saker i lite prespektiv är detta den 26 oktober 2010...
Bilen är hur som helst en svensksåld -00:a som rullat 9400 mil, körd av en äldre dam söder om Göteborg.

Men va fasiken - Den är ju krockad!



"Lite" skum camber på vänsterhjulet:



Efter första kvällens övningar såg det ut så här:



Hmm, behövs nog lite professionell hjälp för att få rätsida på detta...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Efter ytterligare några kvällars jobb var motorn ur och bilen klar för vidare leverans till riktaren i Alingsås.
Vi är nu framme vid den 12 november 2010.



Konstigt nog är jag fortfarande glad...



Väl hos riktaren fastnade dock projektet på att Z3-jigsatsen till Celette-riktbänken var i Norge och det dröjde innan den dök upp (det fanns bara en jigsats avsedd för Z3 i Norden).

I mitten av januari 2011 trillade dock bitarna på plats, både bildligt och bokstavligt!

Skrotdrag gjort och renkapat för nytt ramben/fjädertorn:


Det går inte direkt att fuska - många punkter skall stämma!


Klart för svetsning - stämmer "hyffsat"! thumbs up


Ramben med innerskärm och fjäderbenstorn fixerat i jiggen.


Som nytt!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Lördagen den 23 januari 2011 kom bilen åter till garaget - ingen tid att vänta, Fredrik drar igång med lackering direkt!



Provisoriskt "lacktällt"


Grundfärg på:


Innan man skall sätta i motorn måste givetvis ett nytt fint svänghjul och koppling monteras!
Den 4 februari 2011 kom detta på plats.







Några dagar senare var så motorn åter på plats där den skall vara!


Lägg också märke till hur fint siverfärgat motorrummet är - till skillnad mot den trista primergrå nyans som är original.

Även ett eftermarknads extraktorgrenrör hittade på plats:


Den som har sett ett original M52B28TU grenrör förstår varför motorn känns lite seg på höga varv - trånga kanaler är bara förnamnet...

Fredrik passar på att kolla om det inte funkar att sätta dit frontplåt och en lampa - "snart" bil igen"


Vi är nu någon vecka in i februari 2011 och än ser säsongen 2011 ut att vara inom räckhåll.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Kommer snart

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Kommer snart

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Kommer snart

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Efter lite hektiskt jagande efter info och praktika prov med dioder och motstånd lyckades jag med hjälp av Karl och hans felkodsläsare klura ut hur man lyckas släcka airbaglampan (trots eftermarknadsratt och utlösta krutladdningar).
Stort tack till Karl som la en del av fredagskvällen i garaget - lördag fm var det bara att ta sig till Elfa.

Efter lite lödande och ankomsten av ytterligare en "rejsian" till garaget stog vi båda i kön till Bilprovningen, Tagene. Entusiastbilar som de är passade de bra på den dag som var speciellt avsedd för just sådana fordon (även om Fredriks besiktningsman hade vissa synpunkter...).



Och jodå - den gick igenom utan anmärkning!
Besiktningsmannen verkade tycka det var kul att köra en extrasväng för att få upp värmen i katen.
Så efter nästan exakt 1 1/2 år är bilen åter klar att köras med på allmän väg!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Sedär Martin! Kul kul!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Sedär Martin! Kul kul!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Grattis Martin! , det var på tiden att du kom ut ur gardero.. eller jag menar garaget!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kalas Martin

Snart Elise Kumho vs Bimmer Kumho - hur kan det gå thumbs up

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



ÄNTLIGEN!

Gott jobba Mr Gistell!

Ser fram emot lite kubbning på kullen nästa vecka och förhoppningsvis även helgen därpå!?

//U

_________________
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234



Sedärja! thumbs up

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Kolckrent! Mera Roadsport!

Få se nu.... Däck? Ah det blir ju inget bekymmer för dig! Supersoft hela tiden, nya däck varje rejs - klockers!!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SL
Karlskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 62



Jahaja, så det är det här du har smugit med på sistone, inte mycket M3 E30 har jag ju märkt på vissa forum men alright, märkesbunden är du ju...i varje fall nämast entusiasthjärtat
Hockeymärket är väl rätt iskallt för denna typ av verksamhet hoppas jag
Det här ser riktigt bra ut, hade själv satsat på samma blåvita modell för denna verksamhet

_________________
Sonny Långström
325i -89
635 CSi -86
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Bra jobbat Martin, kul o se en Z3 bli förädlad!

Har du tänkt tävla med den sen eller? ...minns tiden då herrn körde 02:a med M3 motor, skitkul


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Äntligen fick vi se den. Det blir nog bra det där och mycket kul hoppas jag du får på tävlingarna.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Kul att du kommit ut ur gardero... jag menar garaget med bilen nu
Vi får ta ett ryck ikväll så att den är helt klar för bankalaset nu bara

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Garderoben lämnad, nu håller jag mig mest till soffan...
(Huruvida det är den egna eller forumägarens kan man ju fundera över...)

Men det går i alla fall frammåt - hjulinställning avklarad!

Tidig morgon och morgonköerna in till Göteborg en måndagmorgon var ingen hit så det blev lite stressig. Till garaget för att återmontera originalstolen och lite annat plock innan bilen kördes till Tagene Hjulinställning visade sig bli en just in time historia. Men, men - en minut över åtta rullade jag in hos Tomas för att få koll på hjulvinklarna.



Ihopskruvningen av framvagnen i garaget visade sig ha resulterat i 4,2 grad neg camber på vänster fram och 4,3 grad på höger sida - inte så illa men kanske lite väl häftigt till att börja med (bilen kommer i alla fall nu initialt även att gå lite på gata). Men tack och lov att jag inte monterat på R-däcken fram direkt - nästan 18 mm toe in är väl inte direkt att rekommendera...



Efter lite skruvande av Tomas hamnade vi på följande värden på framaxeln:

Camber: vänster -3,7 __ höger -3,6
Caster:_ vänster 8,0 ___ höger 8,1
Toe: ___ vänster -0,04 __höger -0,05

Allt ovan i grader och obelastade värden. När jag sätter mig i blir camber vänster och höger precis under 3,6 grader neg camber på båda framhjulen och totalt 1 mm toe-out. (Totalt 0,1 grad motsvarar nästan exakt 1 mm.)

Eftersom bakaxeln inte har någon justermöjlighet (i alla fall inte ännu) var det bara att mäta in hur den står:

Camber: vänster -3,1 ___ höger -3,3
Toe: ___ vänster 0,2 ___ höger 0,1

Kanske lite mycket camber bak, i förhållande till fram, men nån stans skall man börja!
(Får väl bli vinterprojet att göra camber och toe justerbara även bak.)

Stort tack till Tomas på Tagene Hjulinställning som fixade en tid med kort varsel - kan varmt rekommndera Tomas som skruvar in hjulvinklarna på allt från gamla klenoder till racebilar!

En liten fundering ang. camber bak - jag har mätt in hjulvinklarna på tre M3E30 och nu en Z3 som ju har samma typ av bakaxel, alla har haft mer camber på höger än vänster hjul. Bara sammanträffande eller någon anledning till det?
Eftersom banorna går i högervarv hade jag hellre sett att det var tvärt om...

Ikväll blir det montering av PFC 08 fram, byte till RBF 660 vätska och skalstol i!
Imorgon onsdag skall bilen köras ut till TM Chiptuning på Tjörn för en vända på rullarna.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



UR_TT skrev:
ÄNTLIGEN!
Gott jobba Mr Gistell!


+1 thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B
1, 2, 3 ... 20, 21, 22   >>
12 besök senaste veckan (156301 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande