Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2012-06-02 Raceinorr konbana/RS-bana Fällfors
2170 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Vi hade en bra dag trots hotade regn. Det såg riktigt illa ut dagarna innan men otroligt nog hade Fällfors uppehåll från morgonen fram till 14.30, när prisutdelningen för Vårträffen precis avslutades. Hyfsad timing även om vi förstås kunde ha rullat konbanan en halvtimme till.

Den här gången lade vi upp en "nybörjarbana" eftersom vi hade bjudit in ganska brett till körningen. Det gjorde att banan var lite tajtare än normalt med två rätt trånga vändningar. Men jag tyckte ändå att det blev en bra bana.

Som vanligt var det rätt varierande bilar. Allt från bruksbilar till mer renodlade rejsbilar mönstrade in. Rejsa-kändisar var kanske främst Magnus Martinsson med sin Saab 9000 "Supertouring" och Rikard Niva med RX7. Mer lokala förmågor är Tobias Bergquist i sin råa PV (trimmad B20, rensad på inredning, trummor runtom och rallycrossdäck) och Jonas Stenberg (Sierra MkI grupp H). Jo, MattiasH var förstås där med Corsan också...

Vi fick se lite nya bilar, från Luleå Niklas Malmberg i sin Gemini (Ginettaliknande amatörbygge med Volvomotor), Hampus Öhlin med Fiat Coupé och Jonatan i Camaro. Fredde "URQuattro" (tidigare med brutal Sportquattro-"replika") testade bruks-Golfen med slicks och Erik provade sin mer dragracingbetonade BMW Compact med turbosexa och automat. Subaru Legacy turbo rundade av och så hade ju vi arrangörer släpat dit varsin bil - Spiidfriik rattade sin M3 och jag hade substituträsern med, Capri 2.0S.

MattiasH började med att få motorproblem på första varvet, otur och vi hoppas att det inte är något allvarligt.

Ganska snart började vi se ett mönster - alltid snabba Niva och Tobbe PV krigade om förstaplatsen, med tider som ganska fort kröp nedåt. Den tajta banan passade förstås Niklas kompakta Gemini utmärkt men dagens överraskning var helt klart Magnus Saab 9000. Den stora bilen såg inte så snabb ut på banan men klockan visade annat.

1.10s kändes länge som en drömgräns men den sprängde både Magnus, Niva och Niklas. Tobbes PV hamnade just över 1.10 och sedan hade vi ett hopp till tider runt 1.14 - där såg vi Freddes Golf, Jonas Sierra och Sebastians Legacy, inom en halv sekund!

Mot botten var det mer utspritt och långsammast var jag med Caprin (om man inte räknar Mattias ras-runda). Men 1.23.7 känns helt okej - bilen har ju orenoverad blårykande motor, gamla bussningar och samma 185/60-13 som satt på när vi köpte bilen 1998 - och inte ens då var de nya.

I toppen då? Ja, snabbaste tiden i listan står på Rikard Niva, 1.01 men den ser lite orimlig ut, undrar om nån knappade fel där? Bortser vi från den så är Magnus snabbast med 1.08.7 och Rikard tvåa, 1.09.3 med Niklas Gemini tajt efter på 1.09.8. Tajt!

Hela listan finns här:
http://www.raceinorr.se/resultat/konbana_20120602_best.html

Alla tider:
http://www.raceinorr.se/resultat/konbana_20120602_alla.html

Niva fick sitt 1.09.3-åk filmat:
http://www.youtube.com/watch?v=K5coNZunKH4

Tack för en kul dag!

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Får tacka alla på RIN för en riktigt rolig dag och vi kunde väl inte haft mkt mer tur med vädret?

Trodde aldrig någonsin att de skulle gå så bra för mig som de gjorde, spec inte efter jag hade sett hur många tajta kurvor de var på banan! Men var riktigt kul att få visa att de går att köra fort med FWD också

Kommer defenitivt komma på fler körningar i sommar å får hoppas på lite mer öppna banor då

Här har ni också film från 2 av mina varv




_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Tack TRÄFF FIXARE för en rolig dag i Fällfors!!!

Saxade lite ur racerapporten från projekttråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1147335#1147335

Körde ner till Fällfors där http://www.raceinorr.se/forum.php hade avrostning med konbana, drift, utställning mm. Superbra träff! Körningen dit gick i sin helhet ok, märkbara vibrationer i hjulupphängningen. Kontroll på hjulbultarna visade på 3st gängpaj i framhjulen, hu hu, nu kan det bli spännande. Vi fortsatte i alla fall till träffen och kollade bultarna efter varje vända vi körde.

Föraremöte och sen några träningsrundor. RIN presenterade banan som "nybörjare", den hade tre rejält tajta 360 böjar, en 270 och relativt öppna slalompartier. Hade glömt bort från förra året att fixa rattstången och att jag hade önskat mig annat än original stolar (man får jobba som fn för att hålla fast sig i kurvorna ) och bälten som håller fast en. Får försöka få till detta någon gång.

För Silver, som fått en mycket kraftigare krängare fram, ville understyra duktigt i alla snäva partier. I de öppna partierna gick hon ok. Här var det motorn som inte räckte till. Kunde hålla fullt med full acceleration, inte så märkvärdigt ur 100hk motor :o För att försöka hantera US fick jag verkligen försöka att trycka ner bilen och få fast henne innan sväng och försiktigt kliva på med gas efter apex. Helt klart hade jag för en gång skull mycket grepp bak. Vikten för dagen var 1140kg med mig och kompis samt halvtank. Så vikt var det. Ett annat problem var att jag aldrig fick någon temp i däcken. Nu är de visserligen 5år gamla, men banan var för kort helt enkelt. Hade nog kanske funkat bättre med vanliga däck.

Vid så kraftiga inbromsningar (få fast innan kurva sväng) blev det en hel del hjulhopp på bakaxeln, "svängarmen på gen1.an är som bekant kort. Hjulhoppen var så pass stora att axel slog i karossen. Bättre dämpare hade kanske kunnat fixa till det men jag har tyvärr inte bytt till nya ännu, så de är från bilen var ny (år 1981 budget var det ju ).

Mot slutet var det lite för mycket plågeri, bussningarna i bakvagnen hade givit med sig och axeln glappade lite väl mycket med självsvängning och obalans som följd. Blir att göra något i detta då axeln rör sig cm fram och tillbaka. Fram hade även höger bärarm lossnat lite och hjullagret har det hänt något med alt. kräver "grovjustering"

Hem färden var spännande. Silver ålade sig som en orm och vibrerade som en magdansös. Kompisen började surfa på Länsbuss

_________________
Rikard Niva
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Jag får tacka RiN-crew för en bra träff! thumbs up

Stod redo att köra men tyvärr fanns ingen hjälm som passade min XXXL-skalle . Blir att beställa en omgående så jag kan köra 17 juni. Hade stooor abstinens igår... Jag lät betalningen ligga kvar ändå till nästa körning.

Hade dykt upp en tid att passa i Boden så jag åkte precis innan burnout-tävlingen, och regnet kom precis efter jag åkt ur Fällfors by.

Niva fick länsman efter sig på vägen hem


Ses nästa gång

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Du får påminna oss om att du betalt :-)

Nästa körning är som sagt 17/6 och då ska vi väl lägga "stora" banan igen. Tills dess hoppas jag att min bil är i lite bättre form också.. Om jag gör som Niva och tar ur reservhjul, hatthylla med högtalare och stereon (den sitter ju i kassett så det är enkelt), samt lägger på lite andra däck ska jag väl kunna komma lite närmare den där silverfärgade saken utan kolvar... :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



therealpinto skrev:
Du får påminna oss om att du betalt :-)

Nästa körning är som sagt 17/6 och då ska vi väl lägga "stora" banan igen. Tills dess hoppas jag att min bil är i lite bättre form också.. Om jag gör som Niva och tar ur reservhjul, hatthylla med högtalare och stereon (den sitter ju i kassett så det är enkelt), samt lägger på lite andra däck ska jag väl kunna komma lite närmare den där silverfärgade saken utan kolvar... :-)

/Gustaf

Det kommer att fungera!
Våra gamlingar regerar
/Niva

ps. har ju en massa 225/50-16 TW mellan 180-220 ganska sportiga 8st för 500kr ds

_________________
Rikard Niva
Citera
Eftersnack
2012-06-02 Raceinorr konbana/RS-bana Fällfors
2170 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande