| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
|
46 besök idag (1027995 totalt) |
|
Lite utav favorittråden här på rejsa måste jag säga. Alltid lika kul att se vad du pysslar med och kul med bilduppdateringar
Jag vill passa på att fråga dig en sak. Med all respekt så orkar jag inte gå igenom alla dina 122 sidor för att hitta svar på mina frågor så jag ställer dem rakt ut istället och hoppas det går bra
Jag bygger liknande bil som dig e30 turbo med ZF-lådan från e36 m3. Nu är saken den att jag köpte en låda som var helt "rensad" (varken spakställ, slavcylinder eller kopplinsarm) och jag undrar över spakstället. Har du använt dig av det som hör till ZF-lådan eller orginal e30 (getrag 260). Vad behöver man isåfall modifiera för att det ska lira bra? Tack på förhand och lycka till med bygget
_________________ Martin Söderlind |
||||||||
|
Re:
Lika kul att lägga upp lite bilder å känna att man gjort nått
Räknar inte med nån bankörning i år, dock räknar jag med att få ut den på gatan å börja grundmappa nya motorstyrningen i år.
Tack! Om du har den lådan, så hamnar den lite vridet då M20 och M50/S50 motorerna inte har samma lutning i motorrummet. Jag har fått tillverka ny växellådsbalk och sen modifierat spakstället för denna vridning. Hade lådan hamnat rakt så som en ZF låda från E34 525td gör, då är det bara att använda vanliga länkaget från Getrag 260 eller 240. Minns inte vilket som passar, men det är bara längden som är skillnaden, infärstning osv är samma. Här är sida 60 i tråden, där står det om växellänkaget å balken. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
Re:
Äh, kom igen nu. o ut o istället för att
_________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||
|
Bla bla bla!
Fick som sagt dit avgassystemet
Och numera finns stag mot växellådan
Wastegaten måste få sig en fjäder
Då den levereras utan fjäder
Till den här modellen fick man med alla fjädervarianter, så man slipper gå och köpa för 400kr st...
Valde att stoppa i den mjukaste vilket ska ge 0,3 bars grundladdtryck, det blir bra att börja gatmappa med
Monterade sedan dit bromssköldarna och nya bromsarna
Fick slå bort ABS kransen då jag inte har ABS, sen hade jag gjort sköldarnas centrumhål efter ett nav utan ABS...
Gick lätt att få av dock
Fixat!
Gott att få montera på adaptrarna som bara legat på hyllan sen tillverkningen i december förra året
OK-hållaren börjar krypa på plats
Med dessa bromsar och 17 tums fälgar blev det lite mer mellanrum mellan fälg och ok, det är inte fel. Förut gick precis balanseringsvikterna förbi oken, nu är det i alla fall 10mm mellanrum
Viiiidvinkel, taget med GoPro2 satt i främre delen av hjulhuset
Då blir det till att packa resväskan Ska till Kenya i morgon. Åter vid midsommar
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
Hur faaaan orkar du dokumentera allt du gör?
Själv går man fram som ett jäkla yrväder i garaget, no time to fota o sånt
Galet kul att läsa dina updates iaf _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
|
Re:
Ja det kan man undra Tycker inte det tar så lång tid, eller jo det tar tid att lägga ut det och skriva på nätet sen, men just i garaget tar det inte mycket tid
Kul att lägga ut eftersom det kan/brukar glädja andra också _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
Re:
Själv är jag mer som erikjakan och glömmer att ta med eller plocka fram kameran i garaget...
"Figgz Skruv & Tvätt" tycker jag verkar ha lite dåligt med jobb för närvarande - kanske några uppdrag du vill lämna över?
Trevlig resa!
_________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||||
|
Tja!
Tillbaka från Kenya. Det var en intressant upplevelse. Fint med Safari och grejer. De kör som svin, åkte buss som väjer ner i dikena osv. Helt normalt..... i Kenya! Åker på jobb i Norge idag. Så det blir inget mek på ytterligare två veckor.. Satte dock ihop time-lapse filmen från senaste mekveckorna
Har använt GoProHD 1 och HD2 för stillbildsfotografering. HD2an ställde jag ner från 11 till 5 megapixel. Tycker ändå bilden är bättre med den. Ni ser med lätthet var jag använt den ena och andra. 4505 bilder sammansatta till en film på lite dryga 3 minuter. Använd 1080p för bästa bildkvalité som vanligt!
Kan väl lägga till att det inte var något större extrajobb att göra filmen. Tog med kamerorna, satte på dem och bara lät dem stå och fota undertiden jag jobbade. Det var meningen som en kul grej, lite testande så att säga Hade varit roligare att tex göra en time lapse på ett stort rostlagarjobb eller motorbygge. Nu blev det lite diverse Om jag ska tillverka nån mer del till bilen så kanske man skulle göra en timelapse på det, kul att se hur något "växer" fram
Satte ihop filmen igår, det var på "umgås med frugan-tiden" = vi sitter vid var sin dator och ropar till varandra
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
Re:
Riktigt läckert måste jag säga, gillade slowmotiondelen på ABS-kransen med
(en time-lapse på min Corsa senaste tiden hade bara sett ut som en stillbild dock...) _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||||
|
Re:
Du får sätta en kamera vid min 500a!
_________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||
|
Brutalt roligt att läsa din tråd som vanligt
Orka dokumentera ? Du har väl bara slagit på kameran o sen ställt runt den lite...? Bra komponering till musiken samt Abs kransens slowmotion var riktigt bra gjort. Kul en bit in när det ser ut som du har en hel publik runt om dig
Imponerande
_________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
||||||||
|
|
||||||||
|
Fredrik:
Ja den hade väl bara ändrat sig från jätteblank till supermegablank
(Fredrik är garagets putsbög för de som inte vet) Samson: Ja det blev kul! Det tog inte så lång tid att fixa ihop, kanske 4 timmar framför datorn? Bäck: Ja när jag bankade av den första kransen så tänkte jag att det vore ballt med en slowmo på ringen som flyger av, så när det var dags för ring nr 2 hade jag kameran redo
Klas: Har två kameror som ligger å väntar på dig hemma i lägenheten
Suddarn: Vi kan ju göra en på dig när du ska installera min gamla motorstyrning i din bil hehe! Blir många scener med huvudkli
Lilla_vargen: Kul att du tycker så. Det är sånt som får en att vilja hålla på att dokumentera Men det är självklart egenintresse också, annars hade man väl inte orkat..
Nikel: Tack! Haha, men så bra är det inte på långa vägar. Ja vi går ju från stillbilder till rörliga bilder, får la göra fler timelapse framöver. Fast hellre filmer på när man fått ut monstret på gatan/banan igen. Är det ingen som sett "Team Bonnmeck" filmer på youtube? De är ju helt klockrena, så sjukt roliga gubbar och snyggt klippt osv. De bygger stippenbilar av skrot typ
TEAM Bonnmeck En Teoretisk film: http://www.youtube.com/watch?v=UAzCr _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
|
||||||||
|
Är på jobb i Norge, ska fortsätta med trattarna till bromsluftkylningen när jag kommer hem
Å allt det andra... Blir skoj att börja joxa med nya motorstyrningen också, att äntligen få "riktiga" modernare grejer _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
sjukt go time laps film! grymmt med slow motion klippet. körde du för upplösning då?
jag gjorde en sån film i höstas när jag bytte topplockspackning
_________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
|
46 besök idag (1027995 totalt) |