Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Toyo R888 GG vs Kumho V70 K60 (vs A048 enligt åsikter) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (124048 totalt) |
Det är en prejudicerande dom som peter gutniak så snällt såg till att ordna. Finns kopior på den domen nånstans här på rejsa _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Utan att påstå att slitage är en exakt veteskap kan vi väl säga att olika bilar sliter sina däck olika hårt. På samma sätt som olika förares körstil och olika banors utformning ger större eller mindre slitage. Sen påverkar givetvis hur mycket körning det är på "en trackday" - open pit och i princip möjlighet att köra non stop hela dagen på t.ex. Gotland Ring eller "vanlig" banträff med ett antal körpass på Mantorp Park lär ge milt sagt olika stort slitage. Själv har jag använt ett set Kumho V70A 225/45-16 på min M3E30 som är hyfsat avstämd för bana. Jag har på detta set däck åkt en heldags banträff på Mantorp, en på Kinnekulle och en på Ring Knutstorp - alla dessa med BMW SC och riktigt mycket körning på alla tre (på Kinnekulle dessutom som intruktör med passagerare). Däcken har även gått en kvällsträff på Falkenberg med SVKG - plus ca 400 mil gata. Och när jag gick ut och kollade däcken i garaget för att fräscha upp mitt minne är det bara däcket som gått vänster fram, däcken är aldrig flyttade runt, som polisen möjligen skulle kunna ha synpunkter på. Byter jag däcket som gått vänster fram kan jag säkert åka 2-3 träffar till på de övriga tre däcken innan jag är nere vid slitagemarkeringarna i de längsgående huvudmönstret. Men jag kan hålla med "Währner" om att det första, yttersta delen av slitgummit, av mönstret på Kumho V70A nog försvinner fortare än på vissa andra märkens R-däck. Därefter avtar dock slitaget och många har varit förvånade över hur länge V70A-däcken faktiskt håller. Problem kan dock uppstå om man skall ha en uppsättning hjul till "allt" - personligen rekommenderar jag ingen att använda R-däck till vardags, de är helt enkelt inte avsedda för den typen av körning. Och har du en hobbybil som används som bruksbil under sommarhalvåret bör du nog ha en uppsättning vanliga hjul oxå... (I alla fall om du "måste" köra bilen i ur och skur.) Mvh Martin som har tävlat på: Yokohama A032 - kanonbra, också bra i blött Bridgestone RE540 - superdäck med hållbarhet som inga andra, dock inget vidare i blött som åkt banträffar på: Kumho V70A - funkar riktigt bra på min M3E30 Toyo R881 - hyfsade Toyo R888 - njae (gick lite varma/blev hala) Och som, förhoppningsvis, kommer att tävla på Kumho V70A i år! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Jag kan väl tillägga att jag åkte Nissan Skyline R32GTR 300hk 1500kg och då jag slet ned 255/40-17 V70a var en heldag på kinnekulle med körning mer eller mindre vart annat pass hela dagen, brukar ligga på varvtider kring 1.05-1.10 stadigt hela dagarna förutsatt att det är hyfsat fritt.
Detta var ingen bil jag använde som en day to day bruksbil men det kändes ändå otrevligt att köra på hjulen till och från banan om det skulle bli regn eller om man blir stoppad av polisen. Inte alla har möjlighet att frakta 4st 255/40-17 på 9x17 ET20 fälgar inuti bilen eller tycker det är värt att lägga 10-15K bara för att ha en extra uppsättning hjul endast avsett för transport fram och åter till banan. Glömde tillägga i tidigare post att jag även testat Bridgestone RE540 både i 195/50-15 på 900Kg Opel corsa A med 160hk och Nissan Skyline R32GTR RWD 360hk 1200kg. Mina betyg: Bästa overalldäcket (grepp kall, varm, slitage och våtgrepp): Yoko 048 Bästa kallgrepp: R888 + V70a Bäst livslängd: Dunlop direzza 02G hard (265/35-18 har vi åkt 6timmar långlopp på barkaby + 8 heldagar på mantorp med mycket körning Nissan skyline R32GTR RWD 360hk 1200kg, varvtider kring 1.35) tummar inte jätte mycket på greppet trots mkt bra livslängd Bäst grepp i väta: R888 Övriga kommentarer: R888 upplever stommen som lite "såsig", känsliga om man kör med för lite camber, får ofta konstigt slitage 1/3 in på mönstret. slits för snabbt. Priserna har med åren gått upp och tycker inte däcket är lika prisvärt som tidigare. Tycker samtliga däck är för dyra så ofta är det tillfälligt erbjudande som bestämmer vilket däck det blir. I sommar kommer det bli R888 GG på E46M3 då jag kom över 2st 285/30-18 till bra pris samt kompletterade med 2st 265/35-18 till fram. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Har kört både banträffar och tävlat med R888 länge nu och instämmer i Wärhners kommentarer om dem, inklusive "prisvärdheten". Till helgen lär de nog passa bra (5 grader och regn)... Nästa set blir nog Kumho.
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Håller med, om man använder banbilen som bruksbil är det bra med en uppsättning gatdäck också. Men om man bara kör banträffar eller lite nöjeskörning på helgerna kan man mycket väl bara åka r-däck. Vissa r-däck har iaf riktigt bra grepp även vid blöt vägbana men avsaknaden av mönster gör att de vattenplanar lätt om det är vattenpölar på vägen. Om det regnar kraftigt kan man ju stanna hemma eller leva med att köra väldigt långsamt. Har inte kört V70A hittils men däremot Toyo R888, Bridgestone RE540, Yokohama 032 och 048. Av de däcken gillar jag Toyo R888 för dess vardags egenskaper och pris men Brigestone RE540 var klart bäst väl varma och på banan. R888 känns lite mjuka i stommen och överhettar lätt vid hård bankörning på sommaren. Upplever det som att Toyo R888 har klart bättre kallgrepp och våtgrepp än de andra däcken jag har prövat. Om nu V70A har lika bra kallgrepp som R888 så men är bättre varma på banan så känns de intressanta om priset är rätt. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Jag har inte så mycket att komma med gällande jämnförelser, eftersom jag bara kört på Toyo R888.
Vill bara säga att jag inte håller med gällande överhettning. Jag har i helgen kört två race på 15 varv på kullen med 205/50/15 Toyo R888 GG, utan några som helst problem med överhettning, min bil väger 970kg med förare och har 111hk på bakhjulen. I träning körde jag 22 varv, men ett kort pitstop i mitten, även det utan överhettning, tiderna visar det här. Att jag desstuom var 2:a snabbast i träningen och även i Race 2 visar ju även det på att Toyos går lika fort som vilka andra däck som helst. imho |
||||||
Har också blanda erfarenheter av toyo. Körde en uppsättning 225/40x18 och dom överhettade inte och med jämnt slitage. sen köpte jag en omgång 225/45x17 å dom formligen smälte med tydliga toyoveck och inte alls lika bra köregenskaper. Trodde först jag fått mjuka men de va samma gummiblandning på båda...
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||
Kan det vara så att den högre däcksprofilen /45 flexar mer och bygger mer värme = slits snabbare Den med 40-profil blir automatisk styavre i däcksidan och flexar mindre = mindre värme = håller bättre _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Jag testade ett set R888 205/40/17 och de funkade inte alls på min bil. Svag stomme och tydliga veck, de enda r-däcken jag fått att skrika. Så det verkar svårt att ge rekommendationer, man får helt enkelt testa sig fram själv. A048 i 215/45 fungerar hur bra som helst dock.
_________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Som info kan det tilläggas att detta var på 8"x15" fälgar, d.v.s. bred fälg i förhållande till däcket. Vad har ni andra (chefen och dvorak) haft för fälgbredder? _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||
Imponerande kört i helgen Tobias och kul att det går att åka så fort på Toyos. Det var ju inte direkt kallt i luft/asfalt heller. Känsligt det där med däck på många vis och det finns många sanningar varav en är att det inte går att åka fort på Toyo i längre stinter. Yokohama är dessutom fortfarande det snabbaste däcket runt kullen i Roadsport C. Man kan väl summera det hela med att olika däck passar olika bilar och körsätt. Och att man inte kan förlita sig på annat än vad som fungerar på sin egen bil. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Det ser helknäppt ut från sidan (med 5+cm gung 2-3 ggr per ojämnhet, vilket Kullen har gott om), men det går ju inte långsamt för det, och är uppenbarligen snällt mot däcken. "Det beror på" är ju alltid lika sant, däremot kan skillnader mellan däck på samma bil/förare/settings vara mer generellt överflyttbara (om man pratar samma dimension/index/konstruktion). |
||||||
Tackar
Precis det som är min slutsats med |
||||||
Knäppt ut och fort eller ser bra ut och långsamt? Jag väljer det första Seriöst, ser det så konstigt ut?? Jag tyckte bilen blev så mkt snällare att göra efter att mjuka upp den så mkt. FÖ: kan tillägga att jag tror 8" breda fälgar som jag har hjälper till med. |
||||||
Bort mot bron så ser det ut som aktern är på väg att lämna asfalten (det ser ut som en svart groda som hoppar fram). Det borde finnas mer grepp att hämta med en lugnare bil, men då kanske det inte fungerar så bra med Toyo längre (varje mix av förutsättningar har sin justering som går snabbast). |
||||||
Tjena!
Jag kör toyo r888 och råkde nyss ut för att däcket bubblat sig på insidan, halva däcket runt nästan. kör med 3grader camber. En del bankörning och en hel del gatkörning har d gått Så här ser d ut! LÄNKTEXT Ett dåligt däck eller vad kan d bero på? _________________ Peter Walfridsson Kör röd SAAB 900 T16-88 |
||||||
Grattis till framgångarna! Du kanske hade vunnit med Kumho. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Om jag köpt Kuhmo hade jag inte haft råd att komma till start |
||||||
Hehe, precis vad jag tänkte Kullman. Alla kör vi dock med olika ambitioner och prioriteringar. Att det går att köra fort på Toyo är det ingen som tvekar på men oavsett vad du säger så kommer din varvtid sjunka direkt med typ 1 sekund den dagen du smäller på Kumho, end of story. Att du har 8" fälg är en fördel ur "stommesynpunkt" oavsett vilket däckmärke du väljer. En mjuk bil kommer f.ö. kännas snäll och förlåtande på bekostnad av att du inte utnyttjar bilens fulla potential. En styvare bil må bli svårare att hantera men du kan även köra fortare. För att ha en så pass mjuk bil som du verkar ha och att du dessutom kör Toyo så tycker jag att du kör fort. Du ligger bara ca 1,5s efter Pihls fjolårstider och när det gäller Kinnekulle så är det han som är måttstocken på snabba varvtider där, hehehe. Att din bil är så mjuk är troligtvis en av huvudanledningarna till att däcken inte överhettar för dig så som de gjorde för mig och Falk på typ varv 4. Kul att det går fort! _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||
Jag har 7" bredd på fälg _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Däck för banåka Toyo R888 GG vs Kumho V70 K60 (vs A048 enligt åsikter) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (124048 totalt) |