| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
|
17 besök idag (334562 totalt) |
|
Re:
Han har väl mest storturbosar? Funderar på om ja skulle försöka få dit orginalturbon å köra med 250-300hk resten av året. Den blir ju slö å tråkig då men går iaf å använda blir nog inge turboköp förän i vinter..
|
||||||
|
Idag vart de lite konbanekörning i fällfors med RIN. Tyvär är 9000 fortfarande trasig så fick köra med vardagsbilen (150hk stark 9-5a) men var nästan lika kul för de
Vädret var lite si sådär, regn, uppehåll, regn men gick fint å köra ändå. Lyckades dock ladda lite väl hårt när de börja torka upp å hornen vart lite väl ånga under hjälmen så plocka en kon å sen vart de ställ genom nästa kon med några st returer i en bra bit över 100 men lyckades reda upp de någorlunda till slut
Nu kom verkligen suget tillbaka att få ihop 9000 iaf! Blir att köra på org turbo resten av året. Bortrest en vecka nu men sen ska den ihop! Närkontakt med kona
|
||||||
|
Fort gick det också! Är det verkligen bara 150 hk i den där? Ingen på plats trodde det i alla fall :-)
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Hehe jasså så ingen trodde mig om effekten? :P men de är faktiskt en helt org 9-5 med 150hk på 1650kg. Enda som är utbytt är fjädrar/dämpare som är Saabs sportchassi. Gäller ju bara att aldrig sakta ner igen när man väl fått fart på den tyckte du hade riktigt bra tempo med caprin också
|
||||||
|
Då är jag hemma i Lule igen efter en veckas roadtrip genom sverige. Grymt kul att komma iväg lite å se lite nytt söderut å träffa släkt å vänner! Vart 245mil totalt med min gamla trotjänare
Allt har gått felfritt också förutom ett litet missöde just söder om örebro, inge bra å testa toppfarten på bilen när en lastbil sprängt ett däck längre fram på vägen så de ligger däckrester m.m. över hela vägen men hann tur nog få ner farten så pass så ja inte körde över nå Kanske borde ta tag i turboraset på min 9000 nu så ja kan komma ut lite med den igen
Mysbilder från södra sverige
Tror också 9-5an har gjort sig förtjänt av ett par nya framskivor, dom börjar bli lite dåliga
|
||||||
|
Bestämde mig för att skruva på orginalturbon på bilen bara så ja kan komma ut å köra lite konbana i år så köper jag ny turbo i vinter men de sket sig också så nu är jag gode less på allt rackel å bilen å allt som har med den å göra....
Var som sagt till garaget idag för att skruva dit org turbon men när ja tog lös avgashuset för att ändra vinkel på de såg jag att turbinen var lite skadad för skyddsplåten som sitter innanför den hade de gått hål i så turbinen hade tagit i den så nu står jag här med 2 trasiga turbosar å inge skruvarlust.. Hade ju varit skönt å bygga ny bil på en 9-3ss istället med riktigt fint chassi å inte så extrem motor så man både kan besikta utan problem samt få köra lite å inte bara laga saker hela tiden... |
||||||
|
|
||||||
|
Nu när bilen inte kommer rulla nå mer i sommar så funderar ja lite på vad man ska hitta på med den i vinter. Har ju funderat tidigare på bygga om främre hjulupphängning så tänkte ja kanske skulle ta å bygga nya uprights å försöka få till allt i framvagnen så bra som möjligt?
De som jag främst vill få till är caster, har kanske 2-3° borde gå att få runt 8° å få upp rollcenter så mkt som möjligt. Scrub ligger i stort sätt på 0mm nu så de ska ja försöka hålla kvar. Läst lite om ackerman men de kanske inte är nått man behöver bry sig så mkt i? Nått mer man borde kolla på när man ändå håller på? Nån som har nå tips på bra läsning angående bygge av framvagn? Klippte å klistrade lite i kartong igår för att få en uppfattning om hur dom skulle kunna se ut. Tänkte om man bygger dom av 3mm plåt. Ska också lägga nån extra förstärkningsplåt i den som går mot cirkeln i mitten. Nån som ser nå uppenbara fel med dem eller borde de kunna funka?
|
||||||
|
Caster någon?
Verkar gå att få till 6-7° caster utan större problem å de borde ju räcka ganska långt samt är lite bättre än 1,5° som är org.
Sen fick ja en bra ide, bygga formel bil av den å dom har ju friliggande hjul så de här borde väl räknas som de? Eller va håller ja egentligen på med?
|
||||||
|
Re:
Att bygga om den till formelbil med öppna hjul?
Hehe nä men hoppas på att de här blir bra ska bli spännande å få testa den med mer caster Har inte bestämt mig än om hur ja ska göra med uprightsen än bara, hade ju varit kul å bygga egna men gäller ju att dom håller också
|
||||||
|
Nä här är anledningen till varför framskärmen är lös, ska gjuta upp nya så jag får lite bättre plats för hjulen samt bli av med nått kg också
sugen på att gjuta upp en huv också men org är i lite dåligt skick så vet inte om de är nån idé å gjuta av den.
|
||||||
|
Re:
Du tänkte när ja gjorde gjutformen? Först la ja gelcoat på skärmen sen har jag kört med biltema polyester å väv. |
||||||
|
Re:
Ja precis.. Och även vilken laminering du ska ha på själva skärmen. Testade polyestern men tyckte den var lite slapp.. _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||||||
|
Re:
Lite slapp? Hur menar du då?
Ja tycker då de blir helt ok å ganska stadigt när man gjuter med de så blir nog att gjuta upp själva plastskärmarna i de med. Men tror ja ska gjuta upp huven i kolfiber iaf
|
||||||
|
Nu har jag provmonterat dom nya lite bredare racefälgarna som ja köpte för att ha R-däck på
samt börjat skissa lite på canards för ännu mer downforce fram
Finåkafälgar vs racefälgar
Racefälgarna monterade, najs!
Första testet på hur de skulle bli med canards, kan nog bli bra de här fast ska nog bygga om dom med lite mindre vinkel som också bygger lite längre bakåt, hoppas dom kommer göra lite nytta med
|
||||||
|
Re:
Jo dom satt fint på bilen! Skönt å ha båda gatfälgar å racefälgar nu så man inte behöver nöta upp R-däcken i onödan
Dom väger ungefär lika som dom gamla, kanske 1kg mer så de är ju helt ok Ska vi köra nån skruvardag i veckan?
|
||||||
|
Tänkte lyfta ur motorn i vinter å gå igenom så funderar då på om ja kanske skulle lätta svänghjulet med? vilka för å nackdelar har de att lätta svänghjulet?
Sen har jag mest troligt hittat turbon ja ska ha nu, en TD05 20G som ska vara god för 450hk och med riktigt bra spool så den låter ju riktigt lovande å bästa av allt den är typ helt bolt on http://www.ebay.co.uk/itm/Turbocharger-Kinugawa-TD05H-20G-w-T518Z-T25-Housing-/271036975375?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item3f1b10090f&_uhb=1#ht_2294wt_932 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
|
17 besök idag (334562 totalt) |