Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
fattar jag rätt och vad borde jag ha gjort?
1 besök senaste veckan (10420 totalt)
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Några av er har säkert läst vad jag gjorde på Sviestad, det här hänger ihop med det.

Efter fartböjen på långa rakan bromsade jag in för att svänga in mot rondellen. Bromsade, växlade ner till 4:an, 3:an känner hur bakvagnen börjar slingra sig och sen släpper det.

så, vad hände och vad borde jag ha gjort? Jag antar att slingrandet berodde på att jag lyckats låsa bakbromsarna? Varför låste de sig den här gången och inte de tidigare varven? Och varför inte förrän jag kommit ner såpass i hastighet? Styrde jag lite (jag tror inte det, men jag utesluter det inte) eller finns det någon annan förklaring till att slingrandet blev en snurrning?

Slutligen: hur kan jag öva på det här utan att ta onödiga risker?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Ingen video eller log? Jag skjuter lite från höften här utan att ha klurat så länge, så ta det för vad det är, lite lösa ogenomtänkta tankar.



Om du låg nära längs bankanten kan du haft en bit av bakhjulet lite utanför asfalten? Då kan det snurra fort när man bromsar fullt. Eller kombo av kopplingsuppsläppet och aningens justerande av rattutslag som du inte ens är varse? Är det paddlar med elektronik som ger mellangas? Kan ju även om det är så generera lite som kan få baken ur balans.


Just på Sviestad har man ju lyxen av asfalt rakt fram, så kanske det hade gått att rädda genom att släppa bromsen och försöka styra upp det hela rakt fram, eller faktiskt stampa fullt på bromsen och låsa alla hjul precis exakt när man tycker man far i säkrare riktning. Svårt att säga om det gick att rädda utan att ha vart med på resan liksom.


Personligen tycker jag att överköra i slalom och se till att hämta hem överkörningen med duttar på bromsen, rattande osv är oerhört lärorikt. Släpp på alla fyra och sen jobba på att få bilen dit den ska ändå liksom.
Och helt riskfri övning är det som bonus

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Egentligen finns det bara ett sätt att lära sig att reda ut en kris.

En kris går att lösa på många olika sätt med så det är svårt att försöka träna in ett visst beteende då det kanske inte är det bästa nästa gång. Kan man släppa bilen rakt fram så är det oftast det bästa (om det inte är tävling utan bara på skoj).

En video på det hela hade varit det bästa.

Jag tror också precis som Magnus att du låst upp bakhjulen, de kan varit för varma vilket de inte var på varven innan etc, du kanske växlade ner lite för tidigt fastän du inte kommer ihåg det.

Magnus tips om att låsa upp alla 4 kan man enkelt träna på vid en slalomkörning =). Men om där är en grusfålla är det nog billigare än 4 flatspots det är rätt mycket att tänka igenom när det väl händer :>

_________________
Daniel Steiner
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Vad kör du för bil är viktigt att veta?
Gissar på RWD då det låter som du har varit lite oförsiktig vid nerväxling.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Det var en formula renault campus. RWD och mittmotor och ingen elektronik att prata om.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Det bästa tipset bör väl vara att lära dig heel-and-toe. Jag som kört samma(?) bil, märke att det är en hel del motorbroms i dessa.

Bra grej att träna på på väg till jobbet, och för mig en självklarhet för banåka. (Och man får gratis bättre varvtider)


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Tobias Nyström skrev:
Det bästa tipset bör väl vara att lära dig heel-and-toe. Jag som kört samma(?) bil, märke att det är en hel del motorbroms i dessa.

Bra grej att träna på på väg till jobbet, och för mig en självklarhet för banåka. (Och man får gratis bättre varvtider)

[youtube]video[/youtube]



Och om man inte kör heal and toe så komma ihåg att inte växla ner onödigt tidigt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

TPR skrev:
Vad kör du för bil är viktigt att veta?
Gissar på RWD då det låter som du har varit lite oförsiktig vid nerväxling.



Här är tråden om besöket på Sviestad:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1146813#1146813

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Det är lite ojämn asfalt precis i slutet av långrakan på Sviestad, iaf upplever jag det så? Var där och körde i höstas med OSC, hade alltid lite hjulstuds bak i inbromsningen.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Det sitter ju gatdäck på bilarna.

hur va bromsarna i början när man låser hjulen? låste det fram eller bak.

jag skulle gissa att du har helt enkelt växlat ner för tidigt och låste hjulen, om du bromsade rakt vill säga.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
tyckte att hela rakan kändes väldigt studsig :-D

lyckades inte låsa bromsarna vid något tillfälle innan (inte för att jag försökte...), så jag lutar också lite åt att jag kan ha växlat ner för tidigt under inbromsningen.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Häl tå skulle jag säga, du har relativt stor cylindervolym i din bil så jag antar att motorbromsen är ganska rejäl. Efter det du skriver bedömmer jag det snarast som att motorbromsen fick bilen instabil inte inbromsningen.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Dignell skrev:
Häl tå skulle jag säga, du har relativt stor cylindervolym i din bil så jag antar att motorbromsen är ganska rejäl. Efter det du skriver bedömmer jag det snarast som att motorbromsen fick bilen instabil inte inbromsningen.


det var i en formel renault. 2 liter väll?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Bilfakta:
Motor: 4-cylindrig Renault Sport. 1,6 liter
Effekt: ca. 130 hkr vid 5500 rpm
Vridmoment: 160 Nm vid 3750 rpm
Växellåda: 5-växlad sekventiell "dogbox"
Koppling: Torrlamell
Kraftöverföring: Drivaxlar
Chassi: Stålrörskonstruktion
Stötdämpare: Justerbara Bilstein
Prestanda: 0-100km/h <4 sekunder
Toppfart: 230km/h
Instrumentering: Digital
Bromsar: Justerbara, 100-0 ca. 23 meter
Däck: Bridgestone Turanza ER 300
Bränsle: Aspen Alkylat (miljövänlig)
Längd: 280cm
Bredd: 176cm
Höjd: --
Vikt: 420kg

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Svårt att säga men på Rwd bilar så kan det vara så att en lite mycket motorbroms i en nerväxling fick bakvagnen instabil. Jag har dock aldrig förstått varför man ska blanda in motorbroms på bakaxeln i början av inbromsningen. Jag bromsar bara i början med frikopplad motor, växlar ner och i slutet av inbromsningen släpper jag upp kopplingen i slutet av inbromsningen. Karnske inte hundra procent optimalt men jag upplever det som betydligt lättare att bromsa hårt och exakt på detta sätt.

Råkade dock ut för ett liknande problem på just Sviestad på min Fwd bil och där var förklaringen att jag överhettade bromsbeläggen fram lite lätt vilket gjorde att bromsbalansen förskjöts bakåt. Detta orsakade att jag låste upp bak före fram.

Men detta med bromsbalans är lite lurigt, har upplevt att man har bromsat hårt många varv med bra balans och sen varvet efter så trycker man lite snabbare eller lite hårdare på bromsen och då låser man upp bak.

Kan ju också bero på däckstemperaturen men bakdäcken borde vara relativt varma efter ett antal varv och efter en lång raka med fullgasacceleration.

Hur man sen räddar det hela är en bra fråga men låser man upp bak och börjar få sladd på bakvagnen så tror jag att jag hade lättat lite på bromsen och siktat på att köra rakt fram på asfalten. Sen vad jag skulle ha gjort i praktiken är däremot ytterst oklart, det går snabbt ibland och ibland reagerar man inte helt rätt

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
fattar jag rätt och vad borde jag ha gjort?
1 besök senaste veckan (10420 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande