Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Drift- & PerformanceBox - Allmän FAQ
<<   1, 2, 3, 4, 5
51902 besök totalt
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 413


Trådstartare
therealpinto skrev:
Tack, jag hade inte sett manualen förut. Där ser man ju bra hur både G och hastighet kan visas.

/Gustaf


Hej alla, förlåt för sent svar. Precis, manualen är väldigt bra. Att visa G i realtid är en funktion jag inte känner till utan det är högsta värdet som presenteras.

Det går att få boxen att pipa till vid en given hastighet, dem inställningarna gör man från "Performance Mode"-läget.

_________________
Johan Bergin
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236



Hej!

En bekant dissar noggrannheten som boxen levererar gällande varv tider, han hävdar tilloch med att hans mobil med en viss programvara är bättre för ändamålet.

Han anser att den ger aldeles för stora avikelser för att kunna ta hyffsade tider med då avikelserna kan vara upp till sekunden.

För en novis som jag så låter det högst otroligt att mobilen skulle vara bättre än boxen som är avsedd för ändamålet !

Mvh / Richard

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Har kört med den två sommrar nu och är jättenöjd.
För mig och trackdays räcker den gott och väl, för seriös racing skulle man kanske titta på något annat system.

MvH Patrik

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 413


Trådstartare
Hammerin skrev:
Hej!

En bekant dissar noggrannheten som boxen levererar gällande varv tider, han hävdar tilloch med att hans mobil med en viss programvara är bättre för ändamålet.

Han anser att den ger aldeles för stora avikelser för att kunna ta hyffsade tider med då avikelserna kan vara upp till sekunden.

För en novis som jag så låter det högst otroligt att mobilen skulle vara bättre än boxen som är avsedd för ändamålet !

Mvh / Richard


Hej Richard,

Till en början får jag säga att din kompis har alla rättigheter i världen att dissa vad han vill. Men i det här fallet törs jag nog säga att han inte har en aning vad han talar om. Noggranheten i en DriftBox är nere på centimetrar. Då jag själv klockat tusentals bilar manuellt med hjälp av en dator vet jag att det går att träna upp sitt pekfinger, men att göra det lika bra som GPS med hjälp av finurliga doppler-ekvationer i kombination med accelerometrar...det gör man inte.

Men återigen, Boxen passar inte alla och shareware till mobilen kan vara ett bra komplement. thumbs up

Edit. Lägger in ett aktuellt svar från DriftBox-forumet (MD Racelogic). Hittar inte min gamla tråd här om Boxens noggrannhet:

"Laptime accuracy is generally +/- 0.1s. This is limited to the accuracy of position, because the start/finish line is stored as a fixed point, but un-corrected GPS will deviate up to 3metres. At 30m/s (~110mph) this can lead to an error of 0.1s. Of course a 3m change in position over the course of just one lap is unlikely to ever happen, but we have to base everything on the worst case.

We can interpolate the position to give the laptime down to 0.01s, but this may not necessarily be more accurate. The Video VBOX now does this, and the VBOX Tools software now also does this.

Hope this help!"

För ytterligare information om noggrannheten finns mycket bra förklaringar här:

http://www.racelogic.co.uk/?show=VBOX-Accuracy

Så, nu är jag nöjd. Skicka ett PM eller slå en signal kan jag förklara ytterligare.

_________________
Johan Bergin
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Jag har testat min nya PB lite och har en fråga. Jag har kört ett par varv på en slinga hemma och satt en start/mål i boxen. När jag laddar filen i datorn och vill titta på inviduella varv så säger den att jag inte satt någon start/mål, trorts att det finns en text-fil på SD-kortet som klart visar att jag har varvtider på slingan. Hur är detta möjligt? Vad gör jag för fel?

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 413


Trådstartare
lofstrom skrev:
Jag har testat min nya PB lite och har en fråga. Jag har kört ett par varv på en slinga hemma och satt en start/mål i boxen. När jag laddar filen i datorn och vill titta på inviduella varv så säger den att jag inte satt någon start/mål, trorts att det finns en text-fil på SD-kortet som klart visar att jag har varvtider på slingan. Hur är detta möjligt? Vad gör jag för fel?


Tjena Stefan, du gör inget fel alls men du får kopiera ner .dsf-filen från SD-kortet till datorn och sätta den som start/finish i Tools-programmet. Är du med?

_________________
Johan Bergin
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



jbergin skrev:
lofstrom skrev:
Jag har testat min nya PB lite och har en fråga. Jag har kört ett par varv på en slinga hemma och satt en start/mål i boxen. När jag laddar filen i datorn och vill titta på inviduella varv så säger den att jag inte satt någon start/mål, trorts att det finns en text-fil på SD-kortet som klart visar att jag har varvtider på slingan. Hur är detta möjligt? Vad gör jag för fel?


Tjena Stefan, du gör inget fel alls men du får kopiera ner .dsf-filen från SD-kortet till datorn och sätta den som start/finish i Tools-programmet. Är du med?


Problemet är att jag hittar ingen .dsf-fil

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



lofstrom skrev:
jbergin skrev:
lofstrom skrev:
Jag har testat min nya PB lite och har en fråga. Jag har kört ett par varv på en slinga hemma och satt en start/mål i boxen. När jag laddar filen i datorn och vill titta på inviduella varv så säger den att jag inte satt någon start/mål, trorts att det finns en text-fil på SD-kortet som klart visar att jag har varvtider på slingan. Hur är detta möjligt? Vad gör jag för fel?


Tjena Stefan, du gör inget fel alls men du får kopiera ner .dsf-filen från SD-kortet till datorn och sätta den som start/finish i Tools-programmet. Är du med?


Problemet är att jag hittar ingen .dsf-fil


Glöm det, jag hittade problemet. Hade glömt att spara ner start/mål från boxen till SD-kortet. Tänk vad man lär sig när man läser manualen

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Lars H
Hörby
Här sen Okt 2005
Inlägg: 108



Har haft min PB sedan i våras och tvingas nog konstatera
att jag åter igen har köpt en elektronisk pryl som jag inte klarar av !!
Betonar att det inte är ngt fel på PBn utan det definitivt är handhavandefel.
Har dock bestämt mig för att jag SKA lära mig de basala funktionerna så att
det inte blir som min GPS som ligger i sin låda oanvänd därför att jag inte
begriper ....
Låt mig börja med en enkel fråga; Hur tar jag bort gamla värden i lap-timern ?
När jag bläddrar får jag upp en massa gamla varvtider som jag inte känner igen.
Tror att det varit enklare för mig om jag startat från scratch (köpte PBn lätt begagnad).
Fråga nr 2; Hur flyttar jag startpunkten ? Den jag har på Knutstorp tycker jag ligger för
nära slutet av rakan. Har bara ambitionen att använda min PB som enklast tänkbara
lap-timer. Kommer ej att tanka över värden till dator utan endast läsa av aktuell
varvtid (utan split) när jag kör, samt gärna kunna bläddra från senaste stint'ens tider.
om någon som läser detta kommer att vara på Knutstorp elle Sturup den närmsta tiden
och har lust att ge mig en demonstration, så meddela mig. Jag kommer att bli mycket tacksam !

hälsn
Lasse H
v

_________________
Lars Hansson
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Hur gör man för att kunna läsa tider mellan splits i driftbox tools? När jag satt ut splits och väljer "Laptiming - split line", så blir det bara mellantider. Jag vill ju kunna jämföra de snabbaste varven inom en viss del av banan, som inte alltid är fram till den första splitten. Att behöva ha åtminstone blått bälte i Excel för att lösa det känns sådär.

När jag ändå skriver - hur gör man för att ta bort en varvjämförelse, när man lagt upp med "compare run" 1, 2 och 3 och vill ta bort exempelvis run 3. Utan att bara ladda en ny "Main run", alltså.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Hej
Är det möjligt att få fram en teoretisk idealvarv från ett gäng körda varv?
Jag har delat upp GotlandRing i 6 st splits, och jämfört 4 varv och man ser att man har kört olika snabbt på de olika varven.

Jag skulle vilja få fram dem snabbaste splitsen och baka ihop dem till en "idealvarv".
Finns den funktionen inbyggt eller behöver man räkna på det manuellt?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 413


Trådstartare
Benci skrev:
Hej
Är det möjligt att få fram en teoretisk idealvarv från ett gäng körda varv?
Jag har delat upp GotlandRing i 6 st splits, och jämfört 4 varv och man ser att man har kört olika snabbt på de olika varven.

Jag skulle vilja få fram dem snabbaste splitsen och baka ihop dem till en "idealvarv".
Finns den funktionen inbyggt eller behöver man räkna på det manuellt?


Hej Benci,

Funktionen finns inte idag i Tools-mjukvaran. Jag vet att det är fler på DB-forum som efterfrågat funktionen och jag tycker också det vore kul. Lägger till din önskan också! thumbs up thumbs up

_________________
Johan Bergin
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Gammal tråd som fortjænar att livas upp igen.

Jag ær på jakt efter en logger och kanske ær det en Performancebox jag ska ha..?

Det verkar som tråden tystnat sedan 2009..

Ær dessa boxar fortfarande aktuella?

Kor ni något Rejsa medlems erbjudande på Performance Boxen Johan?

Mvh.
Ricky.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
RCRacing
Stockholm
Här sen Feb 2007
Inlägg: 39



Ricky Berg skrev:
Gammal tråd som fortjænar att livas upp igen.

Jag ær på jakt efter en logger och kanske ær det en Performancebox jag ska ha..?

Det verkar som tråden tystnat sedan 2009..

Ær dessa boxar fortfarande aktuella?

Kor ni något Rejsa medlems erbjudande på Performance Boxen Johan?

Mvh.
Ricky.



Hej Ricky,

Helt klart är dessa boxar aktuella, och även bättre än någonsin.
Kolla här för info: www.mindation.com

mvh
Ralf

_________________
Ralf Christensson
RC Racing
LOS VIKINGOS
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kanon för att ha loggdata för analys av hur man kör.


Och sen så är kombon Driftbox/Performancebox + video från valbar kamera/kameror -> www.racerender.com = thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



RCRacing skrev:


Hej Ricky,

Helt klart är dessa boxar aktuella, och även bättre än någonsin.
Kolla här för info: www.mindation.com

mvh
Ralf


Tackar.

Jag har nu fått låna en box som skall testas, blir det bra så koper jag en egen.

//Ricky.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Drift- & PerformanceBox - Allmän FAQ
<<   1, 2, 3, 4, 5
51902 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande