| |
|
Anders Karlsson
Jönköping

Här sedan: 02 Apr 2003
|
05 Jun 2012 17:22
|
|
|
Beställde nya R-däck, Yokohama A048 i 225/50 15".
Tänkte testa att gå upp lite i bredd, vinner både greppyta och högre lastindex.
Det borde innebära att däcken håller lite längre än en banträff
Högre ofjädrad vikt och större rullomkrets är smällar man får ta, bilen är så slö ändå  |
|
Våra race- och banåkarbilar
Meny
Tillbaka
|
|
Anders Karlsson
Jönköping

|
06 Jun 2012 15:48
|
|
|
Bantade bort lite vikt i nosen idag, skruvade loss kofångaren. 7 kilo väger den.
Börjar det spåra ur med den här bilen också nu?  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sedan: 03 Maj 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Anders Karlsson
Jönköping

|
07 Jun 2012 18:42
|
|
|
Vad ska det bli av den? Ser ju inte ut som om det är nerlagt så mycket möda på slipning efter spackling...
Hämtade mina nya R-däck idag, de är lite större på alla håll
Enligt Yokohamas datablad ska de ha 7" fälg, så det borde ju funka med de fälgarna jag har.
Ska köra slut på Toyodäcken på lördag i Eksjö med Attitude är det tänkt, sen kränger jag på de nya svålarna lagom till Kinnekulle den 30e med OSC 
Senast ändrad av Anders Karlsson, 07 Jun 2012 19:16, ändrad totalt 1 gång |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Davve
Åby, Växjö

Här sedan: 05 Mar 2005
|
07 Jun 2012 19:08
Re:
|
|
|
| Anders Karlsson skrev: |
 | Ser riktigt rå och hungrig ut!  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Anders Karlsson
Jönköping

|
07 Jun 2012 19:21
Re:
|
|
|
| Davve skrev: | Ser riktigt rå och hungrig ut!  |
Tackar!
Den är helt original i karossen, inget gjort förutom borttaget vinyltak och så kofångaren nu då.
Jag har själv inte sett mig mätt på den än!  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Anders Karlsson
Jönköping

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Anders Karlsson
Jönköping

|
20 Jun 2012 20:02
|
|
|
Fick på de nya däcken, blev lite svullet men Yokohama rekommenderar 7" fälg så det ska väl vara så.
Lite tight mot skärmkanten på höger bak, och den är helsvetsad så det går inte att valsa ut den.
Hördes inget konstigt när jag provkörde så det är nog ingen fara. Lite högre ET på fälgarna hade inte skadat, det finns plats inåt.
Fram är det ganska tight också, men det verkar inte vara nån fara där heller.
Här går det däremot bra att valsa skärmkanterna, har ju inga innerskärmar.
Ska bli kul att testa vad Yokohamadäcken går för på Kinnekulle den 30e!  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Bo_H
Växjö

Här sedan: 15 Apr 2007
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
P.P.
Kalmar

Hjälpmoderator
Här sedan: 05 Nov 2002
|
20 Jun 2012 20:41
|
|
|
| Lite annat än droskans skateboardhjul, eller vad säger du Bosse? _________________ mvh Patrik Petersson
Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Coupe76
Mariestad

Här sedan: 19 Aug 2005
|
21 Jun 2012 13:06
|
|
|
har du kollat på blocket på länge? finns massa commodoredelar till salu! tänkte på dig när jag såg annonsen. _________________ /Christer Lakkapää
Opel im Sports |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Bo_H
Växjö

Här sedan: 15 Apr 2007
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Anders Karlsson
Jönköping

|
30 Jun 2012 22:19
|
|
|
Liten rapport från Kinnekulle med OSC och GTI-klubben!
Riktigt go dag, bra arrangerat och inga större incidenter under dagen. Jag körde mig mig trött (det går ganska fort i den här bilen).
Yokohamadäcken är kanon Känns att de är bredare och stabilare i stommen, det gav mer grepp och jag vågade hålla stumt under bron ett par gånger
160+ mätarfart precis i ingången under bron och jag märkte på hemvägen att mätaren stämmer ganska bra mot GPS med de större däcken, så 150 ärliga km/h borde det varit under broa
Bilskrället höll ihop både till, på och från banan denna gången också, enda "driftstörningen" var att det skvätte ut lite servoolja från behållaren.
Det var helt mitt eget fel eftersom jag inbillade mig att nivån var låg så jag fyllde på dagen innan.
Skulle ha låtit bli att fylla på mao...  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Anders Karlsson
Jönköping

|
08 Aug 2012 19:03
|
|
|
Tillbaka från en dag på Kinnekulle med Sportvagnssällskapet i Jönköping!
Gick bra idag också, inte samma fart på banan pga regn nästan hela tiden. Men det var skoj ändå, man fick anpassa körstilen lite efter väglaget bara
Hade ett par spännande tillfällen under bron där det gick sidledes på fyran
Har en hel del vibrationer i bilen när man kommer upp i fart, typ 130-140. Skitskumt är det, har testat att ändra vinkeln på kardanstången ut från växellådan och då blev det lite bättre.
Känns som om hela bilen skakar, rattstången vibrerar utav bara den!
Kardanstången är balanserad och ska vara rak så vitt jag vet. Skulle kunna vara fälgarna, det är ju ingen centrering på navet i bak.
Jag tänkte testa att flytta runt fälgarna, om inte annat så kanske man känner om vibrationerna ändrar sig på nåt vis. |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Anders Karlsson
Jönköping

|
09 Aug 2012 15:55
|
|
|
Testade att skifta hjulen fram/bak, det verkar som om det gjorde lite skillnad.
Hade uppe bilen i 110+ och det var inte alls samma vibrationer som innan. Kan däckslitage orsaka vibrationer på det sättet?
Det är inte det klassiska beteendet att ratten vobblar höger/vänster utan allt vibrerar typ upp/ner
Hade uppe bilen på pallbockar och lät den gå på tomgång på 4ans växel. Kunde inte se att kardanstången kastade nämnvärt, max 0,5 mm kanske. Ganska svårt att se iofs, kan lika gärna ha varit färg eller att ögat lurades av nån svetsskarv.
Jag har känt på tunneln med handen när jag har kört och det vibrerar inte mer där än nån annanstans.
Hoppas det bara var hjulen som var lite konstigt balanserade, ska köra på Anderstorp på lördag och där går det ju lite fortare än på Kullen  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
J.L
Vara

Här sedan: 11 Maj 2005
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Karlsson
Vaggeryd

Här sedan: 24 Jan 2003
|
10 Aug 2012 16:02
|
|
|
| Fälgarna är kanske ovala? Satt den ovala fälgen fram och hamnade bak eller tvärtom så kan de ju göra stor skillnad för upplevda skakningar. _________________ /Andreas Karlsson
Corvette C6 Z06 2006
Jeep Grand Cherokee 2012 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Anders Karlsson
Jönköping

|
10 Aug 2012 16:49
Re:
|
|
|
| J.L skrev: | Härligt att den används flitigt!
Syns vi på Sviestad den 25e ? |
Jajamen, det gör vi!
| Karlsson skrev: | | Fälgarna är kanske ovala? Satt den ovala fälgen fram och hamnade bak eller tvärtom så kan de ju göra stor skillnad för upplevda skakningar. |
Det kan ju vara nåt sånt. Ingen av däckgubbarna som krängt på R-däcken har nämnt nåt om att fälgarna skulle vara ovala, men det kan ju ha varit lite grann och blivit värre.
Det är ju inte Opel originalfälgar, kanske är bilen som inte gillar BMW-fälgarna  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
J.L
Vara

Här sedan: 11 Maj 2005
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Karlsson
Vaggeryd

Här sedan: 24 Jan 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Niklas Rosell
Fjärås

Här sedan: 22 Maj 2006
|
12 Aug 2012 20:38
|
|
|
| Jag har provat Opelfälgar på Volvo 340, utan centrumstyrningen var det "omöjligt" att få de rätt så de studsade så det syntes med de dåliga dämparna den var bestyckad med... _________________ Nissan 200sx s13 -92 Omtag
Volvo V70 D5 -04
Skoda Pick-Up 1,9D -97
KTM 525 SX -05 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
|