Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11 >> 4 besök senaste veckan (83018 totalt) |
Är det wiren du behöver justera då? Brukar i 99% av fallen vara kolvarna som behöver justeras. Inget kul jobb det heller iofs. Om det är wiren som ska justeras så passa på och byt den när du ändå är under och kryper, kostar inte många hundringar. Muttern där bak brujkar sitta som berget...
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
När jag kollade beläggen så var det inte speciellt mycket kvar på dom, ca 5mm. Så det blir nog ett byte av belägg efter G-åsen och injustering av wiren
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
När man justerar handbromsen slacka wiren helt, justera de inre och yttre kolvarna och spänn därefter upp wiren.
Handbromsen trycker bara de inre kolvarn utåt. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||
Känns som om om B är ett geting bo ! 17 bilar Blir nog mer städat i A jag behöver nog en bil med lite mer kräm en min om jag ska ta mig an A för att kompensera min förar kunskaper Vi ses ! _________________ Andreas Zetterdahl |
||||||
Jaha då har man landat efter en solig och varm dag på Gelleråsen. En sån trevlig bana med snabba och långsamma partier och en go raka att sträcka ut på
Till en början tyckte jag inget funkade men det berodde mest på att jag inte kört på bana på ett tag (typ 9 mån sedan). Började dagen i klass A men efter två pass så bytte jag till klass B. Där fanns några 155:or och GTV:er med liknande prestanda som min 75TS. Å fan va roligt det blev. Låg och fajtades med alla och hade skitkul. Federaldäcken funkade bra. Visst det är en skillnad mot Toyo R888 men inte så stor som jag hade befarat innan och med tanke på priskillnaden så klarade Federaldäcken jobbet riktigt bra. Ska bli kul och se hur de klarar av Knutan i juni. En sak som jag måste fixa innan Knutan är luftfiltret. Öppet luftfilter utan avskärmning kanske ser coolt ut men är bara skit då motorn suger i sig varmluft. Motorn tappa orken och jag tror jag tappa 15-20 hk över hela registret. Nä skiten ska bort och istället monterar jag en original låda med pappfilter. Har fått tag i en från Marko Harjunpää. Bra kille förresten med superservice!! Sen tänkte jag dra en slang från fronten då det finns en öppning mellan grillen och höger strålkastare. Då borde motorn få kall luft i massor. Helt galet att jag fick för mig att "-motorn får nog kall luft bara det rör på sig!". Hahaha! Jovisst, tjena pucko!! I veckan som kommer blir det fix av handbroms, ombes och justering av cambern fram . Vill ha lite mer, helst -2.5°!!! Här är några bilder från träffen: Lite molnigt på förmiddagen, men runt tolv var det soligt och varmt. Lunch break! Alfan får vila sig lite innan eftermiddagspassen kör igång. Fem pass blev det totalt. Inga problem med bilen. Resan hem gick i lugn fart. Man blir lite trött efter en dag på banan. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Tippa framhjulen 3,5 grader när du ändå håller på. Vår långloppbil med gatdäck körde vi lite drygt det.
Min åsikt. I övrigt var det trevligt på åsen i söndags. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
3.5 Hmm får kolla på det. Kör ni med toe out med? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
ca:1mm per sida. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Hade likadant på min förra turbomotor, fast på vänster sida då, funkade klockrent. Kommer göra likadant med V6'an fast på högersidan som på bilden. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Jag hade filtret i hjulhuset på turbon. Dock avskärmat från hjulet med en plåt. Dimljushålet från fronten ledde luft in till filtret. Edit: Hittade en bättre bild från demonteringen. Titta nere till höger i bild framför västner framhjul. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Detta är intressant Freddan , det va ju inte riktigt fabriksmässigt anslutet på den bortre tändspolen idag. Samt att den ena är blank och fin nere i anslutningen och den andra är oxiderad och mörk, dag för byte kanske? å så hittade vi ju en kabeln som inte gick någonstans??!?!? _________________ Johan Ståhlgren |
||||||
Motorn blev lite piggare efter jag hade fixat med solenoid relät men tydligen var det inte det som var anledningen till att den gick sämre . Ena tändkabeln såg inte frisk ut. Så här ser det ut när man tagit bort skydden för tändspolarna: Tittar på elschemat hemma, tändspole är A8a och A8b, men sen då?? Är tändmodul N1a och N1b? Jag och el hehehe Vart ska den vita ensamma kabeln sitta? Vad gör man med kablarna som är ihopsatta med en buntband? Hjälp!!! Och sen har jag lyckats få fram namnet på relät som surrar när man slår på helljuset. Det heter SIPEA 9E 0004 12V. Har du ett liggandes så skicka ett mail till fstahlgr@hotmail.com eller pm:a mig _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Om jag minns rätt så går den ena vita kabeln till varvräknaren, den andra likadana vita kabeln ( från den andra spolen ) används inte. ( såvada du inte vill ha två varvräknare? )
_________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||||||
Igår låg jag och justerade in handbromswiren. Tyckte allt att det blev lite bättre verkan på den. Jaja man får se om SBP gubben tycker samma och kan godkänna skiten
Sen så kollade jag tändsystemet igen och hittade faktiskt ett fel på tändkabeln som går mellan tändspole 2 och tändfördelaren som sitter under insuget. Den var bränd vid änden som sitter i spolen. Tror det har blivit kortis där så att det inte har gått någon ström till fördelaren. Jag provade med en annan kabel och då var det gnista. Så spolen funkar. Jag kommer fixa en beggad kabel och köra med ett tag och senare i sommar köpa ett komplett set från Magnecor. 1740 kr ville Street Performance ha för ett Electrosport 80 set. Nytt relä till helljuset är på G. Luftfilterboxen, som jag köpte, var inte så fin som jag trodde den skulle vara. Det får bli lite slip och färg på den innan montering. Även nya gummikuddar måste inhandlas. Funkar Biltemas kuddar? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11 >> 4 besök senaste veckan (83018 totalt) |