Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Homologerings fråga om nytt styrsystem till motorn
9012 besök totalt
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 180


Trådstartare
som topic, behöver ett motorstyrsystem vara Homologerat för att få användas?
satt och sökte runt om detta men hittar inget, detta är ett nytt styrsystem som inte finns riktigt på marknaden än. så för att nå så många som möjligt ska försöka kolla upp detta så kanske rally åkare kan köra med det med.

_________________
Fredrik Wiell
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Wiell skrev:
som topic, behöver ett motorstyrsystem vara Homologerat för att få användas?
satt och sökte runt om detta men hittar inget, detta är ett nytt styrsystem som inte finns riktigt på marknaden än. så för att nå så många som möjligt ska försöka kolla upp detta så kanske rally åkare kan köra med det med.


Kanske i Grupp A/N men tror inte ens det där. Vilken klass går bilen i?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



själva datorn är fri. men i grp A och N är oftast kablaget homologerat.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 180


Trådstartare
jag har ingen bil som det ska sitta i, utan kollar upp om det måste godkännas på något sätta för att köra med.

är ju det nya svenska sprutet MaxxEcu det handlar om, han ville veta. Så man kan sälja till rallyåkare.

Men då är det kablaget som måste kollas upp då.

_________________
Fredrik Wiell
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Citat från Sbf:RY-T 6.5.1.8.2 Insprutningssystem
Fritt, men ska vara direktmekanisk påverkad.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



super7 skrev:
Citat från Sbf:RY-T 6.5.1.8.2 Insprutningssystem
Fritt, men ska vara direktmekanisk påverkad.


Men då får man inte glömma

RY-T 6.1 DEFINITIONER

Olika tillåtna bilkategorier i Grupp H:
1. Tvåhjulsdrivna, Grupp 1, Grupp 2, överårig Grupp A eller av SBF nationellt ho-mologerad med max. 2 ventiler per cylinder, som modifierats enligt nedanstående tekniskt reglemente.

2. Tvåhjulsdrivna, överåriga Grupp A homologerade bilar med mer än två ventiler per cylinder: a) som modifierats enligt gällande Appendix J, Art 255, Grupp A-reglemente, eller b) som modifierats enligt nedanstående tekniskt reglemente, förutom motor i RY-T 6.5.1.1 - 6.5.1.20, som ska modifieras enligt gällande Appendix J, Art. 255: 5.1, Grupp A-reglementet.

3. Överåriga1 Grupp A bilar upp till 1600cc som homologeringsbesiktas till Grupp H tillåts använda den till bilen homologerade Grupp A-motorn inkl. topplock kombinerat med fritt på insugssigan och fritt på avgassidan utanför topplocket.

4. Överåriga Grupp A bilar över 1600cc upp till 2000cc som homologeringsbesiktas till Grupp H tillåts använda den till bilen homologerade Grupp A-motorn inkl. topplock kombinerat med fritt på insugssigan och fritt på avgassidan utanför topplocket. På dessa bi-lar ska en restriktor monteras mellan topplock och insugningsrör. Restriktorn ska vara en platta vars tjocklek får vara max 50 mm min 3 mm. Hålen ska vara cirkelrunda med en max diameter på 38 mm med en plan yta på min 3 mm i strömnings-riktningen. Denna platta ska vara monterad mellan topplocket och insugningsröret med möjlighet för plombering i topplocket eller insugningsröret.

5. Tvåhjulsdrivna nationellt homologerade bilar med 2 eller fler ventiler per cylinder och som modifierats enligt nedanstående tekniska reglemente förutom motor i RY-T 6.5.1.1 - 6.5.1.21 som ska modifieras enligt Appendix J, Art 255, Grupp A-reglementet, motorn ska ursprungligen vara Grupp A homologerad.

Gammla grupp A bilar som klassas i grupp H skall använda grupp A handlingarna när det gäller motorn.

Tex M3 e30 och 325 e36 som har ett homologerat kablage till motorn. men styrboxen är fri sålänge den sitter i orginal låda.

Men som sagt håller du dig till 2 ventiler per cylinder är det fritt.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 180


Trådstartare
hehe, jag blir bara förvirrad :P

direkt mekanisk påverkan?? alltså ett mekaniskt sprut?
Evo rally bilar kan jag inte tänka mig kör med det.

_________________
Fredrik Wiell
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Wiell skrev:
hehe, jag blir bara förvirrad :P

direkt mekanisk påverkan?? alltså ett mekaniskt sprut?
Evo rally bilar kan jag inte tänka mig kör med det.


Gasspedalen ska vara vajer inte elektrisk

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 180


Trådstartare
jaha, ja då är jag med. då är det ju lugnt. då kan man ju köra med detta sprut i dom klasser där det är tillåtet.

_________________
Fredrik Wiell
Citera
Allmänt banåkaforum
Homologerings fråga om nytt styrsystem till motorn
9012 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande