Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Homologerings fråga om nytt styrsystem till motorn | 9013 besök totalt |
som topic, behöver ett motorstyrsystem vara Homologerat för att få användas?
satt och sökte runt om detta men hittar inget, detta är ett nytt styrsystem som inte finns riktigt på marknaden än. så för att nå så många som möjligt ska försöka kolla upp detta så kanske rally åkare kan köra med det med. _________________ Fredrik Wiell |
||
Kanske i Grupp A/N men tror inte ens det där. Vilken klass går bilen i? _________________ Daniel Steiner |
||
jag har ingen bil som det ska sitta i, utan kollar upp om det måste godkännas på något sätta för att köra med.
är ju det nya svenska sprutet MaxxEcu det handlar om, han ville veta. Så man kan sälja till rallyåkare. Men då är det kablaget som måste kollas upp då. _________________ Fredrik Wiell |
||
Men då får man inte glömma RY-T 6.1 DEFINITIONER Olika tillåtna bilkategorier i Grupp H: 1. Tvåhjulsdrivna, Grupp 1, Grupp 2, överårig Grupp A eller av SBF nationellt ho-mologerad med max. 2 ventiler per cylinder, som modifierats enligt nedanstående tekniskt reglemente. 2. Tvåhjulsdrivna, överåriga Grupp A homologerade bilar med mer än två ventiler per cylinder: a) som modifierats enligt gällande Appendix J, Art 255, Grupp A-reglemente, eller b) som modifierats enligt nedanstående tekniskt reglemente, förutom motor i RY-T 6.5.1.1 - 6.5.1.20, som ska modifieras enligt gällande Appendix J, Art. 255: 5.1, Grupp A-reglementet. 3. Överåriga1 Grupp A bilar upp till 1600cc som homologeringsbesiktas till Grupp H tillåts använda den till bilen homologerade Grupp A-motorn inkl. topplock kombinerat med fritt på insugssigan och fritt på avgassidan utanför topplocket. 4. Överåriga Grupp A bilar över 1600cc upp till 2000cc som homologeringsbesiktas till Grupp H tillåts använda den till bilen homologerade Grupp A-motorn inkl. topplock kombinerat med fritt på insugssigan och fritt på avgassidan utanför topplocket. På dessa bi-lar ska en restriktor monteras mellan topplock och insugningsrör. Restriktorn ska vara en platta vars tjocklek får vara max 50 mm min 3 mm. Hålen ska vara cirkelrunda med en max diameter på 38 mm med en plan yta på min 3 mm i strömnings-riktningen. Denna platta ska vara monterad mellan topplocket och insugningsröret med möjlighet för plombering i topplocket eller insugningsröret. 5. Tvåhjulsdrivna nationellt homologerade bilar med 2 eller fler ventiler per cylinder och som modifierats enligt nedanstående tekniska reglemente förutom motor i RY-T 6.5.1.1 - 6.5.1.21 som ska modifieras enligt Appendix J, Art 255, Grupp A-reglementet, motorn ska ursprungligen vara Grupp A homologerad. Gammla grupp A bilar som klassas i grupp H skall använda grupp A handlingarna när det gäller motorn. Tex M3 e30 och 325 e36 som har ett homologerat kablage till motorn. men styrboxen är fri sålänge den sitter i orginal låda. Men som sagt håller du dig till 2 ventiler per cylinder är det fritt. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
Gasspedalen ska vara vajer inte elektrisk _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
Allmänt banåkaforum Homologerings fråga om nytt styrsystem till motorn | 9013 besök totalt |