Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Ligga för nära med gatbilar? Film från LMS Sviestad 21/5
10908 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I eftersnacks tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81005 så skrev jag såhär:

Magnus Thomé skrev:
En grej jag brukar klura på som blev lite aktualiserad i eftersnackstråden från Anderstorp.

Jag skulle VÄLDIGT gärna höra feedback på om någon uppfattat mina omkörningar som något annat än trygga. Problemet är ju att det jag kan uppfatta som stora marginaler och tydligt kört kan ha uppfattats HELT annorlunda av någon annan förare i värsta fall. Jag vet att jag lite beroende på vem som ligger framför lägger mig olika nära. Bilar (förare) som jag litar på mer kan jag välja att ligga ganska tajt bakom. (På BMWSC-träffarna är det blinkerskrav vilket gör att den här frågan inte är så jätteapplicerbar på de träffarna.)

Om du har det minsta negativt (eller stort negativt) i hur du uppfattat min körning så skriv här och nu! Jag är som sagt extremt intresserad av feedback för att lära mig om jag gör okej eller inte! Skriv!


Bilen jag kör är den svarta M3 CSL'en i min signaturbild:



Jag har förstått utifrån feedback jag fått att om man tittar på videon inifrån min bil så finns det flera tillfällen där man kan uppfatta min körning som väl tajt och riskfylld. Om en person kan uppfatta videon på det sättet så kan garanterat flera uppfatta det så! Därför lägger jag upp det här så att om flera uppfattar körningen som riskfylld så finns mina förklaringar till vad jag gör här och dessutom möjlighet att skriva kritik kring körningen eller kritik kring mina förklaringar här i tråden. Upp till ytan med allt, dialog FTW! thumbs up


Så, here goes:

Citat:
Exempel ett:
http://www.youtube.com/watch?v=S23e3bJ6BAY&hd=1&t=9m22s


Omkörning på rakan med ganska stor hastighetskillnad. Det här var andra gången jag körde förbi den bilen just på rakan. Personligen tyckte jag fartskillnaden var lite stor men han låg väldigt tydligt längs kanten även denna gång och jag blinkade med helljuset några gånger medans jag närmade mig med extra full koll på honom i fullt "beredskapsläge".


Citat:
Exempel två:
http://www.youtube.com/watch?v=S23e3bJ6BAY&hd=1&t=10m05s


Här kan det tydligen uppfattas som jag håller på att braka in i rumpan på den vita Audin. Inget kan vara mer fel, filmen luras radikalt. Jag justerar mitt närmande av honom med halvbroms och kan närsomhelst bromsa mycket hårt om det mot förmodan skulle behövas (och det behövdes inte). Det är ett 100% lugnt förlopp. Jag vet redan sedan tidigare varv bakom honom att han släpper av långt tidigare än vad jag själv gör när jag har tomt. Han slår av vid 10:08 och lyssnar du så slår jag detta varv av precis då och rullar resten av kurvan (när det är tomt framför mig har jag ett helt annat tempo den biten) Så det är "rulla ikapp" under halvbroms. Jag väljer sen i slutet av inbromsningen att ta mitt vanliga spår ut till vänsterkanten för att ta höjd ut på rakan medan han som vanligt inte utnyttjar banbredden detta varvet heller. Han kör ju med mycket pulver i stället för finlir av spårval

Parentes:
Jag väljer ofta när jag är bakom någon osäkrare förare att inte köra mitt vanliga spår utan kör "fel spår" som följa john för att den framförvarande inte ska tro att jag håller på att försöka dyka förbi. Men återigen, är det någon jag känner hyffsat så kan jag istället visa spåret tydligt (ibland med efterföljande betydligt bättre fart ut på en raka tex). Ligger jag framför är det ju däremot fritt att visa "rätt spår"



Citat:
Frågeställning kring att ligga tajt i rumpan på bilen framför


Jag ligger aldrig nära framförvarande längs en raka när bromspunkten närmar sig. Antingen slår jag av tidigt och släpper lite. Ibland vet jag hur mycket tidigare framförvarande brukar bromsa men har ändå alltid marginal. Gillar verkligen inte att ligga tajt bakom någon vid bromspunkten helt enkelt. Det finns en variant och det är om jag inte vill släppa av onödigt tidigt för att jag vet att bilen framför inte gör det normalt så ligger jag ändå inte nära bakom utan lägger mig isf i ett parallellet spår snett bakom så att även om bilen framför plötsligt bromsar tidigare än vanligt så ligger vi på varsitt parallellt spår bredvid varandra.

Men med det sagt, när väl båda håller på och bromsar så kan jag välja att justera ner mitt bromsande från 100% för att rulla ikapp under halvbroms. Då med foten redan på bromsen och gott om svängrum att öka till betydligt hårdare broms. Biten körs då alltså i ett betydligt lägre tempo än normalt.


Citat:
Exempel tre:
http://www.youtube.com/watch?v=S23e3bJ6BAY&hd=1&t=10m55s


Här kan tydligen uppfattas som jag håller på att köra förbi den svarta Audin in i svängen. Den vita Audin blinkar höger och släpper förbi mig. Jag kör förbi den vita men vill inte dyka om den svarta Audin in i kurvan även om jag litar på honom så är det onödigt att riskera att han missat mig (eftersom jag inte legat bakom honom utan dyker upp "en bil till bort"). Därför så väljer jag att inte köra om honom och tar ner farten för att köra bakom honom i kurvan. Jag vill inte kasta mig ut till höger till "spåret" i slutet på rakan (vill varken dyka in tajt framför den vita och inte tajt bakom den svarta inför hans bromsning). Så jag ligger kvar i mitt spår med vetskapen att den vita har full koll på att jag är där. Och den svarta får köra precis hur han vill. Ta spåret eller lämna plats, jag kör inte om vilket som.

Senare, på kortrakans början lägger jag mig lite snett bakom till höger och väntar på att han visar att han släpper förbi mig vilket han gör en bit in på rakan. Jag uppfattade det när jag körde som att han inte riktigt hade bestämt sig för att släppa eller inte så jag var redo att ligga bakom hela partiet även om jag "visade mig" vilket jag vet att han klarar av. Men han blinkar och släpper vid 1:10 ungefär och jag kör förbi.


Här finns de två filmsnuttarna från en annan vinkel:
http://www.youtube.com/watch?v=aSmk8jWgZUs&hd=1&t=1m49s
http://www.youtube.com/watch?v=aSmk8jWgZUs&hd=1&t=2m35s


------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hmmm... ovanstående ser ju ut som ett enda långt eländigt försvarstal Det är en balans att ta till sig kritik i ena änden av skalan och att förklara saker som missförståtts i andra änden. Hursomhelst, kritik kring körningen, kritik kring mina förklaringar, allt är välkommet thumbs up Jag är inte ute och fiskar efter positivt ryggdunkande, mer intresserad av hjälp att se saker från olika vinklar thumbs up

En viktig distinktion att ha med i diskussionen är "jag körde bil x och uppfattade det såhär" till skillnad mot "jag tittade på videon och uppfattade det såhär". Båda är klart intressanta och jag vill gärna diskutera båda. Men bra om vi är medvetna om att det är två olika saker thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Lite tillägg, dom två Audisarna är polare och kör gärna "i par". sånt är kul, ville bara inflika för dom som inte vet.

Första omkörningen ser jag inget fel med. bilen framför har gått ur spår, och bör då ligga ur spår till han vet att det är säkert att gå tillbaka (som att köra på väggrenen på en landsväg).

Andra omkörningen, dör ser jag inte varför du måste ligga så nära, även om du kan göra det under kontroll. Det handlar om att vara "trevlig" emot bilen framför, dvs uppfattad säkerhet mer än verklig säkerhet.

Tredje tycker jag du gör rätt i omkörningen en den vita bilen, men att ligga så nära den svart i utgången av essen är onödigt, så han tex kan få ett kast vid gaspådrag och behöva släppa av. Bättre köra lite längre bak och vänta till han blinkar.

Nu kan ju ni alla tre köra och har en massa vana, men vill påpeka att detta är på "Prova på bankörning" ett ställe där nybörjare ska kunna köra sina första varv, och då bör man ha minst två-tre billängder hela tiden tycker jag.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Hallojj,jag hoppar in med lite åsikter också då! De e jag som körde min gamla vita audi S1 i filmen.
Jag tycker det e lite giftigt att titta på film och bedöma om nån ligger för nära el ej,våra coola kameror med vidvinkel ger en väldigt tokig bild av hur nära man ligger,på filmen ser det ut som thome skrapar i ryggstödet på min stol i bilen men i verkligheten så har han ett helt ok avstånd till min audi i den situationen vi ser i filmen.
Det e väldigt svårt att säga vad som är rätt och fel avstånd,det finns så många olika situationer,farter,bilar,förare,kurvor osv..
Av alla års gasande på bana med mina audisar så har jag aldrig upplevt att nån ligger för nära mej,dom som är ovana håller avstånd med goda marginaler med tanke på deras kunskaper/bil osv medans dom med erfarenhet och vetskap om hur jag å min bil kör kan komma upp nära som tusan men utan att tulla på säkerheten,som thome tex,han kommer inte nära mej i filmen med låsta hjul utan närmar sig mej med lätt bromsande och goda marginaler att kunna nypa åt lite till på bromsen vid behov,helt rätt enl min mening.
Det gäller även min körning,ligger jag och jagar polarn så blir det närgånget här å där men utan risker,kommer jag däremot ikapp nån jag inte har koll på så håller jag ett annat avstånd för att inte riskera nåt och försöker klippa förbi om jag kan på nån plats där det funkar bra!
Så som sagt,kolla på filmerna å ha kul men döm inte för hårt utan att ha sett det live....

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743




_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Efter och ha kört på Sviestad själv i helgen, upptäckte jag att jag inte riktigt lever som jag lär. Svårt i min motorsvaga bil att köra om/bli omsläppt om jag inte är tydlig med att jag vill om, och för att synas måste man ikapp.

Jag försökte vara försiktigt, men all körande bland racebilar så glömmer jag ibland bort att jag itne är bland racebilarna (där 10-20 cm cm är helt ok säkerhetsmarginal). Skämdes lite ett par gånger men ingen verkade vara arg iaf

Enda gången det blev spännande var när folk under gulflagg vill släppa om mig, och jag vägrar pga av omkörningförbudet, då kör bilen framför ännu långsammare, och sen står vi nästan still till slut, när bil tre kommer runt ett hörn kan det bli farligt. Tyvärr har vi detta problemet på racebanan med, folk som kör FÖR sakta under gulflagg.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Ligga för nära med gatbilar? Film från LMS Sviestad 21/5
10908 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande