| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
|
22 besök idag (334567 totalt) |
|
Ja, tiderna kommer upp så fort jag får möjlighet.
Konbana är ganska tacksamt att arrangera, kul om fler vill köra :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Oj kul att se att jag ändå mest troligt var snabbast!
Tack! Jo nu vet jag ju att de jag byggt funkar som ja vill Köpte förresten 2st Toyo R888 idag, tänkte ja skulle köra R-däck fram å dom ja har nu bak men efter körningen igår så kände jag att bilen är riktigt neutralstyrd, nästan lite överstyrd så får nog bli R-däck runtom så ifall nån har 2st R888 225/45 17" liggandes så köper ja dom gärna
|
||
|
Nu blir de åka av imorn
Hoppas toyo R888 greppar lite bättre frammåt med så ja inte behöver skämmas allt för mkt på EDPS
|
||
|
Kanske skulle komma med en liten racerapport från gårdagens körning på edps även om de inte finns så mkt kul å berätta.
Första repan ut starta ja på 2an med lagomt mkt kopplingsslir som brukar funka fint på gatan men greppet med R888 på klistrat va ju sjukt! bilen orkade ju inte dra lös nå förän ja fått upp ordentligt med varv å fart, trodde först att ja hade laddtrycksproblem men vart lika på nästa repa så 3:e repan starta ja på 1an å spann bort mig totalt. tog de lite lugnare på 4:e repan å fick lagomt mkt spinn å sen i med 2an å den börja söka fäste men då sa de bara pang å sen fanns de inge drivning kvar så va bara å svänga åt sidan.. Var bara 2 bilar som körde framhjulsdrift med överladdning så ja lyckades iaf köra bästa tid i klassen å fick pokal om de är till nån tröst. bästa tid vart 13,37s som också var första repan med kass start så nog borde bilen kunna prestera ganska mkt bättre å bästa slutfart vart 184km/h vilket jag ändå är nöjd med.
|
||
|
Var en snabbis till garaget idag innan jobbet för att se så de verkligen var lådan som farit å de var de. Så nu blir de att slänga i en org låda å köra med lite laddtryck resten av sommaren så ja ändå får komma ut med den å köra mer konbana.
Funderar på att köpa en Quaifedrevsats i vinter om ekonomin tillåter så man slipper oroa sig över lådras hela tiden. Hann också skruva lös grenröret idag. Har haft lite avgasläck mellan grenrör å topp på grund av en pinnbult som är av så ska fixa de nu med, mkt tråkigt skruvande å se fram emot
|
||
|
|
||
|
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
De är faktist mindre å göra än va de ser ut som
Okej när vet ni säkert när de blir? blir de nån helg senare om de inte blir då? Mvh Magnus |
||
|
Vi brukar bestämma veckan innan ungefär.
Jag är borta fram till dagarna före dragracingen i Fällfors. Men det kan bli körning helgen innan (8/7?), till exempel. Annars har vi ju 22/7 bokat också. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Okej får hålla ögonen öppna då å försöka få ihop bilen så snart som möjligt
De var visst inte lådan som ja skrotade på EDPS ändå utan mellanaxeln så de var ju tur Fast nu måste ja få tag på en ny sån innan ja kan skruva ihop bilen. Är nog bättre å hålla sig till å svänga, så mkt som går sönder när man ska köra fort rakt fram
Ena sidan
Å andra..
Börjar bli tomt här nu, snacka om lättning
|
||
|
Re:
Får bara hoppas den funkar bra med den här lättningen Men har faktist tagit bort nått kg saker som inte behövs också så lite lättare är han nu
Jo visst är svänga roligare, För de första så behöver man ju ingen värstingbil för att ha kul när de svänger å sen håller sakerna mkt bättre Å hur kul är de egentligen att bara köra rakt fram i några sek?
|
||
|
Klippte ihop en liten film av lite klipp som är filmade genom åren
http://www.youtube.com/watch?v=YFwopSMROV4&feature=plcp |
||
|
Har funderat lite fram å tillbaka på framvagnsgeometri.
Hur mkt gör de egentligen att få upp RC? Värt att försöka få upp de en bit över marken? Just nu ligger mitt RC en bit under marken å blir ju inte precis bättre av att ja har tänkt sänka bilen lite till
Har ju funderat lite på att bygga en sån där distans till spindelleden men i vilket material är de bäst att bygga den? Har gjort en high tech cadritning i paint Tänkte också bygga ett förstärkningsstag mellan distansen och bromsokshålet i navet för att få de hela stadigare. Tror jag måste ha hålet i distansen lite offset mot org placeringen annars kommer nog spindelleden ta i bromsskivan.
Å såhär ser de ut org
|
||
|
Ritade in distansen i bilden så kanske de syns bättre hur jag tänk
Kommer bli 5-6cm hög, va tror ni om de? nå å satsa på eller ingen ide?
Fick också hem lite titanium avgasbandage som ja lindade om grenröret med samt nya framfjädrar, dom var riktigt små å gulliga är på 100N/mm istället för 150N/mm som dom gamla.
|
||
|
Du är inte den första som smällt låda(eller delar därintill) med R-däck på strippen. Två bekanta drog sina lådor efter varandra på Mantorp för några år sedan. R-däck är inte så snälla iom sin hårdhet och enorma grepp. Lägger du till klister dessutom så är det oftast tack och ajöss.
Ang din adapter till länkarmen så blir väl resultatet rätt, men det kommer läggas väldiga krafter på spindeln så som knäck utåt/inåt vid kurvor, tror jag. Men jag är lite trött i huvudet just nu också... _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
|
Re:
Nä precis blir så brutala ryckningar mellan fäste å hjulspinn, spec när man ligger på gränsen till att de inte orkar dra lös ordentligt så inte så konstigt att saker går sönder! Dragracingslicks är väl mkt snällare men blir nog inte så mkt mera strippen för min del. Angående distansen till spindelleden så visst stämmer de som du säger, kommer ju bli brytkrafter i spindeln där den sitter. Därför ja tänkte bygga stag mellan distansen å spindeln, den saken som bara är utritad med svarta streck är tänkt å va ett sånt stag, borde ju minska krafterna nere på spindeln ganska mkt? Sen går de ju att staga upp mera från bulten som håller distansen i spindeln så borde de ju vara lugnt? Men vilket material är de bäst å ha distansen i å nått man ska tänka på när man bygger den för att de ska hålla? |
||
|
Var fick du tag på avgasbandaget, och vad fick du ge?
Ang. cambergain funderingarn, känns det helt rätt. Tror dock att din spindelförlängare är något för svag i sin konstruktion Dessutom måste du sänka styrledsinfästningen för att undvika bump. Kanske det blir "enklare" att göra nya uprights. 9000 har väl bultade lager/tappar, så en tunnplåts-spindel kan nog vara en bra uppdatering. Eller så kanske det går att göra något åt bärarmsinfästningarna? Ang. fäste, så hade kompisen premiär med Kit Car Cobran förra året i Piteå. Vred av båda drivaxlarna i startögonblicket. Jepp mycket av klister, 18" R-däck samt V8 vrid = skutt. Han har förövrigt byggt sina egna uprights, både fram och bak. /Rikard _________________ Rikard Niva |
||
|
Re:
Ja köpte avgasbandaget på streetpower.se betalade 790kr å var fraktfritt. Finns ju å få tag på billigare på Ebay men behövde få hem fort nu så. Jo man får ju både till cambergain då samt rollcentrum. Som de är nu ligger RC 5cm under markplan å de är väl allt annat än bra? Fixar ja en distans på 6cm till spindelleden får ja upp RC till 10cm ovanför markplan och får cambergain vid infjädring Har varit inne på att bygga egna spindlar men känns som ganska mkt jobb då ja gärna vill räkna på dom först så jag får allt så bra de går. Hade varit bra då å kunna bygga en sån här distans å testa hur de kommer funka innan man bygger en hel spindel Men den måste ju hålla. å angående bumpsteer så tänkte ja montera styrleden på undersidan av armen istället så får ja ju ner den några cm
Bärarmainfästningarna i karossen tror ja inte så går att flytta upp så mkt, max 1-2cm. Var de han som följde med dig till fällfors som byggt cobran? De är ju min gamla lärare från I-tek
Okej tråkigt för han, bytte han till nå stadigare saker eller körde inge mera strippen? Har du nå bilder på hans uprights som man kan få se?
Mvh Magnus |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
|
22 besök idag (334567 totalt) |