Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bra och lätt material till dörrsida? ej kolfiber!
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11701 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 491


Trådstartare
Hej!

Undrar om det finns något lätt och bra material istället för kolfiber till att montera som dörrsidor?

mvh//

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Oljehärdad Masonit eller aluminium

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Glasfiber platta gjuten på en glasskiva. Då får du en spegelblank yta direkt

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Svante skrev:
Oljehärdad Masonit
Heter det så eller finns det något annat namn för det?
Edit: Tittade på Byggmax hemsida nu och där kallas det oljehärdad board. Inte så farligt dyrt, en skiva på 1220x2440mm går på 95kr. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



mylar?

varför inte kolfiber eller alu?
eller varför inte en original dörrsida, dom väger ju inte många gram..

_________________
//Johan Karlsson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Jag har 0,5mm alu. varken kostar eller väger någe alls typ

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Utan att veta säkert men..... Oljehärd. Masonit, har inte det en förmåga att kunna antändas/brinna ??

Skulle välja alu. skiva hur som helst, "oförstörbar", kan ej antändas, Lätt, enkel att forma o montera mm..

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Citat:
Jag har 0,5mm alu. varken kostar eller väger någe alls typ


Lite tunnt väl, men är det mest för att skydda det som är bakom så funkar det nog. Annars öka till 1mm.

Citat:
Utan att veta säkert men..... Oljehärd. Masonit, har inte det en förmåga att kunna antändas/brinna ??


Kanske, jag tänkte bara tunnt och billigt...

Som någon skriver ovan 2 lager glasfiber på en glasskiva är nog både lättast och enklast.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Svante skrev:
Citat:
Jag har 0,5mm alu. varken kostar eller väger någe alls typ


Lite tunnt väl, men är det mest för att skydda det som är bakom så funkar det nog. Annars öka till 1mm.

Citat:
Utan att veta säkert men..... Oljehärd. Masonit, har inte det en förmåga att kunna antändas/brinna ??


Kanske, jag tänkte bara tunnt och billigt...

Som någon skriver ovan 2 lager glasfiber på en glasskiva är nog både lättast och enklast.


Tja Svante har inget alls bakom plåten, bara dörrens ytterplåt

1mm e ju dubbelt så tungt för tungt

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Kristian Hesselmark skrev:
1mm e ju dubbelt så tungt för tungt


0,5mm alu 1,35kg/m2
1mm alu 2,7kg/m2
3,2mm Oljehärdad masonit 3,2kg/m2
3mm Hårdboard 2,9kg/m2 (53kr för 3m2 på cheaoy)

Hur stor är en dörrsida, 80x40?
=0,32m2 ger i samma ordning per dörrsida
432g
864g
1024g
928g

För glasfiber så har polyester enligt biltemas instruktion har en åtgång enligt citat:
"Blanda lämplig mängd polyester med härdare, 1-2 %, åtgång ca 1kg/m² 300g matta."

Så går det åt det dubbla mängden polyester för dubbla lager matta? Då är det ju 2,6kg/m2 när det är klart

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



E21 Racing skrev:
Utan att veta säkert men..... Oljehärd. Masonit, har inte det en förmåga att kunna antändas/brinna ??

Skulle välja alu. skiva hur som helst, "oförstörbar", kan ej antändas, Lätt, enkel att forma o montera mm..
Hmm, bra tanke där med ev. brandrisk. thumbs up Det finns ju förvisso mycket annat som tar sig i en bil vid en brand men man behöver ju inte öka risken. Då får det nog bli alu den dagen det är dags vilket jag hoppas blir snart. Är trött på originalen nu som bara hoppar ur i ovankant så fort man stänger dörren...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Davve skrev:
Är trött på originalen nu som bara hoppar ur i ovankant så fort man stänger dörren...


Lösning: Skruva dit dörrsidan med plåtskruv = problemet löst

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Eric Josefsson skrev:

För glasfiber så har polyester enligt biltemas instruktion har en åtgång enligt citat:
"Blanda lämplig mängd polyester med härdare, 1-2 %, åtgång ca 1kg/m² 300g matta."

Så går det åt det dubbla mängden polyester för dubbla lager matta? Då är det ju 2,6kg/m2 när det är klart


Sen måste du räkna bort avdunstningen också. Dom dörrsidor jag gjort i glasfiber har vägt runt kilot (då har jag gjort dom med 3x300gr).

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Måste man ha en dörr-insida för besiktning (skillnader gatbil/racebil)?
Har funderat på en dörrsida av tyg (av ex. bomull)...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Henke_HJCC skrev:
Eric Josefsson skrev:

För glasfiber så har polyester enligt biltemas instruktion har en åtgång enligt citat:
"Blanda lämplig mängd polyester med härdare, 1-2 %, åtgång ca 1kg/m² 300g matta."

Så går det åt det dubbla mängden polyester för dubbla lager matta? Då är det ju 2,6kg/m2 när det är klart


Sen måste du räkna bort avdunstningen också. Dom dörrsidor jag gjort i glasfiber har vägt runt kilot (då har jag gjort dom med 3x300gr).


Jag har inte plastat så mycket i mina dar, men polyester brukar ju härda skapligt fort (runt en halvtimme), efter härdning avdunstar väl inte polyestern?

Men åas, om min teori om 80x40 stämmer, och din viktuppgift på ca 1kg klar, så har du 288g bara på glasfibern, har ni sen 712g polyester till detta så motsvarar det 741g polyester/m2/lager. Inte jättelångt bort från biltemas uppgift.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Nillet skrev:
Måste man ha en dörr-insida för besiktning (skillnader gatbil/racebil)?
Har funderat på en dörrsida av tyg (av ex. bomull)...


Vet inte, på 405an tog jag bort orginal dörrsida och tejpade för alla hål med silvertejp. Det fick aldrig ens en kommentar på SBP.
(Lättare än kolfiber törs jag gissa)
Edit: inte så blingit iofs, men det var det inte mycket på den bilen som var. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



biltema har ju tejp som ser ut som chrome.. då blir det bling..
(den är dessutom jävligt bra för att "renovera" sunkiga mindre viktiga reflektorer i t.ex. blinkers osv..)

_________________
//Johan Karlsson
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Davve skrev:
E21 Racing skrev:
Utan att veta säkert men..... Oljehärd. Masonit, har inte det en förmåga att kunna antändas/brinna ??

Skulle välja alu. skiva hur som helst, "oförstörbar", kan ej antändas, Lätt, enkel att forma o montera mm..
Hmm, bra tanke där med ev. brandrisk. thumbs up Det finns ju förvisso mycket annat som tar sig i en bil vid en brand men man behöver ju inte öka risken. Då får det nog bli alu den dagen det är dags vilket jag hoppas blir snart. Är trött på originalen nu som bara hoppar ur i ovankant så fort man stänger dörren...



Nä, det finns ju såklart mkt som kan brinna i en bil, men bygger man för bankörning brukar det allra mesta sådant tas ur bilen, man vill ju inte bli sittande i ett brinnande inferno som man skapat själv.
Kör själv med alu. runt 0,8mm i racebilen och det funkar klockrent, dessutom billigt o lätt samt hållbart!!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



När vi ändå är inne på ämnet, vart köper ni aluplåt?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 491


Trådstartare
plexiglas. hur ligger det till viktmässigt?

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



chrillej82 skrev:
plexiglas. hur ligger det till viktmässigt?


Vet tyvärr inte vikt men plexi kan väl bli vasst vid en kollision?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Skruva banåkabil
bra och lätt material till dörrsida? ej kolfiber!
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11701 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande